به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، وزیر علوم عصر امروز در یازدهمین نکوداشت دانش آموختگان بورسیه و ششمین جشنواره ملی دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه فردوسی مشهد دانشجو در ابتدا به بررسی نگاه علمی در اسلام پرداخت و گفت: در اسلام علم را نور میدانند اما باید بدانیم منظور از علمی که شبیه نور است چیست؟ حتما آن علم، علمی است که روح انسان را تعالی میبخشد و همین علم است که انسان را بزرگ میکند، بزرگی انسان به ثروت و قدرتش نیست و انسان بزرگ شاخصههایی دارد.
وی به تفاوتهای بین انسانهای بزرگ اندیش و کوته نگر اشاره کرد و گفت: انسان بزرگ اول توقع را نسبت به خودش افزایش میدهد یعنی توقع دارد بیشتر نسبت به جامعهاش مفید واقع شود و به انسانهای دیگر بیشتر کمک کند اما انسان کوچک توقع دارد دیگران بیشتر به فکرش باشند و به او کمک کنند.
دانشجو گفت: انسان بزرگ به دیگران احترام میگذارد اما انسان کوچک میخواهد دیگران به او احترام بگذارند، انسان بزرگ برای دیگران فرش قرمز پهن میکند اما انسان کوچک توقع دارد برایش فرش قرمز پهن کنند.
وی با بیان اینکه کدام علم میتواند انسان بزرگ بسازد به نگرشهای علمی اشاره کرد و گفت: ما اگر بخواهیم انسان بزرگ بسازیم باید ببینیم در حیطه علم چه نگرشهایی غالب هستند که این نگرشها از دو حالت خارج نیستند یکی نگرش توحیدی و دیگری مادی.
دانشجو در بیان این دو نگرش گفت: نگرش مادی علم مسیری است که در آن فقط هستی از این لحاظ بررسی میشود که چه بوده، چه هست و چه خواهد شد و تمام ابعادش همین است.
وزیر علوم افزود: این مسیر علم یک مسیر ابتر است و مبدا و سرانجام ندارد به این معنا که قائل به خلقت نیست و قائل به طبیعت است، ابدی را متصور نیست پس زندگی ابدی را هم متصور نخواهد شد و توشهای برای آن قرار نمیدهد.
دانشجو نگرش مادی به علم را مبدا بدیها و سلطه در جهان دانست و گفت: با وجود این نگرش راه برای دروغ گویی، فریب کاری و سلطه بر دیگران باز میشود و دیگر دلیل ندارد که انسان به فکر انسان دیگر باشد، این نوع نگرش به علم، آن را به ابزاری برای سلطه بر دیگران تبدیل میکند.
وی سپس دانشجویان را مورد خطاب قرار داد و گفت: مراقب باشید علمتان در مسیر تعالی بشریت قرار گیرد مسیر مادی علم را فقط به ابزاری برای سلطه به دیگران تبدیل میکند و این هدف خلقت انسان نبود و اگر ما میخواهیم به هدف خلقت انسان برسیم باید از مسیر توحیدی علم را دنبال کنیم.
دانشجو ادامه داد: وقتی علم ابزار سلطه بر دیگران شد آن وقت تحریم علمی معنا پیدا میکند میبینید که امروز چه تحریمهای علمی را پیش روی بشریت گذاشتهاند آن وقت است که از پیشرفت دیگران ناراحت شدن معنا پیدا میکند و میبینید که آمریکا از پیشرفت علمی در ایران و سایر کشورها ناراحت است.
وزیر علوم به نگاه توحیدی در علم در مقابل نگرش مادی به آن اشاره کرد و گفت: در قبال این نگاه یک نگرش توحیدی داریم که در آن دو سوال مطرح میشود چه کسی هستی را خلق کرد و از این خلق خود چه هدفی را دنبال میکرد؟ اگر این دو سوال در مسیر علم قرار بگیرد علم جهتی از جنس نور پیدا میکند و این همان جهتی است که باعث تعالی بشریت میشود.
نگاه توحیدی به علم تحریم نمیشناسد
وی با اشاره به اینکه در نگاه توحیدی در گسترش و اشاعه علم هیچ مرز و تحریمی وجود ندارد گفت: علم مرز نمی شناسد چون هدف زا خلقت آن تعالی بشریت است در این نگاه دیگر محدود کردن علم معنا پیدا نمیکندف این علم روسنایی بخش است و ایمان به دنبال ان مییاید و جهت درست به ان میدهد.
دانشجو در پایان بار دیگر دانشجویان غیر ایرانی را مخاطب قرار داد و گفت: شما به کشورهای خود برمیگردید سعی کنید به مردم خود خدمت کنید و شخص مفیدی برای مردم جامعه و کشور خود باشید و مانند انسانهای بزرگ به همه مردم انسان بگذاریدو در مقابل همه سر تواضع فرود آورید.