به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، علی باقری روز گذشته در دوازدهمین همایش سراسری دبیران هم اندیشی استادان دانشگاه های کشور در مشهد بیان داشت: در جریان گفتگوهای سعدآباد و پاریس برخلاف فرمایشات رهبر انقلاب عمل شد که البته اینها گفته های دبیر وقت شورای امنیت ملی است.
وی با تاکید بر اینکه گاهی مواقع باید به جای ترسیم سناریوی فرضی گزینه منتخب را انتخاب کرده و از تجریبات گذشته استفاده کنیم، افزود: بر این اساس باید نگاه موشکافانه در موضوع هسته ای و روندی که در دوره جدید، مطابق منویات رهبر انقلاب است پیگیری و بدون هیچ گرایش، نگاه جناحی و سیاسی حرکت کنیم تا دوباره با خطا مواجه نشویم.
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت بیان داشت: امروز یکی از نیازهای ضروری بررسی هزینهها و دستاوردهای کشور در زمینه انرژی هستهای است؛ چراکه یکی از شبهاتی که در حال حاضر مطرح میشود این است که در یک دوره ایران مذاکره میکرد؛ اما اکنون اعلام موضع می کند.
باقری ادامه داد: مذاکره خود هدف نیست؛ بلکه وسیلهای برای تامین منافع نظام است و در این راستا باید دید که آیا در دوره های گذشته طرف مقابل به تعهدات خود پایبند بوده و نقش رهبر انقلاب در این خصوص چه بوده است؛ آیا ایشان روند مذاکرات هستهای گذشته را تائید کرده اند یا خیر.
وی افزود: اخیرا برخی مسئولان گذشته مطرح میکنند که تعلیق انرژی هستهای با اجازه کتبی رهبر انقلاب بوده و این امر نیازمند ارزیابی نگاه کسانی است که در این خصوص درگیر بوده اند.
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت گفت: در موضوع هستهای یک دوره با سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و در یک دوره با 1+5 مذاکره صورت گرفت که در گذشته مسئولیت گفتگو با سه کشور اروپایی را دبیر وقت شورای امنیت ملی بر عهده داشت که این موضوع در دولت نهم نیز دنبال شد؛ اما در دولت دهم این مذاکرات به 1+5 تغییر یافت.
باقری با بیان اینکه موضوع هستهای ایران در سال 81 کلید خورد و دیدارهای مختلفی در تهران و وین اتفاق افتاد، افزود: در این مسیر در 15 مردادماه سال 82 وزیر خارجه انگلیس به ایران نامه مینویسد که فعالیت های هستهای تعلیق شود و در این بین رئیس جمهور وقت دیداری با البرادعی داشت که پروتکل الحاقی را می پذیریم و در سوم شهریور ایران رسما اعلام آمادگی برای مذاکره در خصوص پروتکل الحاقی می کند.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاق سه کشور اروپایی بانی تصویب قطع نامه بر علیه ایران می شوند و میخواهند که پروتکل الحاقی توسط ایران پذیرفته و همه فعالیت های هستهای تعلیق شود.
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت افزود: بعد از مدتی سه کشور اروپایی وارد تهران می شوند که خروجی آن جلسه در مهر 82 این بود که پرونده هستهای به شورای امنیت نرود و اگر نظام قطع نامه شورای حکام را پذیرفت ابعاد تعلیق محدود شود و روند گازدهی به سانترفیوژها متوقف نشود.
باقری با اشاره به توافق سعدآباد تصریح کرد: در این توافق نیز تعدادی از تعهدات را نظام اسلامی و تعدادی از تعهدات را طرف مقابل متعهد شدند که در این راستا تعهد ایران عدم معاهده اشاعه رژیم هستهای و تعلیق همه فعالیتهای هستهای بود که با این وضعیت میتوان مشاهده کرد که طرف مقابل هیچ تعهدی از خود نشان نمیدهد.
وی با اشاره به هنگامی که ایران برای اولین بار عضو شورای حکام آژانس بود، گفت: در آن زمان قطع نامه با اجماع در شورای امنیت ملی علیه ایران تصویب میشد و با این اقدام به نوعی ادعای غربی ها مبنی بر نگرانی جامعه جهانی از فعالیت های هستهای تسهیل میشد.
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت تاکید کرد: در دوره جدید از میان 35 کشور 10 کشور برای صدور قطع نامه بر علیه ایران رای ندادند و 25 کشور دیگری که رای دادند یا غربی و یا وابسته به غرب بودند.
باقری با بیان این مطلب که جلیلی معتقد بود که در مذاکره باید منافع ملی ایران حفظ شود، گفت: جلیلی در این راستا نامهای به اشتون نوشت و عنوان کرد باید گفتگوها بر مبنای آژانس باشد و مانعی بر سر راه همکاری وجود نداشته باشد و این موارد توسط طرف مقابل با عنوان پیش شرط قابل قبول نبود.
وی تاکید کرد: هنگامی که خواسته های ایران از سوی طرف مقابل با عنوان پیش شرط مورد قبول قرار نگرفت او بیان کرد که هرگاه ارادهای برای به رسمیت شناختن حق ایران صورت گرفت درها و تلفن ها برای مذاکره باز است و در این هنگام اشتون نامهای نوشت و برای مذاکرات اعلام آمادگی کرد.
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت بیان داشت: در سالهای اخیر نظام اسلامی در عرصه فنی و مذاکرات هستهای کاملا جدی بود و این امر موجب شد تا مذاکرات استانبول 2 شکل بگیرد و شرمن، معاون وزیر خارجه پیام اوباما را به رهبر انقلاب ایران داد و مطرح کرد که ما حق هستهای ایران را در چهارچوب ام پی تی به رسمیت می شناسیم.
باقری در خصوص مذاکرات بغداد نیز تصریح کرد: این مذاکرات در سه مرحله بود که نخستین مرحله ایجاد اعتماد سازی و تعلیق 20 درصدی بود که طرف مقابل در قبال این موارد قبول کرد که برای راکتور آب هستهای و برخی طرحهای تعلیق فردو با آژانس صحبت کند و تحریم هواپیمای آمریکا به ایران را بردارد و در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز اقدام کند.
وی ادامه داد: در مذاکرات مسکو نیز بستهای پیشنهادی توسط ایران ارائه شد و چند کار ویژه شامل فتوای مقام معظم رهبری و بحث غنی سازی در دستور کار قرار گرفت و طرف مقابل نیز خواست که کشور ما با آژانس در چهارچوب ام پی تی همکاری کند.
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت تصریح کرد: در مذاکرات آلماتی طرف مقابل پیشنهاد خود را در سه حوزه تغییر داد که این حوزه ها شامل تغییر در خواسته ها و تغییر در دوره زمان و توقف غنی سازی 20 درصدی بود.
باقری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان دبیر وقت شورای امنیت ملی گفت: دبیر شورای امنیت ملی در کتاب خود مطرح کرد که تعلیق غنی سازی در دوران اصلاحات مخالف نظر مقام معظم رهبری بوده است.
وی ادامه داد: در جریان گفتگوهای سعدآباد و پاریس برخلاف فرمایشان رهبر انقلاب عمل شده که البته اینها گفتههای دبیر وقت شورای امنیت ملی و ادعای اوست.
معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت در خصوص نظرسنجی های آمریکا مبنی بر رضایت مردم ایران از برنامه های هسته ای بیان داشت: مطابق نظرسنجی ها آمریکایی ها مطرح کردند که 70 درصد مردم ایران موافق استمرار مذاکرات هستهای حتی در صورت تجهیز تحریم ها شده اند و این امر نشان میدهد که فشارها هیچ تاثیری بر ملت نداشته است.
باقری با تاکید بر اینکه امروز هیچ کشوری نه ابزار؛ نه امکان و نه مدیریت حمله به ایران را دارد؛ چراکه این کشور قدرت منطقه است، خاطرنشان کرد: زمانی اسرائیلی ها در 33 روز لبنان را به آشوب کشیدند؛ اما با مدیریت ایران در مرحله بعد بیش از دو روز این آشوب دوام نداشت.