به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»؛ روحیه و آرمان انقلابى بدین معنى است که میل به زندگى راحت و مرفه، جامعه و مسئولان را به سازشکارى و تسلیم در برابر زورگویى قدرت هاى جهانى و غفلت از توطئه استکبار و بىاعتنایى به پیام جهانى انقلاب نکشاند.
اهم بیانات رهبر انقلاب در مورد روحیه انقلابی به شرح ذیل است:
حرکت امام، مشابهت هاى زیادى با نهضت حسینى دارد واز جمله ویژگیهایى که در هر دو حرکت، به طور بارزى وجود دارد، موضوع «استقامت»است و با کلمه استقامت و معناى آن، نباید عبورى و گذرا برخورد شود.
1.مردم برای تحقق اهداف خود و ناکام ماندن دشمن، با حضور پرشور و گرم در انتخابات، از میان نامزدهایی که شورای نگهبان براساس معیارهای قانون معرفی می کند، انسانی شایسته، وارسته، مؤمن، انقلابی، «اهل استقامت و عزم و ایستادگی» و برخوردار از همت جهادی را انتخاب کنند که بتواند بهتر از دیگر نامزدها، بار سنگین عزت و پیشرفت کشور را به دوش بکشد و به جلو ببرد.( دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب 1392/02/25)
2.یک قلم دیگر مسئلهى استقامت و ایستادگى است. در سورهى «هود» خداى متعال به پیغمبر مىفرماید: «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا». یک روایتى از پیغمبر هست که فرمود: «شیّبتنى سورة هود»؛ یعنى سورهى «هود» من را پیر کرد؛ از بس بار این سوره سنگین بود. کجاى سورهى هود؟ نقل شده است که مراد، همین آیهى «فاستقم کما امرت» است. چرا پیغمبر را پیر کند؟ چون در این آیه مىفرماید: همچنانى که به تو دستور دادیم، در این راه ایستادگى کن،استقامت کن و صبر نشان بده. خود این ایستادگى کار دشوارى است. این «صراط» است؛ پل صراطى که مظهر آن را در روز قیامت براى ما تصویر کردهاند. باطن عمل و راه ما در اینجا، همان پل صراط است؛ ما الان داریم روى پل صراط حرکت مىکنیم؛ باید دقت کنیم. اگر انسان بخواهد این دقت را در همهى رفتار خود به کار بگیرد، او را پیر مىکند. لیکن از این مهمتر به گمان من، آن جملهى بعد است: «و من تاب معک». پیغمبر فقط مأمور نیست که خودش ایستادگى کند؛ باید خیل عظیم مؤمنان را هم در همین راه به ایستادگى وادار کند.( بیانات در دیدار بسیجیان 1385/01/06)
3.حرکت امام، مشابهت هاى زیادى با نهضت حسینى دارد و تقریباً، الگوبردارى شده از حرکت حسینى است. گرچه آن حرکت - یعنى حرکت امام حسین علیهالسّلام - منتهى به شهادت آن حضرت و یارانش شد و این حرکت به پیروزى امام منتهى گردید؛ ولى این فارقى ایجاد نمىکند. زیرا یک نوع فکر، یک مضمون و یک طرح کلّى بر هر دو حرکت حاکم بود. اقتضائات متفاوت بود؛ لذا سرنوشت آن حرکت، شهادت امام حسین علیهالسّلام و سرنوشت این حرکت، حکومت امامِ بزرگوارِ ما شد. این، به طور کلّى، امر روشن و واضحى است.
از جمله ویژگیهایى که در هر دو حرکت، به طور بارزى وجود دارد، موضوعِ «استقامت» است. با کلمه استقامت و معناى آن، نباید عبورى و گذرا برخورد شود؛ چون خیلى مهمّ است.( بیانات در اجتماع زائران مرقد امام خمینى(ره) 1375/03/14)
4.انقلابها هم همین جور است. یک انقلاب اگر بخواهد بر روى ذهن و عمل دیگران تأثیر بگذارد و الگو واقع بشود، باید خصوصیاتى داشته باشد. مهمترین این خصوصیات، همین ثبات و استقامت و ایستادگى است. اگر این شد، انقلاب براى دیگران الگو واقع خواهد شد؛ والّا برقهائى که یک جائى بزند و خاموش شود، خیلى نمیتوانند الگوسازى کنند، خیلى نمیتوانند دیگران را به دنبالهروى خود تشویق کنند. انقلاب ما اینجورى بوده است. انقلاب ما توانسته است الهامبخش باشد، الگوساز باشد؛ واین بر اثر ثبات و استقامت و ایستادگى بر اصول و پایههاى اصلى است که این انقلاب به وسیلهى امام اعلام کرد.( خطبههای نماز جمعه تهران 1389/11/15)
5.امروز ملت ایران توانسته است با حضور خود، با استقامت خود، با عزت خود، با صلابت خود، بر روى حوادث مهم جهان و حوادث مهم منطقه، این تأثیرات ژرف را باقى بگذارد. این هم یک شاخص از شاخصهاى پیشرفت، که عرض کردم عینى و جلوى چشم ماست.( بیانات در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره(1391/03/14)
6.شهدا پیشرو و پیشگام بودند و سنگر دوم، خانوادههاى شهیدان و دیگر ایثارگران. رفتند جلو، مانعها را از سر راه برداشتندو توانستند یک ملتى را که چند قرن او را به بىحالى و تسلیم در مقابل زورگویان عادت داده بودند، تبدیل کنند به این ملت بانشاط، سرافراز، پرافتخار و با عزم و ارادهى مستحکم و راسخ. این کار را شهداى ما کردند؛ این کار را رزمندگان ما کردند؛ این کار را جانبازان ما کردند؛ این کار را استقامت آزادگان ما در زندانهاى دشمن کرد؛ این کار را شما خانوادههاى شهدا کردید. حق شما بر گردن ایران و ایرانى تا ابد باقى است و تاریخ ایران باید نسبت به خانوادهى شهدا، حقگذارى کند.( بیانات در دیدار جانبازان و ایثارگران و خانوادههاى شهداى استان فارس 1387/02/13)