به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، علی کیانی امین، طراح و نقاش دیجیتال در دومین نشست از سلسله نشست های تصویر گری داستان مصور در ایران که روز گذشته در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد، گفت: باید به کمیک استریپ تنها به عنوان یک سرگرمی نگاه نشود، بلکه این هنر به عنوان یک رسانه است؛ داستان، نگارش و قدرت داستان سرایی در هنر کمیک استریپ از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: کتاب کمیک استریپ شامل پنج بخش اصلی می شود که مهم ترین آن جلد است؛ به عبارتی دیگر جلد کتاب باید بخشی از داستان را روایت کرده و همچنین مخاطب را به سمت کتاب جذب کند؛ البته طرح جلد به ماهیت کمیک استریپ و ساختار فروش بستگی دارد. عناصر بعدی که بخش های اصلی هنر کمیک استریپ را شامل می شود محتوا، پوستر میانی کتاب، بک کاور و تبلیغات است که با توجه به گروه سنی و مخاطب کتاب استفاده می شود.
کیانی امین با اشاره به اینکه هنر تصویرسازی و کمیک استریپ در هر کشوری متفاوت است، ابراز داشت: خوشبختانه طراحان بسیار خوبی در این زمینه در ایران هستند که البته در مقایسه با طراحان اروپایی در جایگاه یکسانی قرار دارند؛ همچنین نیروهای جوان و بااستعداد زیادی در این حوزه به فعالیت می پردازند، اما مشکل اساسی این است که از داستان در حوزه کمیک استریپ برخوردار نیستیم، البته داستان هایی هم که ارائه می شود پس از بررسی نهایی، بیشتر بخش های آن سانسور شده و در نهایت داستانی می ماند که به نوعی از هیچ گونه جذابیتی برخوردار نیست.
طراح و نقاش دیجیتال در ادامه عنوان کرد: در واقع داستان به مخاطب خوراک فکری می دهد، پس باید بر اساس نیاز مخاطب داستان تولید شود، در حالی که متاسفانه شاهد هستیم در بسیاری از داستان ها نیاز مخاطب نادیده گرفته می شود.
وی گفت: در بسیاری از تولیداتی که در عرصه هنر کمیک استریپ عرضه می شود، فقط ایرانی بودن و هویت داشتن مهم نیست، بلکه باید از استفاده از عناصر تزئینی پرهیز کرد؛ قطعاً یک محصول ایرانی باید یک هویت ایرانی داشته باشد. افرادی که در حال حاضر در هنر کمیک استریپ فعال هستند از سایر رشته های مربوط به این حوزه مانند انیمیشن وارد شده اند و کسانی را که فقط در این زمینه تخصص داشته باشند، نداریم.
در ادامه نشست رضا بهمنی، از فعالان حوزه کمیک استریپ گفت: ساختار کلاسه شده ای در هنر کمیک استریپ سایر کشورها رعایت می شود و البته این هنر برای آنها یک جریان جدی است؛ برای این که در این حوزه موفق شویم باید به یک ساختار منسجمی در این حوزه دست یابیم، از این رو معتقدم تجارت فعال و پولساز در موفقیت این هنر در کشورهای اروپایی نقش بسزایی دارد.
وی ادامه داد: رمان گرافیکی علاوه بر کمیک استریپ، هنری است که در ایران به درستی از آن استفاده نمی شود و البته تا کنون استفاده نشده است. اگرچه تلاش هایی صورت گرفته، اما ناقص بوده است؛ در نهایت باید تعریف هایمان از هر حوزه ای که در آن به فعالیت می پردازیم دقیق باشد؛ به عنوان مثال صرف اینکه شاهنامه داریم دلیل بر این نمی شود که می توانیم داستان های فوق العاده هم داشته باشیم، خوشبختانه استعداد و توانایی های زیادی در این حوزه وجود دارد، اما اگر یک سیستم مدیریتی مناسبی حاکم شود و از طرفی از نویسندگان متبحر استفاده گردد، موفق خواهیم شد.
بهمنی در پایان خاطرنشان کرد: باید با یک دید تحقیقی و تاریخی و به صورت عقل گرایانه، واقع گرایانه و آرمان گرا به این حوزه نگاه کنیم و از طرفی پژوهش اساسی و آکادمیک داشته باشیم؛ معتقدم صرف اینکه تولید داشته باشیم، کافی نیست باید تولید درست و مناسبی داشته باشیم، از این رو با رعایت تمامی این عوامل به سمت هنر تزئینی حرکت خواهیم کرد، البته ممکن است هنرمندی قصد داشته باشد صرفاً یک کار تزئینی تولید کند که در این صورت اشکالی ندارد، اما اینکه در قالب یک اثر مفهومی از جنبه های تزئینی استفاده شود آن اثر هیچ اهمیت و ارزشی نخواهد داشت.