به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام محمد خواجوی شب گذشته در افتتاحیه چهارمین دوره طرح ولایت استان خراسان رضوی که در شهر قم در حال برگزاری است، ضمن تحلیل مبانی اندیشه دینی و غایت آن، مدت حکومت اسلامی را در طول تاریخ تنها 16 سال بیان و تصریح کرد: این دوران هم مربوط به 10 سال حضور پیامبر(ص) در مدینه و حکومت امامعلی(ع) و امام حسن (ع) میباشد.
وی با اشاره به نظر امام خمینی(ره) درخصوص حکومت اسلامی افزود: حضرت امام (ره) میفرمایند «1400 سال است که حکومت اسلام منحرف شده است و تز من اسلام ناب میباشد».
این محقق حوزه علمیه با اشاره به کتابهای چهارگانه شیعه بیان داشت: اگر در فهرست این کتابها نگاه کنیم، موضوع حکومت اسلامی نیست؛ بنابراین وقتی امام(ره) به نجف رفتند به جای تدریس احکام شرعی کتاب بیع را درس دادند که منبع اصلی آن کتاب مکاسب شیخ انصاری است.
خواجوی ادامه داد: در این کتاب گفته میشود چون بعضی از تجارتها و معاملات نیاز به اختیار فقیه دارد، بابی با عنوان ولایت فقیه باز میشود که البته با ولایت فقیه فعلی متفاوت است.
وی با بیان اینکه امام (ره) از همین طرح مسئله استفاده و پنج جلد کتاب درباره ولایت فقیه مد نظر خود مینویسند، تصریح کرد: امام (ره) در این کتاب اسلام را با این عبارت «الاسلام هو الحکومة» باز تعریف میکند؛ یعنی اسلام بدون حکومت نمیشود.
این استاد حوزه با بیان اینکه بخش زیادی از رساله مراجع، احکام اجتماعی است که منوط به اختیار فقیه شده است، گفت: امام خمینی(ره) خطاب به مراجع میگوید اینکه میگویند اختیار فقیه، زمانی رخ میدهد که حکومت به دست او باشد.
خواجوی با اشاره به اسلام غیرسکولار امام (ره) بیان داشت: امام (ره) این اسلام را باز تعریف کرد و آن را به پیروزی رساند، ناگهان جنگی شد و بهترین کسانی که قرار بود شاگرد این اسلام شوند و حرف امام (ره) را بشنوند، شهید شدند.
وی ادامه داد: در تمام این سالها حرفهای امام (ره) شنیده نشد تا اینکه مظلومیت آن به رهبر انقلاب رسید و ایشان مدام از امام(ره) نقل قول و افکار ایشان را ترویج و تبیین میکنند.
مربی حلقه صالحین سپاه قم تاکید کرد: در چنین شرایطی خواندن صحیفه امام(ره) ضروری است و کسانی که میخواهند کادر نظام اسلامی شوند باید حداقل روزی چند دقیقه صحبتها و افکار امام (ره) را مطالعه کنند.
خواجوی با اشاره به لزوم شناسایی خط سیر فکری انقلاب اسلامی گفت: رهبر انقلاب 20 سال پیش حرفی را زدند که در سفر به کرمانشاه دوباره تکرار کردند و این بود که چهار مرحله انقلاب اسلامی، تثبیت انقلاب اسلامی، دولت، کشور و در نهایت تمدن اسلامی را پیش رو داشتهایم که جز دو مرحله اول تا کنون اتفاقی نیافته است.
تعریف وحدت حوزه و دانشگاه / حوزه مسئول تولید فکر است
وی در خصوص راهکار رهبر انقلاب بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «راهکار رسیدن به این مراحل تولید علم و فکر و پرورش نیروی انسانی است.»
این محقق حوزه با اشاره به دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با اقشار مختلف در ماه مبارک رمضان گفت: در سال 90 رهبر معظم خطاب به اساتید دانشگاه فرمودند: «تولید علم همین چیزیست که شما انجام میدهید؛ اما تولید فکر انجام نشده است؛ کار تولید فکر به عهده حوزههاست».
خواجوی در تعریف حوزه و دانشگاه بیان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی همین که در تولید علم، حوزه عوام و دانشگاه خواص است و در تولید فکر برعکس.
حتی یک کتاب شهید مطهری در دانشگاه و حوزه تدریس نمیشود
وی با اشاره به زمان تبعید امام(ره) از ایران خاطرنشان کرد: در آن زمان امام (ره) فرمودند که «منبع تولید آقای فکر مطهری است»؛ همه حتی شهید بهشتی، مفتح و حتی رهبری هم اعتراف کرده اند که وام دار اویند.
این استاد حوزه در ادامه ضمن تاکید بر نقش شهید مطهری در انقلاب اسلامی گفت: با این همه ظرفیت شهید مطهری، حتی یک کتاب از وی نیز در حوزه و دانشگاه تدریس نمی شود و جریانی در مقابل آن ایستاده است.
خطرناکترین مجتهد برای مارکسیست، شهید مطهری بود
خواجوی با اشاره به کیان نوری و احسان طبری به عنوان ایدئولوژیست های حزب توده تصریح کرد: احسان طبری زمانی که بازداشت شد در اعترافاتش گفت که خاک بر سر شما که از مطهری استفاده نکردید؛ وقتی جلد اول اصول و روش فلسفه رئالیسم شهید مطهری منتشر شد، آن را به مسکو بردیم و به نتیجه رسیدیم که این مجتهد خطرناک ترین فرد برای مارکسیسم است.
وی با بیان اینکه کتابهای شهید مطهری برای سران حزب توده تنها مجاز بود، گفت: سران اولیه و مسلمان سازمان مجاهدین که به این کتابها دسترسی پیدا کردند، شهید شدند.
این محقق ادامه داد: احسان طبری میگفت اگرمطهری متعلق به ما بود، نمیگذاشتیم پاورقی نویس باشد، بلکه ما نوکری او را میکردیم ودر عوض از فکر واندیشهاش استفاده میشد.
خواجوی با اشاره به زمانی که شهید بهشتی قصد خروج از کشور را داشت، گفت: خود شهید بهشتی تعریف کرده است که در آن زمان مطهری دستش را میگیرد و به جلسات پنجشنبه اصول و روش فلسفه رئالیسم میبرد.
وی با اشاره به اولین مترجم کتاب فلسفه هگل بیان داشت: حمید عنایت در خاطراتش میگوید زمانی که برای شهید مطهری فلسفه هگل را ترجمه میکردم، وی همان جا در نظریات هگل اجتهاد میکرد.
این محقق حوزه با بیان اینکه شهید مطهری را در همان دوران به شدت میکوبیدند، تصریح کرد: در دوران اصلاحات هم عدهای به مصباح می گفتند فلسفه خشن را دارد؛ اما رهبر انقلاب در همین طرح ولایت گفتند که چنین نسبتهای نادرستی را به شهید مطهری هم میدادند.
شبهات اصلاحات به اسلام، از زمان معاویه هم بیشتر بود
خواجوی با بیان اینکه در زمان اصلاحات، اسلام مورد حمله قرار گرفت، گفت: یکی از علما میگفت شبهاتی که طی دو سال اول اصلاحات علیه اسلام مطرح شد از شبهات دوران معاویه تا قبل از اصلاحات بیشتر بود.
وی با طرح این سوال که در زمان اصلاحات این همه فیلسوف اسلامی کجا بودند که از مبانی اسلام دفاع کنند، ادامه داد: متاسفانه در علوم انسانی ما دو جریان غالب وجود دارد، یکی بر اساس نظرات پوپر و دیگری هایگردیا که دانشگاههای ما را خورده اند.
علوم انسانی دانشگاهها بر اساس مکتب حس گرایی است
این استاد حوزه با اشاره به هیوم که معتقد است خدا را باید در زیر تیغ جراحی برد تا به وی ایمان آورد، گفت: جریان فکری هیوم به کونت رسید که مکتب حس گرایی افراطی را بنیان نهاد؛ متاسفانه جریان های حاکم در علوم انسانی کشور ما نیز مطابق با این مکتب، پوزیتویسم هستند.
خواجوی بزرگترین نظریه پرداز اخیر این مکتب را پوپر دانست و گفت: دشمن انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به انقلاب به این نتیجه رسیده بود که باید افکار پوپر را وارد جامعه ما بکند؛ بهترین شاگرد پوپر در ایران، سروش بود.
سروش بهترین شاگرد و مترجم عقاید پوپر در ایران
وی با بیان اینکه سروش در دهه 60 مدافع شهید مطهری بود و از این طریق وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، ادامه داد: سروش با استفاده از رانت شواری عالی انقلاب فرهنگی ترجمه آثار پوپر را گسترش داد و در سال 66 سخنرانی هایی در دفاع از شریعتی و علیه شهید بهشتی انجام می داد.
این محقق بیان داشت: سروش بعدها هم علیه شهید مطهری و هم شریعتی سخنرانی کرد تا اینکه حلقه کیان را تشکیل داد.
خواجوی حلقه کیان را حلقهای عنوان کرد که با پول دولت هاشمی در سری ترین مرکز مطالعاتی کشور یعنی دفتر مطالعات استراتژیک ریاست جمهوی آغاز شد.
ناتوی فرهنگی مدنظر رهبر انقلاب همان انحراف علوم انسانی است
وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب در همان زمان مبنی بر ناتو و شبیخون فرهنگی گفت: عدهای احمقانه تصور کردند که منظور رهبری موی بلند یا آستین کوتاه یک جوان است در حالی که ناتوی فرهنگی مدنظر رهبر همان انحراف علوم انسانی است.
این استاد حوزه با بیان اینکه حرف های رهبر انقلاب را جدی نگرفته ایم، تصریح کرد: بعد از حوادث سال 88، 9 ماه طول کشید که مردم به خاطر توهینی که به امام حسین(ع) شد، متوجه منظور رهبر انقلاب شدند.
موسسات و نشریاتی بعد از فتنه 88 علیه دین راه اندازی شد
خواجوی با بیان اینکه سران و رهبران فکری فتنه بعد از سال 88 از مسئولیت های نظام کنار زده شدند، تاکید کرد: اما همین افراد امروز به تعداد زیاد موسسه و نشریه زده اند و هدف همه شان هم این است که چگونه دین را از ایران حذف کنند.
وی با بیان اینکه همین افراد روزانه 20 ساعت کار میکنند تا به هدفشان برسند، گفت: در چنین شرایطی بسیاری از بچه های حزب اللهی حاضر نیستند چند کتاب از شهید مطهری را مطالعه کنند.