به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، احمد عربلو گفت: جشنواره داستان انقلاب فرصت مناسبی است تا نویسندگان جوان آثار خود را ارائه دهند تا با حضور اساتید حوزه ادبیات مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین این جشنواره سبب می شود تا از وضعیت ادبیات انقلاب اسلامی آگاه شویم.
نویسنده کتاب «داستانی که تمام نمیشود» افزود: ادبیات انقلاب اسلامی ادبیاتی است که به جریانِ انقلاب مربوط می شود و این جریان تنها اتفاقاتِ سال 57 نیست، انقلاب اسلامی پیشینه ی بسیار قوی تری دارد. حتی شاید گستردگی اش به پیش از اتفاقِ «15 خرداد» سال 1342 برسد.
وی اضافه کرد: آثاری که در این بستر تاریخی نوشته می شود و به مسائلِ انقلاب می پردازد، ادبیات انقلاب اسلامی را شکل می دهد. البته این تعریف، تعریفی کلی ست. باید ببینیم جایگاه این ادبیات کجاست. آیا به اندازه کافی در مورد آن کار شده است یا نه؟ امّا آنچه که در حالِ حاضر بصورت کلی می توانم بگویم این است که این ادبیات، بدون هیچ دستور و یا سفارشی، شکل گرفت و آرام آرام بعد از انقلاب اسلامی ظهور کرد، فضا باز شد و این ادبیات ابتدا با خاطرات بوجود آمد. زندانیان سیاسی خاطراتشان را نوشتند و آرام آرام این ادبیات شکل گرفت و تبدیل به ادبیات انقلاب اسلامی شد. امّا متأسفانه مشکلی که وجود دارد این است که این ادبیات در سایه ی جنگ قرار گرفت و این سایه ناخودآگاه آنقدر گسترده شد که باعثِ در جازدنِ ادبیات انقلاب شد که هنوز هم ادامه دارد.
عربلو با اشاره به ضرورت مطالعه نویسندگان در مورد واقعه ی انقلاب اسلامی اظهارداشت: ما یک اثر فاخر برجسته و قابل ارائه در زمینه ی مبارزات مردم ایران و کلّ ماجرای انقلاب نداریم و این لطمه ی بسیار بزرگی است. خاطرات و اتفّاقاتی که منجر به انقلاب شده بسیار هیجان انگیز و قابل پرداخت است، خاطرات افرادی که در 15 خرداد حضور داشته اند، حوادثِ بعد از انقلاب 57 و بسیاری از حوادث تلخ و شیرین دیگر، منابع خوبی برای نوشتن داستان هستند، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده. یک دلیلش این است که نویسنده های ما اهل تحقیق به آن معنی نبوده و نیستند.
نویسنده کتاب «داستانی که تمام نمیشود» عنوان کرد: انقلاب، از سال های خیلی دور شروع شد و به پیروزی رسید، امّا جنگ بلافاصله پس از پیروزی انقلاب شروع شد و هشت سال هم طول کشید. در این هشت سال افراد بسیاری در جبهه بودند و در جنگ شرکت داشتند که این باعث شد خاطرات زیادی از این اتفاق در ذهن افراد شکل گیرد. برای اینکه کمی از این ظلم ناخواسته ای که در مورد انقلاب اسلامی رخ داده است را با پرداختن بیشتر و اصولی تر در حوزه ادبیات داستانی آن رخداد جبران کنیم راه های زیادی وجود دارد، نویسندگان ما باید با حوادث انقلاب خوب آشنا شوند و به سمت سوژه های انقلاب هدایت شوند.
وی یکی از مشکلات را نداشتنِ مطالعه کافی در مورد واقعه ی انقلاب اسلامی توسطِ نویسندگان دانست و افزود: در موردِ انقلاب اگر نویسنده ای می خواهد بنویسد، باید تحقیق کافی و اطلاعات مفید داشته باشد. در حال حاضر مراکز مختلفی مانند «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» و «حوزه هنری» در حال جمع آوری خاطرات هستند.
نویسنده کتاب «مردی که زمین نیفتاد» ادامه داد: اگر نویسنده خوب تربیت کنیم بالطبع می توانیم به ادبیات داستانی انقلاب از طریق همین نویسنده های تربیت شده بپردازیم. کارگاه هایی لازم است که علاقه مندان در کنارِ اساتید شروع به نوشتن کنند و با راهنمایی آنها کارهایشان به مرحله ای از پختگی برسد.
عربلو در پایان اظهارداشت: مطالعه آثاری که در اثرانقلاب های مختلف نوشته شده می تواند ما را در نوشتن کمک کند، امّا باید در نظر داشته باشیم که ماهیّت انقلاب ما با تمام انقلاب های دیگر متفاوت است. انقلاب اسلامی ماهیّتی مذهبی دارد. می توانیم از قالب آن داستان ها استفاده کنیم. متأسفانه ما از قالب و فرم استفاده درستی نداریم. خیلی ها می خواهند از قالبی استفاده کنند امّا کلاً قالب را خراب می کنند و کارها کلیشه ای می شوند.
گفتنی است: پنجمین جشنواره داستان انقلاب بهمن ماه سال جاری در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود.