به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، محسن رضایی در اجلاس جهانی شهر اسلامی که در قزوین برگزار شد، اظهار داشت: یکی از آرزوهای جهان اسلام در چندین سال گذشته برپایی شهر اسلامی بوده است چرا که سالهاست نشانی از نما و شکل اسلامی در شهرها به چشم نمی خورد.
وی افزود: قریب به 30 سال است که تحرکی در جهان اسلام چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه فرهنگی میبینیم و درباره تحولات اخیر باید گفت جنبش سیاسی در فلسطین، مصر و سوریه وجود دارد و غرب نمیتواند این موج را خاموش کند.
وی با بیان اینکه بمباران شهرهای اسلامی نمیتواند به نتیجه برسد گفت: غرب باید از ظهور مجدد تمدن اسلامی استقبال کند و راه تعامل را در پیش بگیرد. سرچشمه بیداری تمدنی شهر اسلامی است و نمیتوانیم بیداری تمدنی را بدون توجه به شکوفایی، اقتصاد، فرهنگ و توجه روشنفکران و عملمای شهر اسلامی در نظر گرفت.
رضایی تصریح کرد: قصه دردناک فروپاشی اسلامی را میتوانیم در شهر اسلامی ببینیم به عنوان مثال در همین قزوین برای شاهد این امر میتوانیم آثار اسلامی شهر قزوین را با شهر مدرن امروز قزوین مقایسه کنید و این اتفاق دردناک برای بیشتر شهرهای اسلامی از جمله مکه، مدینه، کربلا و دمشق هم دیده میشود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: متاسفانه فروپاشی یک تمدن و در کنار آن سربلند کردن تمدن غیر بومی در دل تمدن اصیل را مشاهده میکنیم و وقتی آثار باستانی را در این شهرها مشاهده میکنیم مانند شهرجنگزدهای است که در کنار شهر جدید وجود دارد.
رضایی یادآور شد: تمدن جدید غربی با بمباران وارد شهرهای اسلامی شد و آنچه شکل گرفت تناسبی با اسلام و حتی فرهنگ بومی آن مناطق هم نداشت؛ به طوری که در شهر اسلامی وارد میشدیم کانون آن بازار و مسجد بود، آنچنان نظم در این شهر دیده میشد که همه را حیران میکرد، بعد از بازار وارد محلات میشدیم و پس از آن خانهها. لذا مشاهده میکردیم که همه این عناصر دارای هویت بود اما از زمانی که شهرهای غربی به وجود آمدند، خانه، محلها و ملتها را بیهویت کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از معماری غربی خشونت تولید میشود، تصریح کرد: در این نوع معماری به جای اینکه فرزند مردم را اسلامی بار بیاوریم فردی با خشونت بار میآوریم و به جای اینکه از آن در وجود مردم تلقین شود خشونت تقدیم میشود حال سوال اینجاست که آیا در عصر مدرن امروز میتوان به شهر گذشته بازگشت که پاسخ آن منفی است.
وی تصریح کرد: نمیتوانیم علوم جدید را نادیده بگیرم اما باید شهر اسلامی نوین طراحی شود به نحوی که اصول خود را حفظ کند اما از پیشرفت و فناوری هم استفاده کند. در خانه خدا هر سال تعدادی از مسلمانان به حج میروند و مناسکی را برای شرکزدایی به جای میآورند نکته قابل توجه این است که همه در انجام این مناسک جا پای خانواده یعنی ابراهیم و هاجر و اسماعیل میگذارند که معنای آن این است که ابراهیمی کردن زندگی به تجلی توحید در شهرها بستگی دارد.
وی خاطرنشان کرد: نباید شهرها را مهندسی صرف ببینیم بلکه نگاه به یک شهر نیز باید نگاه به انسان کامل یعنی انسان دارای روح، روان، نشاط و آرامش باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون بیش از اسلام فردی و سیاسی توجه کردیم اما به اسلام اجتماعی توجه نکردیم. چرا که در فرمایشات حضرت علی(ع) است که ایشان فرمودند پیامبر خدا آنقدر در مورد همسایه بر ما تاکید کرد که ما فکر میکردیم همسایه از انسان ارث میبرد. نیاز داریم شهر اسلامی را از فلسفه و انسانشناسی شروع کنیم که مبنای آن باید رویکرد جدید به جامعه و خانواده باشد.
رضایی گفت: اگر بخواهیم به شهر نوین اسلامی برسیم باید ابتدا هویت خانواده، محله و شهر را حفظ کنیم نه اینکه از کرج تا تهران همه چیز را یکسان ببینیم، این یکسانسازی نابودی هویت است چرا که کرج، کرج است و تهران، تهران.
وی یادآور شد: وحدت در عین کثرت دومین نکته رسیدن به شهر نوین اسلامی است و همه کشورهای اسلامی میتوانند اصول و قواعد یکسانی داشته باشند اما سلیقههای آنها متفاوت باشد.
رضایی گفت: برای این کارخانواده باید محور شهر اسلامی باشد و مردمیاوری و یکپارچگی را باید در این شهرها ببینیم. قبلا تاروپود شهر هم معنوی بود و هم معنوی و هم اجتماعی اما امروز اینگونه نیست. لذا علم در ایران فاصله زیادی با صنعت دارد به عنوان مثال فاصله بین دانشگاه قزوین و شهرک صنعتی قزوین 20 کیلومتر است اما از نظرتکامل هزاران کیلومتر فاصله دارد.
انتخاب قزوین در نهم شهریور ماه به عنوان پایتخت صفویه ، به روز قزوین نام گذاری شده که برگزاری اجلاس جهانی شهر اسلامی، سومین دوره جشنواره بازی و اسباب بازی ، دومین دوره تجلیل از مفاخر و نخبگان و مسابقات بین المللی دوچرخه سواری تریال از برنامه های این روز است.