به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت شهدای گروه منصورون و خانوادههای آنها، ضمن اشاره به پیشگام بودن آنها در انقلاب شکوهمند اسلامی، به آیه 86 سوره اعراف اشاره کرد و اظهار داشت: در این آیه فرازی وجود دارد که فلسفه وجودی چنین جمع هایی را می توان از آن برداشت کرد. این آیه می فرماید: "فاذکروا اذ کنتم قلیلا و کثرکم" (به یاد آورید آن وقتی که کم بودید و خداوند شما را زیاد کرد)؛ گروه کوچکی بودید، بعد تبدیل به طایفه شدید؛ نهر کوچکی بودید و تبدیل به جویبار شدید.
وی افزود: در این جمله اگرچه خطاب به مسلمانان صدر اسلام است، اما یک نکته هم وجود دارد و آن اینکه تمام کارهای بزرگ از نقاط کوچک شروع میشود. وقتی فتح و پیروزی نصیب میشود(اذا جاء نصرالله و الفتح)، یدخلون فی دین الله افواجا هم محقق می شود؛ به حکم قرآن هنگام فتح و ظفر است که یدخلون فی دین الله افواجا اتفاق می افتد و الا وقت سختی اینگونه نیست؛ وقتی که باد به پرچم می خورد سر و کله عده ای پیدا می شود که مقدمشان مبارک است، اما "مرد روزهای سختی" آن گروههایی هستند که عامل جمع کردن آنها حول یک عقیده، ایمان آنها به حقانیت راهشان است و حاضر به تحمل هزینه بوده و دلبسته به حطام دنیا نیستند.
حسن خمینی با نقل روایتی از امیرالمومنین در "کافی" گفت: ایشان می فرمایند: "فارفض الدنیا؛ فان حب الدنیا یعمی و یصم و یبکم و یذل الرقبات" (دنیار را ترک کن؛ حب دنیا کور و کر و لال می کند و باعث گمراهی می شود)؛ حب دنیا آدمی را کور می کند زیرا وقتی در محاسبه قرار می گیرید منافع دنیایی خودتان را می بینید و هزینه هایی را خواهید داد. کر می کند، زیرا انتقاداتی که به شما می شود و حقایق موجود را نمی بینید و سروش قدسی برایتان ناآشنا و حتی ناشنیدنی می آید؛ لال می کند؛ زیرا در مقابل حرفی که می زنید باید هزینه دهید. در اصطلاحات عربی جمله "حب الدنیا یعمی و یصم" را شنیده ایم که یکی از مصادیق آن، این آیه است.
وی تصریح کرد: یک فایده تامل در گذشته این است که مغرور نشویم و فکر نکنیم هرچه داریم از خودمان است و فایده دیگر اینکه، اگر این نعمت کم و زیاد شد فاجعه ای اتفاق نیفتاده است( و لا تأسوا علی مافاتکم). وظیفه ای داشتید که خداوند لطف کرد و در انجام آن نصرت و لطف عطا کرد؛ اکنون باز هم تلاش کنید تا کثیر شوید، اینکه فاجعه نیست.
حسن خمینی یادآور شد: مگر امام وقتی حرکت خود را شروع کرد با آسایش شروع کرد؟ ایشان هم با سختی شروع کرد؛ امروز نسل جوان هم با سختی شروع کند و تلاش کند. ما نسبت به گذشته خودمان نه تنها خوش بینیم، بلکه افتخار می کنیم؛ اما نسبت به وضع امروزمان نه تنها منتقدیم، بلکه نسبت به بسیاری از قسمتهای آن معترضیم، اما نسبت به آینده نه تنها باید امیدواریم باشیم، بلکه باید آن را بسازیم.
«نباید فکر کرد دنیا به آخر رسیده است؛ همیشه این فراز و فرودها بوده است. دوره صدر اسلام را که نگاه کنیم، هم دوره پیامبر(ص) بوده، هم دوره امیرالمونین(ع) و هم دوره سیدالشهدا(ع). ما نسبت به گذشته مان افتخار می کنیم و امروزمان باید بهتر از این باشد که در این جهت باید تلاش کنیم. اگر نشد، اشکال از من و شماست؛ پس تلاش کنیم فردایمان بهتر شود.»
وی با بیان اینکه علامت چهارم اهل دین "صله الرحم و رحمه الضعفا" است، ادامه داد: ما چه مقدار به ضعفا رحمت داریم؟ ضعفا الزاما ضعیفان مالی نیستند، بلکه گناهکاران هم ضعیف هستند. فلسفه جزاء در اسلام مبارزه با مجرم نیست، بلکه مبارزه با جرم است. اگر جزائی ترتیب داده شده، برای ریشه کن کردن جرم است؛ و گرنه مجرم بیمار است و دست او را باید گرفت و بلند کرد. بی تردید دل سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا بیشتر از خود شمر، برای او می سوخت. زیرا او نوه رحمه للعالمین و امام است و باید دست همه را بگیرد و از جا بلند کند.
تولیت آستان امام خمینی (ره) در همین خصوص با بیان اینکه خیلی اوقات دعواهای ما شخصی می شود، تأکید کرد: اگر با کسی اختلاف داریم نباید با شخص او اختلاف داشته باشیم، بلکه باید با خطای او اختلاف داشته باشیم. یکی از مواردی هم که معمولا انتقادات گزنده می شود همین موضوع است که در انتقادات از فرد انتقاد می کنیم، بلکه باید از فعل و کار افراد انتقاد کنیم و سعی کنیم کار را از فرد مجزا کنیم و بر این اساس هر کاری ممکن است از هر کدام از ما سر بزند.
وی با نقل جمله ای از امام که می فرمودند بحث های طلبگی نباید به بغض و کینه بینجامد، افزود: فرق بحث طلبگی با سایر دعواها این است که در آن افراد با هم اختلاف ندارند، بلکه با حرف یگدیگر مشکل دارند و در حالت عادی پشت سر هم نماز می خوانند و در یک حجره زندگی می کنند.
سید حسن خمینی در نتیجه گیری این بخش بحث خود، اظهار داشت: بر اساس این نوع نگاه اگر ما در کسی خطایی می بینیم به این معناست که آن فرد ضعیف است و باید به او رحمت داشته باشیم. هرچقدر از این منش دور شویم خودسازی از بین می رود و مشکل ها پیدا می شود.
سید حسن خمینی با اشاره به نشانه های گرفتاران دنیا در روایت امیرالمومنین(ع) گفت: نشانه دیگر "بذل المعروف" است؛ یعنی آدمهای خوبی باشیم و خوبی کنیم. فراز دیگر این است که "اتباع العلم" کنیم. یعنی حرف بی دانش نباید بزنیم و و وقتی یقین نداریم نسبتی را ندهیم.
یادگار امام تصریح کرد: امروز در جامعه ما متاسفانه نسبت های ناروا بسیار رواج پیدا کرده است. خیلی ها هم برای اینکه تیراژشان بالا برود این اخبار را دائم تکرار می کنند. در مورد خود بنده، به جز خبرهای رسمی که منتشر می شود، در مورد سایر خبرها 95 درصد موارد و حرفهایی که در مورد من نقل می شود دروغ است؛ کاری به محتوای مثبت و منفی خبرها ندارم، بلکه منظورم صحت آنهاست. مثلا می گویند فلانی به فلانی حرفی را زده است؛ منبع این خبر کجاست؟
وی با اشاره مجدد به آیه ابتدای سخن خود اظهار داشت: خداوند می فرمایند اگر قلیل و ضعیف هستید، من شما را زیاد و قوی میکنم؛ از فحش و بد و بیراه و دشنام هم نترسید! در ادامه آیه تعبیر زیبایی است که می فرماید "وانظروا عاقبه المفسدین". یعنی یادتان بیاید که قبلا در چه موقعیتی بودید و ما شما را به کجا رساندیم و آنگاه عاقبت مفسدین را هم مشاهده کنید؛ یعنی این طرف قضیه را هم ببینید که اگر حب دنیا داشتید و فساد کردید چه عاقبتی در انتظارتان خواهد بود.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به دلسوخته بودن و درخشان بودن گذشته جمع حاضر، خطاب به آنان گفت: نسبت به گذشته مان افتخار کنیم و از فراز و فرودها ناراحت باشیم، اما فکر نکنیم دنیا به آخر رسیده است.
پیش از سخنان یادگار امام آقایان بصیرزاده و پهلوانی و خانم سیده عالیه امامزاده(خاله شهید جهان آرا) خاطراتی را از دوران مبارزه پیش از انقلاب اسلامی بیان کردند.
در پایان این دیدار نیز لوح تقدیری از طرف خانواده های شهدای گروه توحیدی منصورون به یادگار امام اهدا شد.