گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ محمد امینی رعیا، مسئول قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج دانشجویی؛ یکی از لازمه های دانشجو و جوان جامعه، داشتن توجه و دقت نسبت به محیط اطراف و فرآیندهای در حال اتفاق افتادن و در ادامه تاثیرگذاری بر آن است. شنیده ایم که انسانها چهار دسته اند:
1- آنهائی که باعث اتفاق افتادن حوادث هستند.
2- آنهائی که حوادث بر روی آنها اتفاق می افتد.
3- آنهایی که اتفاق افتادن حوادث را نظاره می کنند.
4- آنهائی که حتی نمی دانند که چه اتفاقی در حال وقوع است.
دانشجو یعنی دسته اول. دانشجو یعنی کسی که در جامعه پویایی ایجاد می کند، کسی که محیط اطرافش را متحول می کند، کسی که حرف می زند و حرفش را به کرسی می نشاند، کسی که جریان ایجاد می کند، کسی که زنده است، فعال است، موثر است و نبودش احساس می شود. تا وقتی دانشجو زنده باشد، جامعه نیز زنده است و رو به جلو حرکت می کند و مادامی که دانشجو با سکوت و رخوت، به کناری بنشیند، جامعه نیز رو به افول می رود.
اما منظور از پویایی و زنده بودن، هیاهو نیست چرا که هیاهو کوتاه مدت است و تاثیر ندارد؛ منظور قدرت ایجاد تاثیرات مفید و بلندمدت در محیط اطراف است و این است که دانش آموز را دانشجو می کند. بی شک ترم به ترم معدل آوردن، مقاله دادن، کارشناسی ارشد قبول شدن و ... دانش آموز را دانشجو نمی کند. این مثل همان بدنی است که تنها یکی از اعضایش رشد کرده و بقیه اعضا در اندازه قبل خود مانده اند.
دانشجو باید درد را احساس کند و در پی درمانش باشد. اگر درد را احساس نکند دانشجو نیست و اگر احساس کند و در پی درمانش نباشد، باز هم دانشجو نیست.
این ها مقدمه ای بود تا بگوییم دانشجو وظیفه اش ایجاد تغییر در جامعه است و به راستی که وظیفه خطیریست. "مطالبه گری" و حضور دانشجویان در صحنه تحولات کشور و اظهار نظر در رابطه با آنها که در بیاناتی از مقام معظم رهبری، بارها از دانشجویان خواسته شده است نشان از اهمیت این موضوع دارد:
من بارها گفتهام؛ از آن روزى باید ترسید که جوان ما، دانشجوى ما در دانشگاه انگیزهى طرح مسئله، طرح سؤال، طرح درخواست نداشته باشد. همهى همت ما باید این باشد که این روحیهى مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینههاى گوناگون را در نسل جوان کشورمان بخصوص جوان علمى گسترش بدهیم. "دیدار با دانشجویان، 1386"
یکى از مهمترین تأثیرات همین فکر کردنها این است که شما فضاسازى میکنید، گفتمانسازى میکنید. در نتیجه، در یک فضاى معتقد به یک مبناى فکرى یا عملى، رئیس جمهور هم همان جور فکر میکند، وزیر هم همان جور فکر میکند، مدیرکل هم همان جور فکر میکند، کارکنان هم همه همان جور فکر میکنند؛ این خوب است. و شما این کار را انجام میدهید. "دیدار با جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی، 1390"
اهمیت این موضوع در بیانات مقام معظم رهبری پر واضح است. در مرحله بعدی، ورود دانشجویان به حوزه مطالبه تخصصی است که زمینه ساز ایجاد تغییراتی می گردد که به شدت نیاز جامعه است و در واقع سبب حرکت کشور در مسیر درست و جلوگیری از انحراف می گردد. تا وقتی که فضا دچار کلی گویی هستیم و نکات اصلی به حاشیه می روند، کاری از پیش نمی رود و لازمه این امر، ورود عمیق تر به موضوعات و فهم دقیق از مسائلی است که نیاز کشور می باشد که این امور به دست دانشجویان دغدغه مند ساخته است.
مطالبه تخصصی با خروج از قسمت سطحی مسائل به سمت قسمت های کلان، در دستور قرار دادن اولویت های کشور جهت بررسی و رفع مشکلات و مشارکت در تصمیم سازی مسئولین تحقق می یابد. اهمیت این موضوع از آنجاست که سبب ایجاد تغییر در شرایط کشور در حوزه های مطالبه شده می گردد و مسئولین را به پویایی و حرکت وا می دارد.
لذا نباید وظیفه عمیق و خطیر خود را دست کم بگیریم و باید تلاش کنیم تا پس از شناسایی مشکلات اصلی کشور که باعث منحرف کردن مسیر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران می گردد و در دهه پیشرفت و عدالت ما را از اهدافمان دور می سازد، قدرتمندانه به آن ورود کنیم و با تصمیم سازی آگاهانه، به حرکت کشور به سمت افق 1404 کمک کنیم.