کد خبر:۲۳۶۶۰۵
نگاهی دقیق‌تر به فرمایشات دیروز مقام معظم رهبری؛

حماسه‌اقتصادی به فرهنگ‌سازی بخش تولید و مصرف نیاز دارد

باید فرهنگ کار جهادی و ارتقای تولید ملی و مصرف کالای داخلی همزمان با یکدیگر در کشور نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، دیدار و سخنرانی مقام معظم رهبری در هفته کارگر با هزاران نفر از کارگران و فعالان بخش تولید نشان دهنده توجه ویژه ایشان به این بخش‌ است و همان‌طور که در فرمایشاتشان خاطرنشان کردند، اهمیت تولید ملی مختص به یک سال نیست و مسئله‌ای دائمی است.


در حوزه اقتصادی چند نکته در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد که توجه به آنها راهگشاست؛ مسئله فرهنگ تولید و مصرف، نیروی کار و تولید ملی از جمله این نکات بود که بررسی نسبت آنها، مسئله را روشن‌تر می‌کند.

 

دستاوردهای سه دهه پس از انقلاب در حوزه اقتصادی و همچنین کاستی‌هایی که در این حوزه وجود دارد تا حد زیادی به مسئله فرهنگ و فرهنگ سازی در این بخش مرتبط است.


غربی‌ها سال‌ها است که با دامن زدن به مشکلات اقتصادی و بزرگ‌نمایی آنها تلاش می کنند طبقه کارگر را علیه حکومت بشورانند با این توجیه که باعث محرومیت آنها شده است؛ مسئله‌ای که مانع موفقیت آنها شده، فرهنگ تولید و فرهنگ کاری بود که پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت.

 

تصور غرب این بود که با تحریم اقتصادی و فشار بر اقشار ضعیف می‌شود آنها را از نظام جدا کرد که این خیال خام به سختی شکسته شد؛ کارگر ایرانی در مقاطع مختلف نشان داده که پول تنها عامل تعیین‌کننده برونداد کاری وی نیست و فرمول‌های غربی در تحلیل آن ناقص است.

 

در مقابل این نقطه قوت که ما را در برابر بسیاری از دسیسه‌ها واکسینه کرده،‌ آسیب‌هایی هم از ناحیه فرهنگ اقتصادی متوجه ما بوده که از جمله مهم‌ترین آنها فرهنگ مصرف در کشور است.

 

فرهنگ غلط استفاده از برند خارجی تا کنون هزینه‌های زیادی برای تولیدکننده داخلی ما داشته و فرصت‌های بسیاری را از بین برده که تغییر آن از اولویت‌های کشور است.

 

توضیحات فوق که برداشتی از سخنان مقام معظم رهبری است، در کنار فرمایشات سابق ایشان اهمیت یک نکته را در حوزه اقتصادی برجسته می‌کند و آن،‌ مسئله فرهنگ است.

 

وقتی امتیازات و آسیب‌های اقتصادی امروز ما متاثر از این عامل است،‌ لازم است بیشتر به آن پرداخته شود.

 

اگر بخواهیم در سال 92 یک حماسه در حوزه اقتصادی خلق کنیم باید سرعت حرکتمان به سمت رشد و توسعه متفاوت از گذشته باشد و در این مسیر نیازمند یک جهش بزرگ اقتصادی هستیم؛ برای این منظور باید فرهنگ کار جهادی و ارتقای تولید ملی و مصرف کالای داخلی همزمان با یکدیگر در کشور نهادینه شود.

 

از آنجا که کارگران موتور محرکه اقتصاد کشورند، ویژگی‌های فرهنگی این بخش مهم تر از دیگر بخش هاست و هر گونه تغییری بیشتر و سریع تر تاثیر خواهد کرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار