گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ سال گذشته با واکنش های شدید سازمان محیط زیست مصوب شد که از ابتدای سال 92 خودروهای با استاندارد یور 2 تولید نشوند. در این میان توافقاتی نیز بین خودروسازان و سازمان محیط زیست مبنی بر ارتقا خوردوهای یورو 2 به یورو 4 به دست آمد.
اما در فروردین ماه سال جاری به دلیل عدم پایبندی خودروسازان به توافقات صورت گرفته دولت ناچار شد شماره گذاری خوردهای یورو 2 را ادامه دهد چرا که خودروسازان تولید این نوع خودروها را متوقف نکرده بودند.
دولت در ابتدای سال با ارائه فرصت 3 ماهه به خودروسازان مصوب کرد تا ابتدای تیرماه شماره گذاری خودروهای یورو 2 صورت بگیرد اما در اول تیرماه متوقف شود.
روز گذشته اول تیرماه بود و بنابر مصوبات دولت و سازمان محیط زیست باید شماره گذاری این خودروها متوقف می شد. اگر چه تا کنون هیچ واکنش مشخصی نسبت به این اتفاق از سوی هیچ یک از طرفین ماجرا رخ نداده است.
بنابر آمارهای غیر رسمی هماکنون تنها 30 درصد خودروها با استاندارد یورو 4 تولید میشوند، که در صورت توقف شمارهگذاری خودروهای یورو 2 بازار 70 درصد خودروهای عرضه شده خود را از دست خواهد داد.
هم اکنون خودروهای پرتیراژی چون پراید، پژو 405، پژو پارس و سمند با استاندارد آلایندگی یورو 2 تولید میشوند. سیستم یورو 2 نسبت به یورو 4 آلایندگی بسیار بالاتری ایجاد می کند.
در چند سال گذشته همواره دلایل زیادی برای دم تبدیل خودرها از یورو 2 به یورو 4 از سوی خودروسازان مطرح می شود. عدم عرضه سراسری سوخت یورو4، افزایش هزینه تولید و ایجاد وابستگی شدید ارزی مهمترین عوامل عدم عرضه خودروهای یورو 4 است.
عدم عرضه بنزین یورو 4 در جایگاه ها سبب شده است آن دسته از خودرهایی که با سیستم یورو 4 تولید می شوند نیز با مشکل مواجه شوند و به صاحبان خودروهایی که با استاندارد یورو 4 تولید میشود ظلم مضاعفی می شود، چرا که تزریق بنزین یورو 2 در مخزن خودروها موجب میشود در درازمدت آسیب ببیند؛ حال آنکه لااقل این خودروها یک میلیون و 500 هزار تومان گرانتر فروخته شده است.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان در این باره می گوید: کاتالیست این خودروها باید حداقل 100 هزار کیلومتر با بنزین یورو 4 کار کنند و زمانی که بنزین یورو 2 در آن تزریق شود، کاتالیست خودرو در 20 هزار کیلومتر کارکرد از بین میرود و در واقع چیزی نزدیک به 400 هزار تومان هزینه برای بازگشت این موتور به حالت اولیه برای خریدار هزینه در بر خواهد داشت.
اگر چه در روزهای گذشته از عرضه بنزین یورو4 خبرهایی منتشر شد اما طبیعتا به این زودی ها همه جایگاه های کشور به این سوخت مجهز نخواهند شد.
با این وضعیت از یک سو خودروهایی که با بنزین یورو 2 تولید می شوند با خطر توقف شماره گذاری روبرو هستند و حتی در صورت ادامه تولید آنها آلایندگی ایجاد شده توسط این نوع خوردوها پابرجا خواهد بود و از سوی دیگر خودروهایی که با بنزین یورو 4 تولید می شوند به دلیل عدم عرضه کافی بنزین یورو4 مورد نیاز این نوع خودروها با مشکلات فنی و هزینه ای مواجه خواهند شد.
حال اگر دولت و سازمان محیط زیست به طور قاطع از عدم شماره گذاری خودروهای یورو 2 حمایت کنند به یکباره بازار عرضه خودرو کمبود 70 درصدی را تجربه خواهد کرد چرا که 70 درصد خودروهای تولید داخل از سیستم یورو 2 پشتیبانی می کنند.
تمامی این موارد در حالی است که در وضعیت کنونی بازار خودرو با کمبود عرضه مواجه است. حال تصور کنید که اگر به یکباره 70 درصد تولید خودروی کشور با مشکل مواجه شود. باید منتظر ماند و دید که برایند عدم شماره گذاری خودروهای یورو 2 و کمبود در بازار عرضه با چه تدبیری از سوی مسئولان رفع خواهد شد. قاعدتا در شرایطی که خوروسازان اوضاع مساعدی را تجربه نمی کنند و از سوی دیگر قیمت ها در بازار نسبت به یکسال گذشته با فزایش گاه تا 100 درصدی مواجه شده اند شوک توقف شماره گذاری خودروهای یورو 2 ضربه مهلکی را به صنعت خودروسازی وارد می کند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که پاکی هوا و سلامتی مردم با هیچ چیز دیگری قابل تعویض نیست.
خودرو کاملا زير نظر دولت من نميدونم چرا دولت داره در حق مردم ظلم ميکنه خوب مگه خودرو ساز کيه؟ما چقدر کشته توي پرايد و 405 داديم چرا اقدامي نميشه؟کي بايد جواب بده؟مگه ما با تمام مردم دنيا چه فرقي داريم آيا بايد انقدر گران و بي کيفيت بخريم؟مگه نميگن خودرو ملي پس کو اينها بايد نون رو به قيمت دلار بخورن؟عدالت کجاست؟به اميد ظهور آقا.......
خدايا قدري بينش به ما عطا فرما