چهارمین جشنواره اسباب بازی با مشارکت بیش از ۸۰ تولید کنندۀ داخلی اسباببازی از ۲۶ آبان شروع به کار کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چهارمین جشنواره اسباب بازی با مشارکت بیش از ۸۰ تولید کنندۀ داخلی اسباببازی از ۲۶ آبان شروع به کار کرده است، این جشنواره با شعار "تمرین زندگی"میزبان علاقهمندان این حوزه است. جشنواره اسباب بازی که از سال ۹۴ همه ساله در حال برگزاری است امسال با حضور بیش از ۸۰ تولید کننده تا ۳۰ ابان در ۳ بخش تخصصی ترویجی و علمی برگزار میشود، همچنین برای نخستین بار غرفههایی برای معرفی بازی بزرگ سالان به نمایش درآمده است.
مهمترین و عینیترین موضوعی که در این نمایشگاه به چشم میخورد، حرکت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری دربارۀ تلاش برای دستیابی به هدف خودکفایی ملی و تحقق بخشیدن به شعار "حمایت از کالای ایرانی " است.
تفاوت عمده چهارمین جشنواره اسباب بازی با دورههای پیشین، حضور تولیدکنندگان داخلی و عدم حضور وارد کنندگان این صنعت است، از اهداف برگزاری این جشنواره میتوان به معرفی اسباب بازیهای مؤثر در رشد جسمی و ذهنی کودکان، آشنایی تولیدکنندگان اسباب بازی و ارائه و معرفی آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد.
همچنین حامیان رسانهای این رویداد بزرگ تلاشکرده اند با حمایت از چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی گامی به سوی افزایش اگاهی شرکت کنندگان نسبت به تولید اسباب بازی و اهمیت و ضرورت آموزش مناسب و صحیح کودکان و نوجوانان، خانوادهها و فعالان این حوزه بردارند که جا دارد از حامیان این رویداد ملی تقدیر کرد.
علاقهمندان جهت بازدید از چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی میتوانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان فاطمی، خیابان حجاب حضور یابند.
چهارمین جشنواره ملی اسباببازی در حالی کار خود را از روز شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ آغاز کرده است که در همان دو روز اول، تغییرات مثبتی که در روند برگزاری آن شاهد بودیم، نوید بخش یک جشنوارۀ واقعاٌ ملی با رویکرد حمایت از تولیدات ملی است.
به همین دلیل، مصاحبهای با یکی از حامیان اصلی چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی ترتیب دادیم تا از نزدیک در جریان تفاوتهای این دوره از جشنواره با دورههای قبلی قرار بگیریم. با آقای عادل طالبی مدیرمسئول رسانه دیجیتال سرزمین تیزهوشها و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی درباره این جشنواره گفتگو کردیم که شما را به مطالعه این مصاحبه دعوت میکنیم.
۱. به نظر شما نمایشگاه امسال با نمایشگاههای سالهای گذشته چه تفاوتهای مهمی داشته است؟ چهارمین جشنواره اسباب بازی امسال با بخش متفاوت و جدیدی نسبت به پارسال کار خودش را شروع کرد. نمایشگاه ترویجی با حضور سازمانهای دولتی و خصوصی و سازمانهای مردم نهادی که در حوزۀ اسباببازی فعالیت دارند آغاز به کار کرده است. بزرگترین تفاوت جشنوارۀ امسال با دورههای پیشین حضور تولیدکنندگان داخلی و عدم حضور واردکنندگان محصولات خارجی است که تفاوت بسیار زیادی را با سایر جشنوارههای مشابه ایجاد کرده است. حضور حدود ۸۰ تولیدکنندۀ داخلی در راستای حمایت از تولید ملی در چهارمین چشنواره اسباب بازی از ویژگیهای بارز این جشنواره است.
۲. جایگاه تولید کنندگان داخلی را در این جشنواره نسبت به رقبای خارجی چطور ارزیابی میکنید؟ در کنار جشنواره ملی اسباب بازی، دو نمایشگاه تخصصی و ترویجی درچهارمین جشنواره ملی اسباببازی در حال برگزاری است. نمایشگاه تخصصی به تولیدکنندگان داخلی که عضو انجمن اسباببازی هستند اختصاص یافته است که تولیدات خود را به نمایش گذاشتهاند و در نمایشگاه ترویجی، سازمانهای دولتی و خصوصی و همچنین سازمانهای مردم نهادی که در حوزههای کودک و نوجوان فعالیت میکنند حضور دارند. در هرکدام از این دو بخش تلاش شده است تا با اختصاص جایگاه مناسب به تولیدکنندگان و فعالان داخلی بتوانیم در حمایت از تولید ملی کشور و همینطور معرفی فعالان این عرصه نقش بسزایی داشته باشیم.
۳. بازخورد بازدید کنندگان در چند روز اخیر را چطور ارزیابی میکنید؟ برخلاف سالهای گذشته امسال تولید کنندگان داخلی نقش و حضور پر رنگتری داشتهاند و از جایگاه ویژهای میان مخاطبان برخوردار بودهاند و مشاهده میکنیم که مخاطبین نیز بر خلاف تصور، به کالاهای داخلی نسبت به نمونههای خارجی به دلیل کیفیت بهتر اشتیاق بیشتری نشان میدهند. اتفاقا ما در جاهای دیگر هم شاهد این تفاوت رفتار مصرف کننده با تصورات رایج و عام بوده ایم. مثلا در فروشگاه اینترنتی کتابم کو یا وب سایت تیزلند، ما دیدهایم که بر خلاف تصور عمومی که استقبال از محصولات خارجی بیشتر از محصولات داخلی است، اگر به شکل درست به فرد درست، با محتوای درست محصولات داخلی را معرفی کنیم، مخاطب، خود، انتخاب درست را انجام خواهد داد.
۴. آیا با برگزاری این جشنواره توانسته اید که اهداف آموزشی و معرفی تولید کنندگان داخلی را محقق سازید؟ همانطور که گفته شد در جشنواره امسال برخلاف سالهای گذشته تنها تولیدکنندگان داخلی حضور دارند. با توجه به اینکه تست بازیها نیز در این جشنواره انجام میپذیرد، بازدیدکنندگان میتوانند قبل از خرید، از نزدیک با بازیها آشنا شده و کیفیت آنها را ارزیابی کنند. یک کار بسیار مهم دیگر که امسال در جشنواره انجام شده است این است که نمایشگاه کلا بعد فروشگاهی ندارد و کلا بُعد ترویجی دارد و فروش فقط از طریق فروشگاهی که در طبقه پایین سالن حجاب در نظر گرفته شده است انجام میشود. به همین دلیل خود نمایشگاه تخصصی به محلی برای تعامل و ارتباط تولید کننده و مصرف کننده تبدیل شده است که اتفاق میمون و مبارکی است.
اکثر بازدیدکنندگان معتقدند که اسباببازیهای ارائه شده در جشنواره حتی نسبت به مشابه خارجی خود از کیفیت ساخت بالاتری برخوردارند و همچنین این اسباببازیها بومیسازی شده است و با فرهنگ و علابق آنها سازگارترند.
در این جشنواره تمامی اعضای انجمن ملی تولیدکنندگان اسباب بازی که تشکلی مردم نهاد و متشکل از برترین تولید کنندگان اسباب بازی در داخل کشور هستند، حضور دارند و مخاطبان با حضور در این نمایشگاه با ظرفیت بالای تولیدکنندگان داخلی آشنا میشوند.