آخرین اخبار:
کد خبر:۲۳۱۲۳۷
حاج‌علی‌اکبری در بزرگداشت آیت الله خوشوقت:

مسجدمحوری مهم‌ترین ویژگی علمای ما است که ما آن را دست کم می‌گیریم

حاج‌علی‌اکبری گفت: کار آیت الله خوشوقت در مسجد بود که این نکته بسیار مهمی است که در باره بسیاری از بزرگان که کم گرفته می‌شود دلیلش هم این است که مسجد را دست کم گرفته‌ایم اگر مسجد را آن‌گونه که خدا معرفی کرده بشناسیم بی‌تردید به نقطه کانونی شهر اسلامی می‌شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» عصر امروز مراسم بزرگداشت آیت الله عزیز‌الله خوشوقت در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
 
در این مراسم حجت الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس اسبق سازمان ملی جوانان و رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به سخنرانی کوتاهی در خصوص آیت الله خوشوقت پرداخت.
 
وی درابتدا گفت: کار آیت الله خوشوقت در مسجد بود که این نکته بسیار مهمی است که در باره بسیاری از بزرگان که کم گرفته می‌شود دلیلش هم این است که مسجد را دست کم گرفته‌ایم اگر مسجد را آن‌گونه که خدا معرفی کرده بشناسیم بی‌تردید به نقطه کانونی شهر اسلامی می‌شود با این وصف باید بزرگان در مسجد حضور داشته باشند امیدوارم به این سمت حرکت کنیم که در بین عالمان دینی اول مسجد را نام ببرند الان اول مدرسه و بعد دانشگاه را نام می‌بریم و بعد مسجد را شاید نام ببریم اما اول مسجد دوم مسجد سوم مسجدواگر جایی خالی هم بود به مدرسه و دانشگاه بپردازیم.
 
حاج علی اکبری ادامه داد: چندی قبل در زمان فوت حاج آقا مجتبی تهرانی هم مسئله مسجدمحوری مطرح بود.
 
وی در خصوص دیگر ویژگی آیت الله خوشوقت افزود: نکته‌ای دیگر در مورد هر دو بزرگوار یعنی آیت الله تهرانی و خوشوقت ارتباطشان با جوانان بود آنان ارتباط بسیار خوبی با جوانان داشتند این ایده پیامبر بود همه آنچه که برای ارتباط با جوانان نیاز است را هر دو بزرگوار داشتند چقدر نسل جوان ما نیاز به چنین عالمانی دارد.
 
همچنین حجت الاسلام دکتر علی شیخ‌ الاسلامی در این مراسم به وجوه تعلیم و تربیت در اسلام پرداخت متن سخنرانی وی به شرح ذیل است:
 
این گونه مجالس می‌تواند الهام‌بخش این اندیشه باشد که دستگاه تعلیم و تربیت اسلام را بهتر بشناسیم.
 
من سال‌ها قبل نوشتاری رساله‌گونه در زمینه تعلیم و تربیت به چاپ رسانده‌ام که امروز به مناسبت بزرگداشت این عالم فرزانه بخش‌های از آن را عرضه می‌کنم.
 
از مهم‌ترین اصیل‌ترین و شاید بتوان گفت: اولین ویژگی‌ دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی عبادی کردن علم است و این دقت می طلبد در دنیای علم ودنیای عبادت در همه مکاتب و مشرب‌ها یکی است چه بسیار عالمان عالیقدری که در مکاتب گوناگون با خدا، پیامبر، وحی، ایمان و هدایت الهی کاری ندارند حتی اگر خودشان آدم‌های مومنی بوده باشند بنابراین راه علم و عبادت جداست.
 
اما آیین مقدس اسلامی از بزرگ‌ترین خدماتی که به بشر کرد این است که سبقه الهی و عبادی به علم داد.
 
این همه احادیثی که در فضیلت دانش می‌شنوید گویایی همین حقیقت است تا جایی که فضای تعلم چنان فضای تقرب می‌شود که فرشتگان نه تنها حضور دارند که حتی بال می‌گسترند و متعلمان علم را در دعای خویش شریک می‌کنند بنابراین اولین خصوصیت در نظام تعلیم و تربیت اسلام یکی کردن علم و عبادت است خصوصیت دومی که در دستگاه تعلیم و تربیت اسلام قابل توجه است مسئله تعلیم علم آموزی است در این دستگاه هیچ محدودیتی در زمان،‌مکان، رشته تحصیل و ابزار ندارد برخی احدایث می‌فرماید علم را از لحد تا لحد بیاموزید یعنی علم را باید با بالانقطاع آموخت.
 
شرط امامت، علم و عصمت است علم به ساحت نظر و عصمت به ساحت عمل برمی‌گردد مسئله تأمین علم آموزی در تاریخ جریان علم آن‌قدر امر بدیهی و غیرقابل انکاری است تا جایی که در اسلام هیچ مدرکی خالی از مسجد و هیچ مسجدی خالی از مدرس نمی‌بینی.
 
نکته سومی که به آن اشاره می‌کنم اجباری بودن تعلیمات در عالم اسلام است این چیزی که عالم بعد از قرن‌ها به آن رسید امام معصوم در یک حدیث فرمود که دوست دارم بر سر پیروانم تازیانه بزنند تا علم بیاموزند.
 
عالمان بزرگی در همین دستگاه تعلیم و تربیت رشد یافته‌اند خیلی دور نرویم امام خمینی در دنیای فقاهت؛، در دنیای فلسفه و بالاتر از اینها در دنیا عرفان و معرفت بسیار بزرگ بود  حضرت آیت الله خامنه‌ای از دیگر کسانی است که در این مکتب پرورش یافته است.
 
عالمان بزرگمان آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خوشوقت نیز از دیگر کسانی هستند که در مکتب تعلیم و تربیت اسلامی ساخته و پرداخته شده‌اند و نشان دادن این دستگاه‌ سراسر نور است.
لازم به ذکر است مراسم بزرگداشت آیت الله خوشوقت با حضور حسینی وزیر ارشاد، ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی و بیادی عضو شورای شهر تهران برگزار شد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار