آخرین اخبار:
کد خبر:۲۲۸۶۱۸
رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی:

رسانه نقش پیامبران الهی را در جامعه ایفا می‌کند

رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی با بیان اهمیت نقش رسانه در فضای جامعه گفت: رسانه می‌تواند بزرگترین نقش پیامبران الهی که همان انتقال مفاهیم حق به افراد جامعه بود، را ایفا کند.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سیدعباس نبوی امروز در همایش «رسانه و نقش آن در فضای جامعه» که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان نقش‌ نسل‌های سوم و چهارم انقلاب در شرایط کنونی تصریح کرد: نسل‌های سوم و چهارم با صف‌بندی‌ها و معارضه‌های بزرگی روبرو هستند که به راحتی نمی‌توان آنها را حل کرد و برای حل این مشکل در کنار حفظ شور و نشاط جوانی باید گفتمان‌های انقلاب نیز نهادینه شود.


وی با بیان گفتمان امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی افزود: ایشان گفتمان‌ها و سرخط‌هایی به جامعه می‌دادند که فضایی در جامعه حکمفرما می‌شد و مردم و صاحب‌نظران با دریافت آنها به نگرش و منطق معارف امام(ره) دست پیدا می‌کردند.


رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی با بیان نقش شهید مطهری و بهشتی در تبیین آراء و نظرات امام خمینی(ره) بیان داشت: نگرش و منطق معارف امام(ره) توسط این بزرگان به بینش و جهت‌گیری برای مردم جامعه تبدیل می‌شد و کسانی وظیفه ارائه این راهبردها به جامعه را داشتند، که بعد از شهادت افرادی چون مطهری و بهشتی خلاء آنها کاملا محسوس بود.


نبوی نقش دانشگاه در شرایط کنونی جامعه را تبیین و بنیادی‌کردن فرامین مقام معظم رهبری دانست و گفت: هیجان در جامعه وجود دارد و در حد خود باید تقویت شد؛ ولی بخش دانشگاهی وظیفه دارد تا این راهبردها را که توسط مقام معظم رهبری مطرح می‌شود در جامعه نهادینه کند.


وی با بیان آیات قرآن کریم در حوزه وظیفه رسانه و نقش آن در جامعه تصریح کرد: آیات زیادی وجود دارد که بایدها و نبایدها را مشخص می‌کند که در عرصه رسانه و توزیع نگرش و دیدگاه‌ها به ما کمک می‌کند.

 

رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی افزود: قرآن کریم در حوزه ارتباط و تعامل افراد جامعه با یکدیگر می گوید از موضع سُخره در کف زدن و لقب گذاشتن با یکدیگر وارد نشوید که این آیات مبنای اصول فقهی ما نیز می‌باشد و یا اینکه در قرآن آمده است اگر فاسقی برای شما خبری آورد باید آن را جست‌وجو کرد تا صحت آن را ارزیابی کرد.


نبوی مسئله صداقت و پایداری بر واقعیت را از وظایف رسانه عنوان کرد و تصریح کرد: اصل مساله و وظیفه رسانه پایداری بر واقعیت و تاکید بر حقیقت است و رسالت او از این نقطه شروع می‌شود، به بیان دیگر اهمیت رسانه در همین نقطه است.


وی وظیفه دیگر رسانه را توزیع اطلاعات در میان مردم دانست و بیان داشت: رسانه وظیفه تدوین و توزیع اطلاعات در جامه دارد، به گونه‌ای که نقش میانی در انتقال اطلاعات از ذهنی به ذهن دیگر را ایفا می‌کند که باید در قالب واقعیت و صداقت انجام پذیرد.

 

رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی فعالیت رسانه‌ای را در راستای حرکت انبیاء دانست و گفت: بزرگترین نقش پیامبران الهی انتقال مفاهیم الهی و به بیان بالاتر حقایق است و کسانی که در عرصه رسانه حضور دارند این نقش بزرگ را برعهده دارند و باید در این حوزه وظیفه خود را انجام دهند.


 نبوی عواملی که مانع صدق در گفتار می‌شوند را برشمرد و بیان داشت: دسته اول عوامل روانشناختی باعث عبور از تعهد به حقیقت می‌شود، یعنی تعصبات بازمانده از ذهنیات و روحیات قبلی می‌تواند جلوی واقعیت و حقیقت و معرفی آن را بگیرد.


وی ادامه داد: عامل دیگری که واقعیت‌گرایی را تهدید می‌کند، منفعت است به عبارت دیگر انسان وقتی مسئله‌ای را به سود شخصی خود ببیند از تبعیت از حق باز می‌ماند و از آن دور می‌شود و عوامل دیگر تهدیدکننده پیروی از حق را می‌توان حسد و رقابت‌های نادرست در میان افراد جامعه دانست.

 

 رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی با بیان نقش مولفه‌های اجتماعی و جامعه‌شناختی در پیروی از حقیقت تصریح کرد: در مسیر رشد انسان وضعیت‌های مختلفی به وجود می‌آید که روی انسان اثر می‌گذارد و این آثار باعث می‌شود صدق بر واقعیت و تعهد بر آن از بین برود که این عوامل می تواند اتفاقاتی که در زندگی خانوادگی رخ می‌دهد، باشد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار