کد خبر:۲۲۴۹۳۳
خودرویی که قرار بود جایگزین پیکان 6 میلیونی شود

«ال 90»، 30 میلیونی شد

بعد از تغییر نحوه نرخ گذاری خودرو، قیمت ها در بازار آزاد با افزایش مواجه شدند که این افزایش نیز قابل توجه است.
«ال 90»، 30 میلیونی شد

گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته گذشته اعلام شد رییس جمهور دستور تغییر نحوه محاسبه قیمت خودروها را صادر کرده است به این معنی که از این پس قیمت خودروها بر اساس نرخ ارز مبادلاتی محاسبه و روانه بازار شوند. این خبر شوکی به بازار وارد کرد. این شوک سبب کاهش عرضه از سوی نمایندگی ها و عوامل فروش شد چرا که به این نتیجه رسیده بودند که در روزهای آینده قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش چشمگیری خواهد داشت، که این اتفاق نیز روی داد.


تفاوت قیمت رسمی و بازار آزاد خودرو هم اکنون بسیار افزایش یافته است به طوری که در خودرو سایپا 111 بیش از 4 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد. این اختلاف قیمت سبب به وجود آمدن رانت عظیمی در خودروسازی کشور شده است.


رانتی که عاملان فروش و دلالان با استفاده از روابط خاص خود از آن بهره می برند و سود عظیمی را نصیب خود می کنند.


شنیده ها حاکی از آن است که حتی برخی از خودروسازی های بزرگ خودروهای خود را در بازار آزاد به فروش می رسانند و از عرضه آن در نمایندگی خوداری می کنند و خریداران در صورت حضور در نمایندگی فروش برای خرید و یا ثبت نام خودرو با کلمه « نداریم» مواجه می شوند.


از سویی دیگر نمایندگی‌های فروش نیز از قطع عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ خبر می‌دهند.


در حال حاضر در برخی نمایندگی‌های فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 111 به قیمت بیش از 15 میلیون تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 11 میلیون و 780 هزار تومان تعیین شده است.


سایپا SL 131 نیز به قیمت حدود 14 میلیون تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود 15 میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت رسمی SL 131 معادل 11 میلیون و 540 هزار تومان و SX 131 نیز 11 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است.


قیمت تیبا نیز به حدود 19 میلیون تومان رسیده است. البته قیمت رسمی این خودرو 15 میلیون و 430 هزار تومان تعیین شده است.


تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نیز به قیمت حدود 31 میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شده است.


مگان 2000 با دنده اتوماتیک نیز به قیمت حدود 71 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 44 میلیون و 660 هزار تومان است. ماکسیما نیز به قیمت حدود 100 میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت رسمی این خودرو 85 میلیون تومان تعیین شده است.


در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو 206 در نمایندگی‌های فروش موجود نیست. پژو 206 صندوق‌دار نیز در مدل V9 آن به قیمت حدود 47 میلیون تومان و مدل V8 نیز حدود 36 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت رسمی مدل V9 حدود 26 میلیون و 370 هزار تومان و مدل V8 نیز 22 میلیون و 690 هزار تومان است.


قیمت تندر 90 ایران خودرو نیز که زمانی به عنوان جایگزین پیکان معرفی شده بود و قرار بود قیمتی در حدود پیکان داشته باشد افزایش یافته و در مدل E2 این خودرو به حدود 30 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت رسمی تندر 90 E2 ایران خودرو 21 میلیون تومان تعیین شده است.


پژو 405 نیز به قیمت حدود 21 میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت مصوب این خودرو 15 میلیون و 580 هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود 30 میلیون تومان رسیده است. قیمت رسمی این خودرو حدود 23 میلیون تومان تعیین شده است.


قیمت‌های یاد شده مربوط به مدل پایه و تک‌سوز این خودروهاست. با توجه به قطع عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعف‌های نظارتی، این قیمت‌ها در نمایندگی‌های فروش مختلف مقداری متفاوت است.
 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار