آخرین اخبار:
کد خبر:۲۱۳۷۰۸
شهردار قزوین:

هیچ نگاه سیاسی برای نامگذاری های معابر سطح شهر وجود ندارد

شهردار قزوین گفت: در موضوع نام گذاری معابر، شورای نامگذاری نام های موردنظر را انتخاب می کند و هیچ نگاه سیاسی برای نام گذاری های معابر سطح شهر وجود ندارد.
هیچ نگاه سیاسی برای نامگذاری های معابر سطح شهر وجود ندارد

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از قزوین، مسعود نصرتی، شهردار قزوین در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه در 6 ماهه اول سال جاری شرایط سیاست‌های پولی و مالی کشور در سیاست‌های مدیریت شهری تاثیر گذار بود و بر این اساس نمی‌توان یک سیاست مستقل برای شهرها فارغ از سیاست‌ها تدوین کرد، بیان کرد: ناملایمات اقتصادی حاکم بر ساختمان که بخش اعظم درآمد و فعالیت های شهرداری را در بر می‌گیرد، وضعیتی ایجاد کرد که اکثر شهرداری‎ها فقط به سرفصل حفظ و نگه داری‌ها بپردازند و کمتر وارد مباحث عمرانی شوند، ولی به هر حال بر اساس نیازهای که در شهر قزوین یک مقدار پررنگ تر از شهرهای دیگر بود، احساس می شد با شیوه های خاص تولید درآمد و بهره برداری از تجربه های موفق تامین مالی برای توسعه شهر قزوین شود و با این شیوه توانستیم بخشی از پروژه ها را به اجرا درآوریم که خوشبختانه در مهرماه سال جاری تعدادی پروژه ها زودتر از موعد افتتاح شد.

 

نصرتی ادامه داد: امیدواریم ثبات در سطح کشور برای صنعت ساختمان به وجود آید و رونقی در شهرها ایجاد شود تا مدیریت شهری بتواند بر اساس آن تولید درآمد و چرخه بازار را به خوبی به حرکت درآورد و بتوانیم برای سال 92 برای فعالیت های اصلی برنامه ریزی داشته باشیم.

 

شهردار قزوین اضافه کرد: به این موضوع واقف هستیم که در شرایط ناملایمات اقتصادی ریسک پذیری نداشته باشیم و هوشیاری و تدابیر لازم نباشد، ردیف های درآمدی جدیدی نخواهیم داشت و شهر قزوین را نمی توان با ردیف بودجه سالانه اداره کرد.

 

تشکیل حوزه اقتصادی در ناملایمات اقتصادی

 

این مقام مسئول گفت: شهرداری قزوین در ناملایمات اقتصادی حوزه اقتصادی را تشکیل داد و شرح وظیفه این حوزه پرداختن به موضوعات جدید برای تامین مالی و خرید زمان برای انجام تمام پروژه‌های عمرانی و فرهنگی و حفظ و نگه داری مناسب شهر بود که فروش اوراق مشارکت در 2و نیم سال گذشته یکی از این شیوه‌ها بود که توانستیم به 4 پروژه کلان 10میلیارد تومان اعتبار تزریق کنیم.

 

وی افزود: پروژه‌های که با تعرفه سال 88 شروع شدند اگر قرار بود در سال 91 شروع شوند باید با 3 برابر قیمت آغاز می‌کردیم که توانستیم با خرید زمان این مهم را محقق نماییم.

 

فروش اوراق سوکوکات در دستور کار فعلی شهرداری

 

نصرتی بیان کرد: فروش اوراق سوکوکات در دستور کار فعلی شهرداری قرار دارد که تا پایان سال اوراق سوکوکات 4 ساله به میزان 50میلیارد تومان به فروش خواهد رسید و همچنین تولید زمین در مناطق شهری با کاربری، تراکم و تفکیک مناسب بر اساس طرح تفصیلی شهر از شیوه‌های تامین مالی برای آینده شهر خواهد بود که در دستور کار قرار دارد.

 

شهردار قزوین با اشاره به تقویم افتتاح پروژه‌های شهر قزوین بیان کرد: ما در برنامه تقویم افتتاح پروژه‌ها در صورت چند شرط از جمله قول گرفته شده از پیمانکار در زمان موعد برای تحول پروژه، تامین مالی در زمان موعد، وجود شرایط طبیعی سالانه و عدم افزایش حاد قیمت‌ها افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه در دستور کار قرار دارد.

 

افتتاح پروژه های کلان در آینده نزدیک

 

این مقام مسئول ادامه داد: پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح فاز 1 و 2 شهید مطهری و امتداد بلوار، بلوار شرق ملاصدرا و امیرکبیر و فاز 2 بوستان بانوان در 24 دی ماه افتتاح خواهد شد و همچنین در ایام میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و دهه فجر پروژه المان دروازه مینودر، مسیر دوچرخه سواری باراجین و بازار روز بلوار شهید بهشتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی گفت: پروژه تله‌کابین زرشک در اول دی ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین در آینده نزدیک پروژه احداث 340واحدی هادی آباد کلنگ زنی خواهد شد.

 

نصرتی با اعلام اینکه تقاطع غیرهمسطح امام علی(ع) در هفته شوراها به بهره برداری خواهد رسید، بیان کرد: فاز اول بهشت حسینی ظرف یک ماه آینده با 14هزار قبر در سه طبقه به بهره برداری خواهد رسید.

 

 مدیریت هزینه شهرداری قزوین در شرایط اقتصادی مقاومتی

 

شهردار قزوین با تصریح اینکه مدیریت شهری سعی کرده است یک مدیریت هزینه داشته باشد تا در شرایط اقتصادی مقاومتی پروژه‌های خاص و اولویت‎دار را به بهره برداری برساند، بیان کرد: برای اینکه برخی از پروژه‌های عمرانی شارژ مالی شوند مثل برج پونک، بادامستان و الهیه اقدامات پیش فروش انجام شده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه پروژه‌های که زندگی شهروندان را به صورت روزانه تحت تاثیر گذاشته است مثل آسفالت، اصلاح هندسی در اولویت اجرایی قرار دارند، بیان کرد: خوشبختانه در 7 ماه اول سال جاری هیچ کدام از پروژه ها مشکل مالی نداشتند و با فاصله دو روز مبالغ به پیمانکاران واریز شده است.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم این روند افتتاح پروژه‌ها ادامه پیدا کند و در حال حاضر عملیات عمرانی همه پروژه‌ها فعال است، افزود: تعدادی پروژه‌ها هم نیز توسط مناطق در حال انجام است و تملک خیابان شهید انصاری شرقی در برنامه یکساله اراضی باقی مانده خریداری خواهد شد که حدود 55درصد از تملک‌ این پروژه انجام شده است.   

 

نصرتی تصریح کرد: افتتاح تقاطع‌های غیرهمسطح در شهر برای شهروندان قابل لمس است اما اجرایی کردن پروژه‌های برج‌ها برای مردم زیاد قابل لمس نیست، در حالی که احداث یک برج برابر با احداث 20 تقاطع غیرهمسطح است.

 

شهردار قزوین افزود: برج پونک در مرحله احداث اسکلت طبقه 7 می‌باشد و احداث ساختمان مرکزی شهرداری قزوین در مرحله احداث اسکلت طبقه 8 است.

 

این مقام مسئول بیان کرد: موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم نیز توسط مدیریت شهری در حال انجام است و 85درصد از مرمت سرای سعدالسلطنه تا پایان سال نهایی خواهد شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه برای پل راه آهن طرحی شده است و احداث تقاطع در این محور در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: مهم ترین مشکل در اجرای این پروژه نبودن جایگزین برای خیابان فعلی است و همچنین برای تقاطع بوئین زهرا هم با موافقت وزیر ردیف بودجه از طریق اداره راه تامین شده است و اجرای آن در دستور کار اداره راه قرار دارد.

 

نصرتی به موضوع آسفالت در سطح شهر اشاره و بیان کرد: در سال گذشته با خرید 2 کارخانه آسفالت جدید با ظرفیت 280تن هر جا نیاز به مرمت و آسفالت باشد بدون دریافت خودیاری اجرایی شده است در حالی که در شهرهای همچمون اصفهان و همدان 70درصد هزینه‌های آسفالت از طریق خودیاری تامین می‌شود.

 

نصرتی با بیان اینکه در موضوع نام گذاری معابر، شورای نام گذاری نام های موردنظر را انتخاب می کند و توسط شورا به تصویب می رسد، بیان کرد: هیچ نگاه سیاسی برای نام گذاری های معابر سطح شهر وجود ندارد.

 

شهردار قزوین در خصوص مشارکت شهرداری قزوین در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر قزوین گفت: هر سالاله یک بودجه فرهنگی تعریف می‎شود که بر اساس آن ردیف بودجه و تصویب شورا، مشارکت در زمینه های فرهنگی و اجتماعی صورت می گیرد و این مشارکت در تمام شهرداری های کشور صورت می‎گیرد.

 

این مسئول در خصوص پیاده‌روهای سبزه میدان گفت: چون هنوز تئوری‎های مختلفی برای ساماندهی این محور وجود دارد فعلا در این زمینه هزینه نمی‌شود تا هزینه های مجدد تکرار نشود در صورت تصمیم گیری کلیه اقدامات در راستای رفاه حال شهروندان انجام خواهد شد.

 

تهیه طرح جامع هدایت آب‌های سطحی در محیط  GIS

 

وی در ادامه به بارش باران در روزهای اخیر اشاره کرد و توضیح داد: ما برای شهر قزوین یک طرح جامع هدایت آب‌های سطحی در محیط      GIS تهیه کردیم که تمام شهر و محیط های پیرامونی شهر که تولید موانات می کنند در این طرح دیده شد و بر اساس بودجه و توانایی شهرداری هر ساله بخشی از این طرح اجرایی گردیده و اجرای آن ادامه دارد.

 

 وی افزود: کانال هدایت آب‌های سطحی در محور اتوبان در شمال پونک در سال 88 اجرا شده است و همچنین محور غرب باهنر در سال جاری به اجرا درآمده است.

 

نصرتی بیان کرد: بر اساس این طرح پروژه های زیادی برای یک دوره بازگشت 25 ساله مصوب شده است.

 

شهردار قزوین گفت: خیلی از تاسیسات موجود نیاز به اصلاح دارند و در برخی مکان ها باید اجرایی شوند و اگر تمام این شبکه ها ایجاد شود توانایی خواهیم داشت روان های آب‌های 25 ساله را پاسخگو باشیم و اگر در این زمان اتفاقات دیگری همچون بازگشت آب  50 و یا 100 ساله اتفاق بیافتد این شبکه پاسخگوی نیاز نیست.

 

ناکافی بودن تجهیزات برای پاسخگوی مهار سیلاب

 

نصرتی ادامه داد: این نوع بارش ها که به صورت سیلاب روان می‌شود در هیچ شهری از ایران برای مهار آن طرحی تهیه نشده و در دستور کار قرار نگرفته است.

 

وی بیان کرد: گذشته قزوین قبل از 10 سال نشان می‌دهد ما بارش به صورت رگباری نداشتیم و تمام چاه‌های جذبی در جنوب و مرکز شهرن این میزان را جواب داده است و چاه های جذبی با دهانه قابلیت و توانایی باران متداول را پاسخگو بودند.

 

نصرتی افزود: از 10 سال پیش تغییر محیط هیدرولوژی به خصوص در 2 و 3 سال گذشته شاهد بارش باران شدید هستیم که تجهیزات موجود پاسخگو نیست.

 

شهردار قزوین بیان کرد: در سوم و پنجم آبان ماه باران در 21 میلی متر که بخش اعظم آن در 20 دقیقه بود در قزوین بارید که هیچ شهری در کشور مجهز به این میزان بارش نیست.

 

این مسئول با بیان اینکه در سال 89 نیز 350میلی متر، در سال 91 نیز 432 میلی متر و در سال جار ی تاکنون  158میلی متر بارش صورت گرفته است، بیان کرد: بارش در قزوین که شهر کم آب است یک نعمت می‌باشد اما باید این آّب باران را هدایت کرد و قابلیت بهره برداری از این میزان بارش باید در دستور کار استان قرار گیرد و حداکثر بهره برداری از این میزان بارش کرد.

 

 شبکه آب و فاضلاب فقط برای هدایت فاضلاب خانگی است

 

وی توضیح داد: شبکه آب و فاضلاب توسط اداره آب و فاضلاب که احداث شد فقط برای  هدایت فاضلاب خانگی است و به هیچ عنوان نباید آب باران داخل این فاضلاب شود.

 

نصرتی ادامه داد: لوله های فاضلاب با قطر 250با تمام ظرفیت کار می‌کنند و به هیچ عنوان گنجایش ورود آب باران را ندارند.

 

شهردار قزوین بیان کرد: اگر ما در کوچه 10متری روان آبی را در نظر بگیریم و روان آب کوچه 10متری که حاصل آب پشتبان و حیاط منزل است 4 برابر روان آب کوچه 10متری است و مطمئن باشید به هیچ عنوان یک لوله 250 نمی تواند باران آب 4 برابر کوچه 10 متری را تحمل کند و پاسخگو نخواهد بود.

 

نصرتی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در ورود آب باران به آب فاضلاب در آب گرفتگی به وجود آمده است، این است که آب باران با شدت روان در اکثر تقاطع‌ها از یک لوله 250با تمام ظرفیت، به بیرون زد.

 

هدایت آب باران به چاه های قدیمی

 

شهردار قزوین بیان کرد: شهروندان نباید آب باران را به داخل آب فاضلاب هدایت کنند بلکه باید آب باران را به چاه های قدیمی هدایت کنند.

 

این مقام مسئول افزود: نظام مهندسی باید به این موضوع بپردازد که آب های روان در منازل مسکونی جذب آب فاضلاب نشود.

 

حضور پررنگ تر دستگاه‌ها در زمان بحران

 

وی به همکاری سایر دستگاه ها اشاره کرد و افزود: یکسری از تاسیسات شهری نیست و برای اداره راه می‌باشد و امکانات آنها هم محدود می‌باشد و شهروندان باید متوجه باشند چه دستگاه‌های در زمان بحران حضور پیدا می‎کنند، هر چند تجهیزات آنها نیز محدود می باشد.

نصرتی ادامه داد: باید از طریق استانداری برای حضور پررنگ تر دستگاه ها در زمان بحران تاکید شود و همچنین در 5 مهرماه سال جاری جلسه ستاد بحران در شهرداری قزوین با حضور معاون استاندار برگزار شد که تقسیمات کار صورت گرفت.

 

همکاری برای هدایت آب های سطحی بالای اتوبان

 

شهردار قزوین افزود: یکی از موضوعات مهم دیگر  که باید با همکاری دستگاه‌ها به آن پرداخته شود، هدایت آب های سطحی بالای اتوبان است که وارد شهر نشوند.

 

نصرتی با بیان اینکه سازمان آب و فاضلاب و مدیرت بحران باید همراه ما باشند تا شهر ایمن شود، افزود: بالای اتوبان تهدیدی برای داخل شهر است و تمهیدات لازم باید صورت گیرد و در اینده نزدیک جلسه ای خواهیم داشت تا برای رفع برخی از مشکلات برنامه بلند مدت در نظر گرفته شود.

 

شهردار قزوین با تاکید بر خارج کردن مسیر سیلاب از داخل شهر بیان کرد: در گذشته وجود باغستان‌ها باعث می‌شد سیلاب به داخل شهر ورود پیدا نکند اما اکنون این ظرفیت با توجه به ساخت و ساز دیگر وجود ندارد.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار