به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، نشستی با عنوان «تعامل استاد و دانشجو در فرهنگ اسلامی» با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نماینده نهاد رهبری در دانشگاههای خراسان برگزار شدو مسئولین به بیان نظرات خود پرداختند.
حجت الاسلام ترابی بیان داشت: برای معاونان آموزشی مبحث علم مسئله اساسی در امر آموزش به حساب میآید؛ اما برای یک نماینده نهاد رهبری، علم تنها در کنار اخلاق دارای جایگاه است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان خراسان بزرگ با اشاره به اینکه اولین رسالت ما معنویت و اخلاق در محیط دانشگاهی است، افزود: با این نگاه که رسالت اولیه ما اخلاق در علم است یکی از عناصر جای بحث ارتباط دانشجو با استاد در این حیطه است.
وی با طرح این سوال که آیا دانشجو با نگاه احترام به استاد خود مینگرد یاخیر، بیان داشت: ما به صورت هفتگی در مراکز آموزشی و درمانی یک نشست قرآنی و اخلاقی داریم تا این مبانی را در میان خود نهادینه کنیم.
اهرم اصلی در تعامل اسلامی در محیط دانشگاه استاد است
ترابی در ادامه به وجود اساتیدی متفاوت در حوزه اخلاقی اشاره کرد و بیان داشت: آنچه مدام جایگاه استاد را در دانشگاه ارتقاء میدهد شخصیت معنوی خود استاد است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان خراسان بزرگ ادامه داد: گاهی استاد از نظر مذهبی آنگونه که باید نیست؛ اما از نظر اخلاقی موجب رشد دانشگاه و دانشجو میشود.
وی در پایان با اشاره به نیاز محیط علمی به اخلاق اسلامی گفت: اساتیدی با رفتار متفاوت در محیط حوزه نیز وجود دارند؛ اما باید تلاش شود که راه را برای رسیدن به مقصود یک تعامل انسانی در محیط دانشگاه باز کنیم.
شاگردان امام (ره) در خط مقدم مبارزه بوده و هستند
حجت الاسلام رسولی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص بیان داشت: امام (ره) در دومین روز ورود به کشور در 13 بهمن تعبیری داشته و فرمودند: «اگر این انقلاب هیچ برکتی نداشت در کنار هم قرارگرفتن حوزه و دانشگاه در این انقلاب خود برکت بزرگی است».
وی به شرایط اساتید در حوزه اشاره کرد و افزود: در نظام حوزوی در مواردی که اساتید موقتی بودند در شاگرد پروری بسیار موفق عمل می کردند.
رسولی در ادامه به نقل خاطره ای از مرحوم آیت الله زنجانی پرداخت و بیان داشت: مرحوم زنجانی به نقل خاطره ای از امام (ره) پرداخت: روزی در هنگام گذران دوران طلبگی من بیمار شدم، امام (ره) آمدند و در مدت بیماری از من مراقبت کردن این رابطه است که اکنون در دانشگاه ها و محیط های علمی و حوزوی ما کمرنگ شده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از برخی بیتوجهی ها در محیط دانشگاه نسبت به شرایط دانشجویان تاکید کرد: برخی دانشجویان دارای مشکلات جزئی هستند که با کمی محبت و مهربانی رفع میشود و باید این جوانان را دید.
وی در پایان با اشاره به بزرگی شاگردان امام (ره) گفت: خط اول مبارزه در دوران دفاع مقدس و حتی امروز شاگردان امام (ره) هستند، رابطه شهید مطهری و مرحوم علامه طباطبایی دنیایی از نکات اخلاقی است.
باید به دنبال پرورش انسان فرهیخته بود نه مطیع
در ادامه ابوالفضل غفاری، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتدا به تکالیف بر دوش دانشجویان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: درست است وظایف بسیاری در ارتباط استاد و دانشجو بر دوش دانشجو قرار دارد اما باید دانست استاد نیز نباید به نحوی رفتار کند که گویی دانشجو باید در اختیار او باشد.
وی با انتقاد از نگاه قدرت طلبانه برخی اساتید بیان داشت: استاد نباید انتظار مرید پروری در کلاس درس و محیط آموزشی خود را داشته باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: تفاوت محیطهای نظامی و تربیتی موجب میشود این موضوع را بهتر درک کنیم، در محیط نظامی شما جایی برای انتقاد و پرسش ندارید و سختی یک استراتژی است.
غفاری ادامه داد: در محیط تربیتی بر تفاوت ها تاکید می شود و مشارکت اهمیت دارد نه اطاعت و البته تاکید بر نقد و پرسشگری است.
وی در ادامه با تاکید بر ایجاد انسان فرهیخته در محیط تربیتی گفت: در کلاس درس باید گفت وگو وجود داشته باشد و مشارکت در امر تربیت امری بسیار جدی محسوب میشود.
این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه باید به دنبال ساختن انسان فرهیخته در دانشگاه باشیم، افزود: نباید دانشجو را رها کرد و تعلیم و تربیت را نادرست انجام داد.
مدرک گرایی را از دانشگاه به حوزه و بی نظمی را از حوزه به دانشگاه بردهایم
حجت الاسلام ابراهیمی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان این نشست با بیان اینکه نمیتوان آموزش را از مسائل حاشیه ای آن جدا کرد، افزود: یکی از مسائل مربوط به دانشجو در ایجاد تعامل سازنده آزادی دانشجو در بیان نظرات سیاسی وی است.
وی ادامه داد: دانشجو در مسائل سیاسی باید احساس آرامش کند و این آرامش در کنار آزادی شکل میگیرد.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دادن هشدار نسبت به ایجاد فضای سلطه در میان دانشجویان ادامه داد: باید در اهداف سیاسی به نوعی کارکنیم که سلطه ایجاد نشود که در این رابطه استاد و دانشجو هر دو دارای جایگاه هستند.
ابراهیمی با بیان اینکه ترس از تفاوت ما را به بن بست میرساند، افزود: شاید در بیان نظرات سیاسی تشخیص استاد و دانشجو با هم متفاوت باشد اما ترس از این تفاوت راه را بر ما خواهد بست.
وی مهمترین راه برون رفت از این فضا را رسیدن دانشجو به آزادی در بیان نظر خود دانست و گفت: متاسفانه یکی از راهکارهایی که ما را یاری خواهد رساند نزدیک کردن مبانی حوزه و دانشگاه می باشد که متاسفانه 35 سال است این مبانی از هم فاصله دارند.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان با انتقاد از جدایی مبانی حوزه و دانشگاه گفت: ما متاسفانه تنها توانستیم مدرک گرایی را از حوزه به دانشگاه و بینظمی را از دانشگاه به حوزه ببریم.
دانشگاه، مکانی برای رشد انسانها و ساخته شدن نسلی برای انقلاب؛ فضایی برای ساختن و ساخته شدن است. دانشگاه خط مقدمی برای نبرد نرم با دشمن همیشه آماده و مکانی برای رشد انسانیت و علم می باشد.
دانشگاه محیط تکامل جوانانی است که برای دیده شدن و نشان دادن قدرت کشور خود اقدام به آموختن میکنند و دانشگاه محیطی لبریز از تعامل، تعامل میان اهرمهای تشکیل دهنده آن اعم از استاد، دانشجو، مسئولان، محیط و کتب درسی است.
اما آیا تعامل میان این اجزای واحد که نبود هر کدام نبود دیگری را به دنبال دارد در دانشگاههای ما دارای جایگاه اسلامی خود است و آیا اصلا میتوان تعامل استاد دانشجویی اسلامی را در این محیط تعریف کرد؟