یک منتقد سینما گفت: مستند «انتهای خیابان پاستور» بیشتر نقش خبررسان را بازی کرده؛ یعنی اتفاقات انتخابات را کنار یکدیگر قرار داده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، مرتضی ندایی در مراسم نقد و بررسی مستند «انتهای خیابان پاستور» که روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: در تدوین این مستند خلاقیتهای خوبی به کار رفته و این یکی از ویژگیهای این مستند است؛ این مستند بیشتر نقش خبررسان را بازی کرده، یعنی اتفاقات انتخابات را کنار یکدیگر قرار داده و همین مسئله باعث شده که دیدگاه ژورنالیستی بر این مستند حاکم شود.
وی ادامه داد: در این فیلم جای کسانی که به عنوان حماسهسازان انتخابات به شمار میروند، خالی است؛ یعنی ما در این فیلم فقط هشت کاندیدای انتخابات را میبینیم و مردمی که به صورت اتفاقی در آن به تصویر کشیده شده بودند.
این منتقد سینما اظهار داشت: واقعیت انتخابات این است که همه مردم از حب علی به میدان نیامده اند، بلکه بعضی به خاطر بغض معاویه پای صندوقهای رای حاضر شدند.
در ادامه جواد محمدی، تهیه کننده مستند «انتهای خیابان پاستور» درباره استفاده از فیلمهای آرشیوی در این مستند گفت: برای میزان استفاده از این فیلمها با خانجهانی بحثهای زیادی کردیم؛ طبق نظرسنجی صدا و سیما 50 درصد از مردم بعد از دیدن مناظرهها تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند، به همین دلیل استفاده از فیلمهای آرشیوی در این مستند برایمان خیلی مهم بود.
وی افزود: صدا و سیما با تمام ضعفهایی که دارد نقش بسیار تاثیرگذاری را در کشور ایفا میکند و ما نمیتوانیم نقش چنین دستگاهی را در انتخابات کمرنگ نشان دهیم.
محمدی با بیان اینکه مستند «انتهای خیابان پاستور» را تنها برای نسل امروز نساختهایم، اظهار داشت: ما این مستند را برای تاریخ تولید کردیم؛ درست است که به برخی از موضوعات انتخابات در این مستند کم پرداخته شده، ولی نباید فراموش کنیم که درباره هر کدام از اتفاقات دوران انتخابات میتوان یک فیلم بلند ساخت.
تهیه کننده مستند «در انتهای خیابان پاستور» در پایان خاطرنشان کرد: ما در این مستند موضوعات را اهم و فیالاهم کردیم و اینکه کدام موضوع باید در این مستند بیشتر نشان داده میشد به دیدگاه افراد برمیگردد.