هادی طالبیان در گفت وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، درحاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه اوقات فراغت که برای اولین بار در کشور و در محل نمایشگاه های بین المللی مشهد در حال برگزاری است، در خصوص کیفیت این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با آن دغدغه هایی و مدل ایده آلی که تصور می کردیم، فاصله دارد و ظرفیت استان هم همین قدر است.
وی ادامه داد: با این حال برای شروع و مدلینگ، حرکت خوبی بوده است وباید فرصت داد تا این مدل رشد کند و در میان جامعه جای خود را پیدا کند.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان در خصوص تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه های فرهنگی گذشته گفت: در این نمایشگاه پنج نوع غرفه داریم که در نمایشگاه های قبلی مثل سراج نبوده است ؛مثل غرفه های فنی وحرفه ای، ورزشی، کودکان و دختران.
طالبیان با بیان این که در این نمایشگاه قرار نیست تشکل یا دستگاهی گزارش عملکرد بدهد بلکه به صورت عملی به فعالیت خواهد پرداخت، خاطر نشان کرد:یکی از مهم ترین ویژگی های این نمایشگاه همین است که بیش از 70 درصد غرفه ها فعالیت های آن لاین دارند یعنی همزمان کارگاه های عملی و ارتباط گیری با مخاطبین انجام می شود.
وی بازدید از این نمایشگاه را یک تور گردشی مناسب دانست و تصریح کرد: بازدید از این نمایشگاه می تواند یک تور گردشی خوب برای دختران و پسران در قالب تورهای کودکانه، دخترانه،مهارت های ورزشی، مهارت های فنی و حرفه ای و فرهنگی باشد.
مدیر نمایشگاه اوقات فراغت در خصوص نحوه گزینش غرفه داران برای حضور در نمایشگاه گفت: شاخصه مان این بوده است که افراد در بخث پرکردن و غنی سازی اوقات فراغت فعال ،روش مند و بر حسب نیاز مخاطب فعالانه حضار باشند.
طالبیان با اشاره به برخی مهارت هایی که در این نمایشگاه ارائه می شود، تصریح کرد:کسی در زندگی اش موفق می شود که مجهز به مهارت باشد ، اگر غرفه ها بتوانند نیاز را در فرد بازدید کننده ایجاد کنند، این مهارت آموزی اتفاق می افتد و آن وقت دختر ما به جای این که اینباکس اس ام اس های موبایلش را پر و خالی کند، چند مهارت را یادمی گیرد تا ضمن کسب درآمد، احساس عزت هم داشته باشد.
علت بلیط فروشی نمایشگاه اوقات فراغت
وی در خصوص علت بلیط فروشی در این نمایشگاه و تناسب آن با اهدافی که نمایشگاه اوقات فراغت در معرفی برنامه های صحیح فراغتی دارد، بیان داشت: مردم باید برای زندگی شان هزینه کنند همان طور که برای بازدید از نمایشگاه خودرو را می بینند؛ مردم برای فرهنگ خودشان هم باید هزینه کنند.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان افزود: البته یک ریال از درامد بلیط فروشی به ستاد ساماندهی امور جوانان که مسئله اوقات فراغت در ذیل آن است نمی رود و درآمد آن مربوط به نمایشگاه و حتی بلیط فروشی درب ورودی هم در اختیار پیمانکار است.
طالبیان بیان داشت: البته من شخصا موافق این بلیط فروشی ام چرا که مردم برای سبد فرهنگی شان باید هزینه کنند، با این دید که یک سری خدمات را به مردم رایگان بدهیم مخالف هستم، البته هزینه ها باید وقعی و استاندارد باشند.
بزرگترین هزینه ما مربوط به اجاره نمایشگاه است
وی همچنین با اشاره به محدودیت های مالی در برگزاری این نمایشگاه اذعان داشت: بزرگترین هزینه ی ما مربوط به اجاره نمایشگاه می باشد که با کمک شهرداری ،استانداری و حمایت مدیرعامل نمایشگاه با 50 درصد تخفیف قرار داد اجاره ای 150 میلیون تومانی منعقد شده است.
مدیر نمایشگاه اوقات فراغت با بیان این که این نمایشگاه باید هر فصل برگزار شود،تصریح کرد: البته الان نمی توانیم بگوییم که این اتفاق حتما می افتد چرا که شرایط مالی چنین اجازه ای را نمی دهد ، اگر اجاره نمایشگاه نباشد، هزینه اجرا مقدار زیادی نیست چرا که خود دستگاه ها در برگزاری آن مشارکت دارند.
طالبیان افزود: البته بخشی از هزینه ها مربوط به اطلاع رسانی است که متاسفانه در این نمایشگاه نتوانستیم به خوبی آن را به مردم معرفی کنیم؛ پول برای زدن بنر های تبلیغاتی بیشتر یا تولید تیزر تلویزیونی بهتر نداشتیم.
وی گفت: این ظرفیت واقعا جا دارد که صدا وسیما برنامه سازی از آن بکند و رسانه ها هم اطلاع رسانی مناسبی بکنند چرا که این مسائل نیاز مردم است.
اطلاع رسانی ظرفیت های فراغتی استان و حساس کردن مخاطبین
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص هدف برگزاری این نمایشگاه گفت: اطلاع رسانی ظرفیت های فراغتی استان و حساس کردن مخاطبین تا برای آینده و اوقات فراغتشان برنامه ریزی و کسب مهارت بکنند.
طالبیان در خصوص تداوم برنامه های ستاد اوقات فراغت در استان خراسان رضوی بیان داشت: تا موقعی که هستیم با تمام وجود تلاش می کنیم و اگر کارمان خوب باشد با تغییر دولت ها، خدشه ای به ان وارد نمی شود و سیر منطقی رشد را پشت سر می گذارد.