به گزارش سرویس علمی «خبرگزاری دانشجو»، کامران دانشجو در این دیدار، با ارایه توضیحاتی درخصوص عملکرد سه ساله اخیر ستاد وزارت علوم درخصوص مواردی از قبیل: ایجاد سیستم مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و تبدیل آن به 70 درصد آموزش عملی و سی درصد آموزش نظری در رشته های این دانشگاه، ارائه طرح آمایش آموزش عالی جهت ایجاد تعادل در گسترش آموزش عالی و همچنین ارائه امکانات آموزش عالی با توجه به استعدادهای مناطق مختلف کشور گفت: ما درخصوص ایجاد تعادل و تناسب در ارائه امکانات آموزش عالی در کشور، به مناطق محروم و دور از مرکز بیشتر از دیگر مناطق امکانات اختصاص داده ایم بطوریکه تعداد دانشجویان این مناطق 3 برابر شده است این در حالیست که تعداد دانشجویان کل کشور در طول همین مدت 2 برابر گردیده است همچنین در انجام پروژه های مهم ملی که به دانشگاههای مادر کشور واگذاری شده است، همیشه چند دانشگاه شهرستانی دیگر هم حول محور دانشگاه مجری بطور مشترک فعالیت می کنند.
وزیر علوم درباره فعالیت این وزارت درباره گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دراین خصوص که از خواسته های دیرینه مقام معظم رهبری است، ما 38 طرح کلان را با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه های مختلف به تصویب رسانده ایم تا بوسیله دانشگاه ها و مراکز صنعتی بصورت مشترک انجام شود که برای اجرای این طرحها 2500 میلیارد تومان از 3 تا 5 سال اعتبار برای این امر پیش بینی شده است.
دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه وزارت علوم، آماری از نیاز کشور در خصوص نیروهای فارغ التحصیل ندارد، گفت: ما در تلاش هستیم با تصویب طرح آمایش آموزش عالی به تناسب استعدادها و توانایی هر منطقه نیروی انسانی مورد نیاز را تربیت کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه باید یک تعریف مشترک و منطقی از واژه محقق داشته باشیم که براساس این تعریف بتوانیم بطور همه جانبه از محققان و پژوهشگران کشور حمایت کنیم گفت: البته این تعریف از محقق باید علمی و قانونی نیز باشد و همگان در تعریف افراد پژوهشگر نخبه به آن پایبند باشند و خود محققان نیز با این تعریف خود را بسنجند
این مقام مسوول افزود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که هم درمیزان بودجه پژوهش و هم در نحوه تخصیص آن وزارت علوم را یاری نمایند تا ما نیز بتوانیم این بودجه را در جای خود به صورت منطقی به دانشگاهها و مراکز پژوهشی تخصیص دهیم.
وزیر علوم با بیان اینکه تمام نیروهای متخصص بخش های صنعتی، اقتصادی و فرهنگی فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی هستند، گفت: پشتوانه ما در مذاکرات هسته ای و دیگر مذاکرات و دیپلماسی ها همین اقتدار علمی کشور است که باز ریشه آن به دانشگاهها برمی گردد و همه این موارد نشانگر ضرورت توجه بیشتر به آموزش عالی است و یادآور مصداق فرمایش رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که فرمودند: «دانشگاه مبداء تحولات است» لذا خوب است مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم مردم ما را پشتیبانی نمایند تا تحول اساسی دردانشگاه صورت گیرد و فلسفه دانشگاه و آموزش عالی برای جامعه ما بومی و داخلی شود و جامعه دانشگاهی بتواند نقش خود را توسعه علمی و اجتماعی کشور بیش از پیش عینیت بخشد.
دانشجو افزود: فعالیت های صورت گرفته در مجموعه وزارت علوم ،مطابق با نقشه جامع علمی کشور است و باتوجه به فعالیت های علمی و پژوهشی انجام گرفته در دانشگاه ها و مراکز وابسته به وزارت علوم، از نمایندگان محترم مجلس انتظار داریم که معافیت مالیاتی قراردادهای پژوهشی را تصویب نمایند تا این محققان با طیب خاطر به کارهای پژوهشی خود بپردازند.
وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پارک های علم و فناوری در لایحه بودجه سال 92 گفت: نمایندگان محترم مجلس می توانند در راستای حمایت از امر پژوهش در کشور، دستگاههای اجرایی را موظف کنند تا دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور را در انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیازشان در اولویت قراردهند.
دانشجو در بخش پایانی سخنان خود، حمایت از توسعه دکترای پژوهش محور را که براساس تعریف کارفرما(دستگاههای اجرایی) این پروژه دکترا به سرانجام می رسد و همچنین تخصیص بودجه جداگانه ای را برای این مقطع تحصیلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شد.
همچنین در این دیدار اعضای هیات رئیسه فراکسیون فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از روند اجرای فعالیت های علمی و پژوهشی در کشور، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درخصوص مواردی از قبیل: هم افزایی بین مراکز پژوهشی، گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه، توازن و تعادل در گسترش آموزش عالی در سطح کشور و توجه به نیازهای جامعه در بحث آموزش و پژوهش را با وزیر علوم در میان گذاشتند.