آخرین اخبار:
کد خبر:۲۴۴۳۸۹
در هفته های گذشته بالا گرفت؛

بازی باخت-باخت اروپا و چین

جنگ اقتصادی میان اروپا و چین طی هفته‌های اخیر شکل جدی‌تر به خود گرفته است که هر دو طرف بازنده آن هستند.
بازی باخت-باخت اروپا و چین

به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، دعوا بر سر صفحه‌های خورشیدی میان چین و اروپا به ظاهر در حال اوج گرفتن است. اروپا تصمیم دارد بر واردات صفحه‌های خورشیدی چینی مالیات ببندد. پکن نیز در پاسخ به این اقدام اروپا قصد دارد بر واردات شراب فرانسوی و اتومبیل‌های لوکس آلمانی مالیات قرار دهد. آنهم در حالیکه فرانسه در رکود اقتصادی به سر می‌برد و عایدی ناشی از صادرات مشروبات الکی بخش قابل توجهی از درآمدهای این کشور را تشکیل می‌دهد. لازم به یادآوری است که فتوولتائیک، صفحه‌ها( و یا سلول‌های خورشیدی) کاربردهای زیادی از جمله تبدیل انرژی خورشیدی به برق دارد.


اوایل ماه گذشته بود که اتحادیه اروپا از قرار دادن مالیات بر صفحه های خورشیدی که در چین تولید می‌شوند، خبر داد. این اقدام با خشم مقامات چین و در نهایت اقدام تلافی جویانه پکن همراه شد. از این رو صنعت مشروبات الکلی فرانسه و اتومبیل‌های لوکس آلمانی مورد هدف قرار گرفتند.


چینی‌ها اعلام کرده اند اتومبیل های آلمانی که سیلندرهای آنها معادل و یا بیش از 2 لیتر است، شامل مالیات های گمرکی چین می‌شود. از 250 هزار عدد اتومبیل هایی که سالانه به طور متوسط به چین صادر می‌شود، اتومبیل‌هایی هستند که دارای سیلندرهای بالا هستند.


سخت گیری مالیاتی چین برای مشروبات اروپایی( به خصوص فرانسوی) و اتومبیل های آلمانی، اروپا را در اجرای تصمیمش مردد نکرد. اروپایی‌ها از هفتۀ گذشته تصمیم صادر شده را وارد مرحله اجرایی کرده اند. زین پس صفحه های خورشیدی وارداتی از چین 11.8% مالیات خواهد داشت و در صورتی که کمیسیون اروپا با پکن به توافق نرسد، این رقم به 47.6% در دو ماه آینده نیز خواهد رسید. در این میان فرانسوی‌ها بیش از سایر کشورهای اروپایی نگران از دست دادن بازار مشروبات الکی خود هستند، بازاری که سالیانه 546 میلیون یورو از محل صادرات مشروبات الکلی روانۀ خزانۀ دولت فرانسه می‌کند. گفتنی است 80% شراب‌های چینی از فرانسه وارد می‌شود.


برندۀ جنگ اقتصادی چین و اروپا کدامیک از طرفین است؟

 

چینی‌ها به خوبی می‌دانند که چگونه از اختلافات موجود میان اروپایی ها برای در اختیار گرفتن بازارهای اروپایی استفاده کنند. اولین تبعات این مسئله تغییر در قیمت جهانی صفحه‌های خورشیدی بود که سبب کاهش قابل توجه آن شد. قیمت این محصول چینی که روند استفاده از آن رو به افزایش است، طی دو هفته 40% کاهش یافت. در این مدت بسیاری از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می کنند از جمله سولارهیبرید، سولارفرانس تولید خود را متوقف کردند. شرکت فتووالت نیز مجدداً در اختیار غول انرژی فرانسوی یعنی اوداف(EDF) قرار گرفت. بدین ترتیب طبق آمار بروکسل، در حدود 30.000 شغل در معرض تهدید حذف قرار دارند و این در حالیست که اتحادیه اروپا این مالیات ها را ضروری می‌داند.


در این میان ظاهراً سیاست چماق و هویج چینی ها اندکی تأثیر داشته است. آلمان کمپینی را در اتحادیه اروپا به راه انداخته و معتقد است که این مالیات ها منطقی نیست. اولاند نیز با درخواست نشست اضطراری اعضای اتحادیه اروپا، خواهان بررسی این مسئله و یافتن راه حلی برای آنست.


نتیجۀ جنگ قارۀ سبز با چشم بادامی ها هر چه باشد، به نفع هیچ یک از طرفین نیست. اروپا پیش از آمریکا، مقصد اول کالای چینی است. چینی ها در سال 2012 نزدیک به 281 میلیارد یورو کالا به اروپا صادر کردند؛ یعنی دوبرابر میزانی که کالا وارد کردند.

منبع:  مجلۀ نوول آبزرواتور

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار