آخرین اخبار:
کد خبر:۲۷۰۳۷۸
فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس:

در سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد/ تقلیل اختلاط مورد تاکید است، نه تفکیک جنسیتی

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مطالب مطرح شده درباره تفکیک جنسیتی از سوی برخی نمایندگان گفت: من مخالف دانشگاه‌های تک جنسیتی نیستم، البته آن چه مورد تاکید است تقلیل اختلاط است، نه تفکیک جنسیتی.
در سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد/ تقلیل اختلاط مورد تاکید است، نه تفکیک جنسیتی

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه جلسه بررسی رأی اعتماد مجلس در پشت تریبون مجلس قرار گرفت و ضمن تشکر از نظرات موافقین و مخالفین وزارتش گفت: اظهارنظرهای مطرح شده جای سپاسگزاری دارد و از کمیسیون نیز به دلیل اعلام حمایت خود از این جانب قدردانی می‌کنم.

 

فرجی دانا با اشاره به توجه ویژه اساتید و جامعه دانشگاهی به مسئله انتخاب وزیر علوم اظهار داشت: از اهتمام اساتید، صاحب نظران و جامعه دانشگاهی نسبت به موضوعی که امروز قرار است درباره آن تصمیم‌گیری شود سپاسگزارم.

 

 

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: من در این مدت کوتاه سعی کردم برنامه کاربردی و عملیاتی برای دانشگاه و وزارت علوم تدوین کنم.

 

 

وی مهمترین هدف برنامه ارائه شده خود به مجلس را حرکت همه جانبه دانشگاه برای تولید علم در فضای بانشاط و به دور از سیاست‌زدگی عنوان کرد و افزود: رئوس برنامه‌های من با تکیه بر رهنمودهای رهبری، قانون اساسی، اسناد بالادستی، برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور است.

 

 

فرجی دانا با بیان اینکه در برنامه ارائه شده به مجلس نقاط ضعف و قوت آموزش عالی در کشور را مورد بررسی قرار داده‌ام.

 

 

وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر رشد علمی کشور تصریح کرد: خوشبختانه در قالب برنامه‌های علمی این موضوع شتاب چشمگیری داشته اما رشد علمی با چالش‌ها و فرصت‌های گوناگونی روبه‌رو است.

 

 

وی عدم انسجام در نظام آموزش و پژوهش، عدم ارتباط صنعت و دانشگاه و میزان بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف از مهمترین مشکلات پیش‌ روی رشد علمی کشور دانست و اضافه کرد: عدم تناسب آموزش و رشد کیفی آن و عدم تناسب توانمندی دانش‌آموختگان با نیازهای کشور، عدم همگرایی پژوهش‌ها در کشور و نبود نهادهای ارزیابی آموزش و پژوهش نیز از دیگر مشکلات آموزش عالی کشور است.

 

 

فرجی دانا با تأکید بر اینکه جامعه و دولت و صنعت انتظار دارند که کار علمی در دانشگاه‌ها همسو با نیاز آنها باشد ادامه داد: از طرف دیگر دانشگاه برای آنکه بتواند رشد علمی خود را به صورت مستمر ادامه دهد نیازمند فضایی مساعد، امن، اخلاق‌مدار، قانون‌مدار و روحیه اعتماد است.

 

 

وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حل مشکلات توجه ویژه دولت، مجلس و پشتیبانی اجزای نظام و همچنین اساتید و پژوهشگران را می‌طلبد گفت: باید عزم همه برای ارتقای نقش دانشگاه جزم شود.

 

 

فرجی دانا در ادامه افزود: اهداف بنده در وزارت علوم تلاش برای پیشبرد سیاست‌های کلی نظام در جهت توسعه علمی و استفاده کیفی از نظام علمی است.

 

 

وی هدف دیگر خود را هدفمند کردن نظام علمی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: ارتقای سطح دانش، افزایش کارآفرینی، تقویت فضای امید و اعتماد دانشگاهیان و توجه ویژه به دانشگاه تازه تأسیس در مناطق محروم در اولویت کاری وزارت علوم قرار خواهد گرفت.

 

 

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به لزوم توسعه حلقه هماهنگ کننده علم تا ثروت اظهار داشت: ما باید نگاهی جدی به تبدیل علم به ثروت داشته باشیم که قطعاً این موضوع در اولویت برنامه وزارت قرار خواهد گرفت.

 

 

فرجی دانا فرصت‌ها و تهدیدهای وزارت علوم را در 4 سرفصل کلیدی برشمرد و تصریح کرد: از جمله موضوعات کلیدی مطرح در وزارت علوم نقش فرهنگ‌ساز دانشگاه‌ها است چرا که هدف از توسعه علم تربیت دانشمندان عالم و ارتقای کیفیت جامعه اسلامی است.

 

 

وی افزود: دانشگاه‌ها باید الگوی واقعی و علمی در سازگاری علم و ایمان در جامعه باشند و البته این ویژگی‌ را در اجتماع تحقق ببخشد.

 

 

فرجی دانا اضافه کرد: نظام علم و فناوری کشور باید مبتنی بر علم و اخلاق باشد و قطعاً آرمان‌های اصیل انقلاب همچون عدالت و استقلال چراغ و راهنمای وزارت علوم خواهد بود.

 

 

رضا فرجی دانا تحول و ارتقای علوم انسانی را موضوع کلیدی دیگری برشمرد و خاطرنشان کرد: وزارت علوم به دنبال بازنگری متون، محتوا و برنامه‌های درسی درباره توسعه مبانی دینی و الگوی اسلامی در دانشگاه‌های کشور است.

 

 

وزیر پیشنهادی علوم، انسجام در تصمیم‌گیری علمی و اجرایی را از دیگر نیازهای وزارتخانه علوم برشمرد و در همین رابطه اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید در قبال جامعه پاسخگو باشند و البته نیاز آن داشتن استقلال مالی و علمی است البته آن استقلالی که در برنامه توسعه کشور ذکر شده است.

 

 

وی ادامه داد: اعطای استقلال طبق قانون به دانشگاه‌های کشور زمینه را برای پاسخگویی کشور فراهم می‌کند.

 

 

فرجی دانا در ادامه سخنان خود گفت: افزایش کیفیت آموزش و پژوهش بر پایه نقشه جامع علمی کشور در تراز جهانی از اولویت‌های وزارت علوم خواهد بود تا دانشگاه‌ها را به جایگاه واقعی خود در جهان برساند.

 

 

وی با بیان آنکه رشد آموزش عالی و پژوهش باید متوازن و هدفمند باشد خاطرنشان کرد: رشد آموزش عالی باید متناسب با نیازهای کشور و متناسب با زیرساختهای کشور باشد که البته این امر با استفاده بهینه و متناسب از امکانات فراهم می‌شود که در همین رابطه پذیرش دانشجو نیز باید متناسب‌سازی شود.

 

 

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: پر کردن فاصله بین فارغ‌التحصیلی و اشتغال تحقق‌پذیر است.

 

 

وی ادامه داد: جهت دادن آموزش به سوی حل مشکلات و حل نیازهای جامعه موضوع دیگری است که این وزارتخانه به آن توجه خواهد داشت. توسعه فناوری و نوآوری نیز که مهمترین بخش‌های تولید علم و ثروت است در اولویت کاری وزارت قرار خواهد گرفت.

 

 

فرجی دانا همچنین خاطرنشان کرد: ارتباط فعال علمی با دانشگاه‌های جهان به ویژه جهان اسلام و گسترش زبان فارسی و توسعه مطالعات ایران و اسلام‌شناسی در برنامه وزارت علوم قرار خواهد گرفت.

 

 

وی در جواب به سؤال کتبی نمایندگان در این خصوص که آیا برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور دارد؟ گفت: ارتقای منزلت نخبگان و برنامه‌ریزی برای برگرداندن نخبگان ایرانی خارج از کشور یکی از محورهای کلیدی وزارت علوم خواهد بود. آیین‌نامه‌های مشخصی برای انتقال دانشجویان خارج به داخل وجود دارد و اگر ضعف‌هایی در این حوزه باشد باید برطرف شود.

 

 

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه خاطرنشان کرد: تأمین منابع و اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌ها و تخصیص آن متناسب با زیرساخت‌ها و تأمین نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی از دیگر موضوعات کلیدی وزارت علوم خواهد بود.

 

 

وی با بیان اینکه برنامه‌هایش با برنامه‌های اسناد بالادستی تطابق دارد، افزود: با توجه به بررسی‌های معاونت مجلس برنامه‌های بنده صد در صد همسو با اسناد بالادستی است.

 

 

فرجی دانا با اشاره به سؤالاتی درباره اینکه نگاه وزارتخانه ایشان نسبت به رویکرد تفکیک جنسیتی چیست؟ خاطر نشان کرد: دانشگاه تک جنسیتی سابقه طولانی هم در داخل هم در خارج از کشور و هم در دوره تاریخی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دارد، لذا این دانشگاه‌ها وجود داشتند و این دانشگاه‌ها به افراد مختلف اجازه این انتخاب را می‌دهند که اگر مایل باشند خود تصمیم می‌گیرند که در چه دانشگاهی با چه جنسیتی ثبت‌نام کنند.

 

 

وی ادامه داد: سند مورد اتکاء ما سند دانشگاه اسلامی است و در این مبنا لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد. در آنجا راهبردی ذکر شده که به طور حتم مورد تأیید وزارت علوم است.

 

 

وی با بیان اینکه در امور تشکیلات تنها الزامات قانونی چراغ راه است، افزود: افراد بر اساس محورهای کارشناسی در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند.

برچسب ها:
فرجی دانا
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
بدون نام
-
۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
آقاي وزير که از سند دانشجويي سخن ميگوييد اين سند آيا حديث يا آيه قران است؟! در احاديث ما آمده که در کنار جنس مخالف بودن تمرکز را ازبين ميبرد تا جايي که اين مسئله را دانشمندان ثابت کرده اند حتي در مراکز علمي اسرائيل اين تفکيک جنسيتي صورت گرفته وامروز اين اسرائيلي هاي وحشي در اسلام از ما پيشي گرفته اند شايد رشته اي که شما در آن درس خوانده ايد نياز به تمرکز نداشته!
6
2
بدون نام
-
۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۷
ببينيد به نظر من حقيقت اينه که دانشگاه بايد نمادي از جامعه باشه
بايد حيا و تقوا رو ياد گرفت وگرنه تفکيک کاري نميکنه
بايد برخورد صحيح و در عفاف چشمي رو ياد گرفت وگرنه از دانشگاه بريد بازار هم حتي به مشکل ميخوريد
نبايد فقط صورت مسئله پاک بشه
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار