به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، محمد حسین حاجلو صبح امروز در بیست و ششمین نشست رئیس و معاونان آموزشی مراکز آموزشی علمی- کاربردی استان گیلان با بیان اینکه آموزش در دنیا با دو رویکرد نظری و مهارتی صورت می گیرد، گفت: دانشگاه علمی کاربردی و سازمان فنی حرفه ای از طلایه داران آموزش فنی و حرفه ای کشور است.
وی مهارت را کلید اشتغال دانست و گفت فردی که دارای مهارت است بیکار نیست.
معاون امور اداری ملی و مدیریت منابع دانشگاه علمی- کاربردی کشور بازنگری اساسی در نظام آموزش کشور را یکی از نکات مهم دانست و گفت: دانشگاه علمی-کاربردی با تدوین نظام جامع آموزش مهارت در این راستا گام مهمی برداشته است.
حاجلو آموزش مهارت فناوری، صلاحیت حرفه ای و شرایط احراز شغل را از شاخصه های نظام جامع آموزش مهارت بیان کرد و گفت: تا کنون دو سند صلاحیت حرفه ای و مهارت فناوری تصویب و ابلاغ شده است.
وی خاطرنشان کرد: سند شرایط احراز اشتغال نیز تا یک ماه دیگر نهایی و برای ابلاغ به هیئت وزیران داده می شود.
معاون امور اداری ملی و مدیریت منابع دانشگاه علمی- کاربردی کشور اصلاح هرم نیروی کار، ارتقای توانمند نیروی انسانی در جامعه، ارتقای جایگاه فنی و حرفه ای و آموزش های مهارتی را از ویژگی های نظام جامع آموزش مهارت برشمرد.
حاجلو با اشاره به نقش اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ مهارتی در کشور گفت: اصحاب رسانه در این زمینه نقش برجسته و مهمی دارند.
وی به پتانسیل های موجود در استان برای آموزش مهارتی اشاره کرد و گفت: باید بسترهای لازم برای آموزش مهارتی و ترویج فرهنگ مهارتی در استان گسترش یابد.
معاون امور اداری ملی و مدیریت منابع دانشگاه علمی- کاربردی کشور توسعه مهارت ها در استان را یکی از نکات مورد توجه و الویت دار بیان کرد و گفت: برای تحققق این امر به علم و پنجه کار آموز نیازمندیم.
حاجلو توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری تحقق برنامه پنجم توسعه را از راهبردهای اصلی دانشگاه جامع علمی- کاربردی بیان کرد.
وی تعداد مراکز دانشگاه علمی- کاربردی را 1000مرکز عنوان کرد و گفت: 6000 دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل و کسب مهارت هستند.
معاون امور اداری ملی و مدیریت منابع دانشگاه علمی- کاربردی کشور گفت: افزایش تعداد دانشجویان به 9000 و افزایش تعداد مرکز به 1500 مرکز از برنامه های آتی این دانشگاه تا پایان برنامه پنجم توسعه است.
حاجلو تصریح کرد: 5000 استاندارد شغلی در دانشگاه جامع علمی- کاربردی وجود دارد و این کار موجب شده تا محیط واقعی کار به سمت دانشگاه ها کشیده شود.
وی از ارائه 40 رشته کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو در مهر 92 در دانشگاه جامع علمی- کاربردی خبر داد و گفت: تفاوت رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه با سایر دانشگاه ها آن است که دانشجو در مقطع ارشد پروژه محور و مسئله محور است.
معاون امور اداری ملی و مدیریت منابع دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: دانشجو در مقطع ارشد با گذراندن بیش از 20 واحد باید یک دغدغه و مشکل صنعت و کشاورزی را حل کند.
حاجلو رشد 17 درصدی دانشجویان علمی- کاربردی در استان را ناکافی خواند و گفت: دانشگاه علمی- کاربردی استان ظرفیت بیش از این را دارد.