به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، دکتر زهره اسلامی امروز در امروزه در نخستین همایش میانرشته ای آموزش و یادگیری زبان، در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: زبان انگلیسی در جوامع بینالمللی به ابزاری برای برقراری ارتباطات گستردهی میانفرهنگی بدل شده است.
وی بیان کرد: برخی بر این عقیده هستند که انتخاب زبان بینالمللی امری اتفاقی بوده و برخی نیز بر این باورند که برتری اقتصادی و سیاسی بعضی کشورها باعث شده تا زبان این کشورها بر زبان سایر ملتها غالب شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تگزاس با بیان شرایط کنونی زبان در سطح جهان گفت: در شرایط کنونی دو نگرش در قبال گسترش زبان انگلیسی در میان مردم قابل تأمل است.
وی در تشریح این نگرشها اذعان داشت: نخستین حالت و نگرش به زبان انگلیسی در شرایط کنونی، پذیرش این زبان و توسعهی آن به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباطات میانفرهنگی و نگرش دیگر، بررسی منتقدانهی شرایط و بازنگری در نقش زبان انگلیسی در تحمیل استانداردهای بیگانه بر مردم سایر کشورها میباشد.
دکتر اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این امر بدیهی است که رویکرد بررسی منتقدانهی شرایط و بازنگری در نقش زبان انگلیسی در تحمیل استانداردهای بیگانه بر مردم سایر کشورها از موارد با اهمیتی است که با استفاده از آن میتوان از به زیر سلطه رفتن کشورهای خاص با اهداف استعماری آنها رهایی یافت.
هیجانات پایه یادگیری است
دانشیار دانشکدهی علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پایهی هر نوع یادگیری، توجه به نقش هیجانات است.
دکتر سید امیر امینیزدی در ارائهی مقاله ای با عنوان «یادگیری زبان از دیدگاه مدل تحولی؛ تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط DIR بیان کرد: عدم یک پارچهسازی و پردازش مناسب سبب می شود افراد در سخن گفتن دچار مشکل شوند.
فوق دکترای روان شناسی بالینی با بیان این نکته که پردازش ورودی و اطلاعات حواس گوناگون موجب تمایز در یادگیری کودکان می شود، بیان داشت: یادگیری زبان از دیدگاه مدل تحولی متشکل از روان شناسی رشد، زبان، کار درمانی و... است.
وی با اشاره به این نکته که هیجانات به تجارب معنا می دهند، اذعان داشت: در نگاه تحولی به یادگیری زبان، هیجانات نقش اساسی دارند و دریافت های محرک های عصبی متفاوت است.
امین یزدی با بیان اینکه یادگیری سیستم عصبی دارای سطوح مختلفی است، گفت: خودتنظیمی، ابزار مهارت یادگیری، ارتباط ارادی دو طرفه، ارتباط پیچیدهی هدف مند، پیدایش ایده ها و ارتباط میان ایده های مختلف از جمله سطوح یادگیری کودکان است.