مجیب:خوشبختانه جشنواره فیلم رشد جشنواره ای انتفاعی نیست.
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ به بهانهی آغاز «چهل و سومین دورهی جشنوارهی بین المللی فیلم رشد»، خبرگزاری دانشجو گفت و گوی اختصاصی با محمود مجیب، مدیر مدیر گروه بین الملل جشنوارهی بین المللی فیلم رشد انجام داده است.
«خبرگزاری دانشجو»- در ابتدا بفرمایید ایده، ساختار و پیشینهی «جشنواره فیلم رشد» از کجا شکل گرفته است؟
مجیب: جشنوارهی فیلم رشد از اویل دههی 40، با عنوان فستیوال فیلمهای آموزنده» آغاز به کار کرد. در واقع اولین دوره از این جشنواره که با عنوان «فستیوال فیلمهای آموزنده» برگزار شد با جایگزین شدن عنوان عبارت «جشنواره» با «فستیوال» که کلمهای ناخوشایند و غیر فارسی بود، تا سال 57 فعالیت داشت. به علت اتفاقات و تغییر و تحولات کشور با ظهور انقلاب اسلامی، تغییر بنیانها و ارزشها، جشنواره از سال 57 تا 64 رکود داشت. از سال 64 تا کنون این جشنواره با تغییر مبناها و ارزشها با عنوان «جشنوارهی فیلم رشد» به فعالیت خود ادامه داده است.
«خبرگزاری دانشجو»- متولی یا متولیان اصلی این جشنواره چه نهادهایی هستند؟
مجیب: وزارت آموزش و پروش برگزار کننده و متولی این جشنواره طی سال های اخیر بوده است.
«خبرگزاری دانشجو» - وضعیت فراخوانی و استقبال از جشنواره چگونه بوده است؟
مجیب: سال گذشته نزدیک به سه هزار فراخوان به زبان فارسی، در اردیبهشت ماه بین مؤسسات تولید کننده ی فیلم، افراد حقیقی و حقوقی توزیع شد. 12هزار فرم آیین نامه به زبان انگلیسی از طریق روابط بین الملل جشنواره برای فیلمسازان کل دنیا به صورت پست الکترونیکی ارسال شد. هزار و دویست و شصت و سه اثر ایرانی در جشنواره سال جاری فرم پر کرده و آمادگی خود را جهت حضور در چهل و سومین دورهی جشنواره فیلم رشداعلام کردهاند. 269 اثر از سایر کشورها به دست ما رسیده است. مجموعاً هزار و پانصد و سی و دو فیلم به دبیرخانهی جشنواره رسیده است.
«خبرگزاری دانشجو» - تعداد آثار دریافتی که فرمودید چه تغییری نسبت به سال گذشته داشته است؟
مجیب: از نظر تعداد نسبت به سال گذشته تعداد آثار بیشتری به دبیرخانهی جشنواره ارسال شده است. سال گذشته هزار و چهارصد اثر ارسال شده بود که امسال تعداد 150 اثر بیشتر بوده است.
«خبرگزاری دانشجو» - وضعیت کیفی آثار جشنواره امسال را نسبت به سال قبل چگونه ارزیابی میکنید؟
مجیب: فیلمهایی که امسال به دستمان رسیده از نظر کیفی به مراتب خیلی بهتر از سال گذشته است. فیلم های بلند خیلی بیشتر بوده و کیفیت بهتری داشته است. فیلم های کوتاهی که به جشنواره رسیده فیلمهای خوبی هستند. در مجموع از نظر کیفیت جشنواره امسال خیلی بهتر از جشنوارهی سال گذشته است.
«خبرگزاری دانشجو» - عمدتاً مخاطبان هدف این آثار چه گروه سنی هستند؟
مجیب: از آنجایی که جشنواره فیلم رشد یک جشنواره با محوریت آموزشی-پرورشی هست، مقاطع ابتدایی، متوسطهی اول، متوسطهی دوم، اولیا و مربیانشان را میتواند تحت پوشش قرار دهد. عمدتا آثاری که به جشنواره فیلم میرسد مخاطبانی در همین گروههای سنی را هدف قرار میدهد. یعنی ما از بچههای دبستان میتوانیم فیلم به نمایش بگذاریم، تا در واقع اولیا و مربیان آنها. گاها حتی بعضی از آثاری که به دست ما می رسد آنقدر قابلیت دارند که حتی در دانشگاهها نیز میشود از آنها استفاده کرد و در دانشگاه ها نیز به نمایش گذاشت. کما این که ما امسال دانشگاه دخترانهی شریعتی را داریم که فیلم های جشنواره در این دانشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.
«خبرگزاری دانشجو» - جشنواره ی فیلم رشد از چه زمانی آغاز و خاتمه مییابد؟
مجیب: انشاا.. جشنواره سوم آبان ماه سال جاری افتتاح خواهد شد. در واقع روز جمعه سوم آبان ماه ساعت 18، افتتاحیهی این جشنواره در سینما فلسطین برگزار میشود. اختتامیهی این جشنواره نیز دهم آبان ماه امسال در سینما فلسطین خواهد بود.
«خبرگزاری دانشجو» - اکران فیلم های جشنوارهی فیلم رشد برای قشری خاص در نظر گرفته شده است؟ طی این یک هفته که فیلمهای جشنواره رشد در سالنهای سینمایی مختلف اکران خواهد شد، خانوادهها، دانشجویان، دانشآموزان و دیگر اقشار میتوانند تهیه بلیت کرده و به تماشای فیلمها بنشینند؟
مجیب: خوشبختانه جشنوارهی فیلم رشد جشنواره ای انتفاعی نیست. در واقع همهی اقشار میتوانند از این جشنواره استفاده کنند؛ همانطور که قبلا عرض کردم، این جشنواره گروه سنی ابتدایی تا سنین اولیا و مربیان آنها را پوشش میدهد. دیگر اقشار جامعه مانند دانشجویان، علاقهمندان به حوزه فیلم میتوانند از آثار این جشنواره استفاده کنند.
زمانبندی جشنواره بدین صورت است که در سالنهای نمایش دهندهی فیلمها، سانسهای اولیه یعنی از ساعت 8 صبح تا ساعت 12، سالنهای نمایش دهنده فیلمهای مختص به بچهها، یعنی گروههای سنی ابتدایی و راهنمایی را نمایش میدهند. به طور کلی برای بچههای مدرسهای، فرقی نمیکند ابتدایی، متوسطهی اول یا متوسطهی دوم باشند، تا ساعت 14 یعنی سه سانس سینمایی در سالنهای سینمایی نمایش دهندهی فیلمهای جشنوارهی نظر گرفته شده است.
«خبرگزاری دانشجو» - فقط سینما فلسطین به نمایش فیلمهای جشنوارهی فیلم رشد اختصاص یافته است؟
مجیب: خیر. سینما فلسطین دارای سه سالن است . سینما صحرا، سینما ناهید و پردیس سینمایی رازی. مجموعاً چیزی حدود 8 سالن نمایش سینمایی به نمایش فیلمها اختصاص یافته است.
ده سالن از کانونهای تربیتی و فرهنگی مربوط به خود آموزش پرورش جهت نمایش داریم. یک دانشکده فنی که دانشکده فنی دانشگاه دخترانهی شریعتی است، چهار سالن نمایش از مراکز آموزشی سما که وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی تحت پوشش نمایش فیلمهای جشنواره قرار گرفتهاند و نهایتا دویست مرکز نمایشی که در واقع دویست مدرسهی مجهز هستند که توانایی و قابلیت نمایش فیلمهای جشنواره را با کیفیت مطلوبی دارند برای نمایش فیلمها در نظر گرفته شده است.
«خبرگزاری دانشجو» - چه تمهیداتی برای مدارس، دانشآموزان و اولیا جهت حضور در سالنهای سینما در نظر گرفته شده است؟
مجیب: سالهای گذشته یکی از بحثهای مهمی که در جشنوارهی فیلم رشد اتفاق افتاد، مسائل پیرامون ایاب و ذهاب دانش آموزان، خطرات و آسیبهایی است که ممکن است دانش آموزان را تهدید کند بود. به همین خاطر مسئولین جشنواره سیاستهای جشنواره را به گونهای دیگر تعریف کردند و بنا بر این شد به جای آن که دانشآموز برای دیدن فیلم ها به سالن سینما برود، سینما در داخل مدرسه برگزار شود. فیلمهای این جشنواره عمدتا فیلمهایی هستند که با توجه به یک موضوع خاص و محوری برگزیده و انتخاب شده اند.
نگرش مسئولین جشنوارهی فیلم رشد در انتخاب فیلمها به گونهای است که اگر دانشآموز فیلم را ببیند، علم، تربیت، اخلاق، رفتار و کردار وی یک پله ارتقا پیدا خواهد کرد. دانش آموزان شاید از این موضوع و هدف ما از انتخاب این فیلمها کاملا آگاهی نداشته باشد. شاید وقتی به سالن سینما وارد میشوند، تصورشان بر این باشد قرار است فیلمی صرفا سرگرم کننده تماشا کنند. کما این که وقتی به همراه اولیا یا مربیان خود به سالن میروند، به دنبال تماشای فیلمهای شاد و مفرح هستند. اما هدف ما از نمایش فیلمها این است که بچه ها مقداری کلاس درس را در سالن سینما تجربه کنند. حال برای جلوگیری از خطراتی احتمالی که ممکن است دانش آموز را هنگام رفتن به سینما تهدید کند، بنا شده که سالن نمایش سینما به مراکز آموزشی برود. عمدهی مدارس با توجه به پیشرفت تجهیزات و تکنولوژی، و این که امروزه لزومی نداردبرای نمایش یک فیلم، دستگاه آپارات 35 میلیمتری را وارد مدرسه کنید. یک دستگاه پروجکشن کوچک به همراه یک لبتاپ میتواند نمایش دهندهی فیلمهای جشنواره در داخل مدارس باشد. مدارسی که یک پروجکشن، یک سیستم صدای نسبتا مطلوب به همراه یک رایانه موجود داشته باشند، توانایی این را دارند که فیلم ها را در داخل مدرسه نمایش دهند و به همین خاطر لزومی ندارد که همهی مدارس به سالنهای سینما وارد شوند. مدارسی که دارای امکانات کمتر بوده و به سینماهای نمایش دهنده نزدیکتر هستند و یا آن محدوده از نظر تعداد دانش آموز دارای جمعیت بیشتری باشد، در سالن های سینما حضور پیدا میکنند.
«خبرگزاری دانشجو» - چه بخشها و تعداد جوایزی برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفته شده است؟
مجیب: پنج بخش رقابتی از جمله مستند، مستند علمی- آموزشی، داستانی بلند، داستانی کوتاه و نمآهنگ وجود دارد، که در هر بخش همچون سال گذشته به ترتیب جوایز تندیس زرین، تندیس سیمین، لوح افتخار یا لوح تقدیر و یک جایزه ویژه،که این جایزه ویژه می تواند از سوی هیأت داوران یا از سوی دبیر جشنواره به یک فیلم خاص باشد در نظر گرفته شده است.
بخش مهمی که در جشنواره وجود دارد، یازدهمین دوره برگزاری بخش دانش آموزان و معلمان فیلم ساز است. از میان 4000 فیلمی که در سطح کشور دانش آموزان تولید کردند و به دفتر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش ارسال نمودند، پس از بررسی ها و غربالگری های مختلف چیزی حدود 400 فیلم انتخاب شد که از میان آن ها حدود سی اثر در یازدهمین دورهی بخش دانش آموزان جشنوارهی فیلم رشد از کشورمان شرکت داده شدند.
«خبرگزاری دانشجو» - در رابطه بامشکلاتی که تیم برگزار کنندهی این جشنواره با آنها مواجه بودند بفرمایید.
مجیب: به هر صورت مشکلات همواره وجود دارد، اما تمام سعی و تلاش بر این بوده حدالامکان مشکلات برطرف شود. جشنواره دبیر توانمندی دارد که سعی کرده که مشکلات را رفع نماید. تلاش میکنیم کارها را به گونهای انجام دهیم که انشاا... برای دانش آموزانمان جشنواره ای خوب برگزار کنیم و حدأقل بچهها بتوانند چیزی از فیلمها یاد بگیرند و در ذهنشان داشته باشند.
«خبرگزاری دانشجو» - دورنمای جشنوارهی فیلم رشد را برای فیلمسازان و تولیدکنندگان آثار، فارغ از مخاطبان چطور میبینید؟
مجیب: باید عرض کنم دورنمای جشنوارهی فیلم رشد افق بسار گستردهای دارد، زیر آموزش و تربیت هیچگاه تعطیل نخواهد شد. در هر کشوری میبینیم که آموزش مقولهای راهبردی و کلیدی است. هدف جشنوارهی رشد این است که دانش آموز علاوه بر آن که در سر کلاس چیزی یاد میگیرد، به وی کمک شود فرایند یادگیری برایش آسان شود. در این جشنواره سعی داریم به دانش آموز کمک کنیم چگونه بیاموزد،به حافظه بسپارد و در حافظه اش نگاه دارد. میدانیم 85 درصد اطلاعات دریافتی انسانها از طریق دیدن است؛ پس یک فیلم تا این حد میتواند تأثیرگذار باشد. پسدانش آموز وقتی مطلب علمی، آموزشی و تربیتی را در قالب فیلم مشاهده میکند، تا پایان عمر همراه اوست و آن مطلب را فراموش نخواهد کرد . دورنمای جشنوارهی فیلم رشد به طور کلی این است که همواره به دانش آموز بیاموزد و روند یادگیری اش را سرعت ببخشد.
«خبرگزاری دانشجو» - صحبت پایانی؟
مجیب: باید از همهی فیلمسازانی که برای جشنوارهی فیلم رشد آثارشان را ارسال نمودند، چه آنهایی که اثرشان مورد قبول هیأت انتخاب گرفت و به بخش مسابقه راه پیدا کرد و چه آنهایی فیلمهایشان را فرستادند اما به دلایلی چون مشکلات فنی، نبودن فیلم در راستای جشنواره یا پایین بودن کیفیت، فیلمشان انتخاب نشده، اما جشنوارهی فیلم رشد را قابل دانستند تشکر کنم. امیدوارم که در سالهای آینده ما را مورد لطف خود قرار بدهند و برای جشنواره رشد فیلم ارسال کنند.
البته جشنوارهی فیلم رشد همانطوری که نامش این است و محوریت علمی- آموزشی و تربیتی دارد، و باید در سند چشم انداز 1404 به قطب علمی منطقه تبدیل شویم، این جشنواره چنین قابلیتی دارد که فیلمهای علمی از فیلمسازان تحویل بگیرد، و اگر این اتفاق محقق شود و فیلمسازان جدا از این که فیلمهای سرگرم کننده، فیلمهای اخلاقی و هنری تولید میکنند، به این سمت و سو بروند که فیلمهای علمی تولید کنند انشاا... در 1404 به آن افقی که مد نظر هست دست پیدا کنیم.
«خبرگزاری دانشجو» - ممنون از فرصتی که در اختیار خبرگزاری دانشجو قرار دادید.