به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، محمود احمدی نژاد که امروز به منظور بهرهبرداری از پروژه های عمرانی و زیربنایی و بازدید از پروژه در حال اجرای منوریل و افتتاح 7000 واحد مسکن مهر وارد این استان شده بود، کمربند ریلی استان به طول 60 کیلومتر را به طور رسمی افتتاح کرد.
رئیس جمهور پس از توضیحات دستاندرکاران اجرای این پروژه و قرار گرفتن در جریان جزئیات احداث این خط آهن با بیان اینکه پروژههای راهآهن همواره جزو پروژههای بزرگ و پرهزینه است، اظهار داشت: البته با توجه به ثمرات اجرای چنین طرحهایی، اجرای آن به نفع عمران و سازندگی کشور است.
وی در ادامه با بیان اینکه خدا را شاکرم که بار دیگر توفیق عرض ارادت خدمت حضرت فاطمه معصومه(س)، این بانوی بزرگوار را به بنده عطا کرد و این سفر با بهرهبرداری از چند طرح برای خدمت به مردم شجاع، مؤمن و تاریخساز قم همراه شد، گفت: مردم قم هزاران سال است که همراه ملت ایران و به طور خاص از 1400 سال پیش از حریم نبوت و امامت و ارزشهای الهی با عشق به پیامبر(ص) و آل او صیانت کردهاند.
احمدینژاد افزود: امروز قم به شهری بزرگ تبدیل گردیده که تحولات و پیشرفت آن برای تبدیل شدن به شهری که شایسته مردم قم و حرم حضرت فاطمه معصومه (س) باشد، بسرعت در حال انجام است.
رئیسجمهور تصریح کرد: قبلاً انجام هر یک از پروژههایی که قرار است در قم افتتاح شود جزو آرزوهای دستنیافتنی بود، اما امروز حجم زیادی از چنین پروژههایی با هم در حال اجراست و با توجه به گرایش روزافزون مردم برای سفر به قم، باید این شهر بسرعت توسعه یافته و یک محیط الهامبخش برای زندگی باشد.
وی با اشاره به اینکه عبور خط آهن از داخل شهرها، محیطهای شهری را از هم گسسته میکند، خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با همت زحمتکشان و دستاندرکاران، امروز خط آهن قم از محیط شهری این منطقه خارج شده و از این بابت از همه زحمتکشان و دستاندرکاران تشکر میکنم.
احمدینژاد از مجریان این طرح خواست تا با رمز یا مهدی (عج) بهرهبرداری از این پروژه را رسماً آغاز کنند.
خروج قطارهای باری از داخل شهر، کاهش آلودگیهای صوتی و زیستمحیطی، تسریع در حمل و نقل بار، کاهش سوانح و افزایش ایمنی سفر، کاهش ترافیک جادهای، مصرف سوخت و زمان سفر را از جمله مزیتهای احداث این کمربند ریلی در استان قم است.
این پروژه به طول 60 کیلومتر و عرض کلی 12 متر در طول مسیر برای احداث دو خط رفت و برگشت به طور کامل و صد درصد زیرسازی شده و امروز بهرهبرداری از یک خط ریلی آن آغاز و احداث خط دوم آن تا پایان سال اجرا خواهد شد.
برای اجرای این طرح که 2.5 سال زمان صرف آن شده است، حدود 200 میلیارد تومان هزینه گردیده و در طول این مسیر 175 پل و گذرگاه به طول 600 متر و یک تونل به طول 400 متر احداث شده است.
استاندارد این خط آهن برای قطارهای مسافربری و باربری با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.