گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ در ادامه گزارش قبلی مان درباره عرفان های کاذب در دانشگاه این بار هم به سراغ یکی از اساتید دانشگاه تهران رفتیم و در این رابطه با او به گفت وگو نشستیم که در ادامه خواهید خواند؛
وی گفت: حدود 13سال است که رواج فرقه های انحرافی در دانشگاه ها زیاد شده و با ترجمه آثار اشو این مسئله به اوج خودش رسیده است؛ به طوری که در دوره اصلاحات به دلیل طرفداری بی قید و شرط از آزادی بیان حمایت ها بیشتر شد. البته اسلام با آزادی بیان مخالف نیست اما آزادی بی قید و شرطی را که در غرب حاکم است نمی پذیرد ؛ در آن دوران مهاجرانی که در حال حاضر لندن نشین شده، علیه انقلاب حرف می زند و در نشست صهیونیست ها شرکت می کند؛ ریاست وزارت ارشاد را برعهده داشت. حال شما فکر کنید کسی با این دیدگاه بر راس وزارت ارشاد بنشیند چه فضایی در کشور حاکم می شود.
این استاد دانشگاه تهران آثار اشو را بیشترین متولی ترویج عرفان های نوظهور در کشورمان دانست و افزود: وقتی کتابی را ترجمه و در اختیار یک دانشجویی قرار می دهیم که هیچ آشنایی با معارف اسلامی ندارد؛ طبیعا توان نقادی نداشته و این مشکل ساز خواهد بود.
وی درخصوص آثار اشو گفت: اشو یک هندی تبار است و اصلا در کشور هند بزرگ شده و به تحصیل پرداخته؛ در آنجا مراتب عرفان بودایی را گذرانده و به مراحل والای آن رسیده است. وی برای معالجه و درمان بیماری خود به آمریکا سفر می کند و از آنجایی که بسیار شیوا و زیبا سخنرانی می کرد در انجمن های اخلاقی و مراسم های این چنینی در آمریکا دعوت و به سخنرانی می پردازد و جمعیت عظیمی به ویژه جوانان جذب او می شوند و تحت تاثیر سخنان اشو در یکی از ایالت های آمریکا زمین های بسیار پهناوری را خریداری کرده و به نوعی شهرک معنوی مانند واتیکا به راه می اندازند.
به گفته وی حدود 700 و حتی تعداد بیشتری از سخنرانی های اشو ضبط گردیده و در غالب کتاب روانه بازار شده است. کتاب های اشو از آنجایی که از بیان فوق العاده شیوا و روانی برخوردار است؛ همانند یک شعر نو خواننده را به بیان شاعرانه کتاب جذب می کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: همانطور که بیان شد در دوره اصلاحات ترجمه آثار اشو به اوج خودش رسید؛ البته اغلب کتاب ها به دست مترجمانی ترجه می شد که حرفه ای بودند، اما در حال حاضر دو ترجمه از کتاب های اشو در بازار موجود است که به صورت رسمی چاپ نمی شود؛ اما به جرات می توان گفت اگر سری به میدان انقلاب بزنیم خرید آن در حال حاضر از خرید کبریت آسان تر است. متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه کنترلی در این زمینه اعمال نمی شود.
وی افزود: علاوه بر آثار اشو کتاب دیگری تحت عنوان «عرفان سرخ پوستی» در بازار رایج است، ماجرای این کتاب این است که یک دانشجوی آمریکایی قصد دارد در خصوص پزشکی سنتی سرخ پوست ها به تحقیق بپردازد؛ اما زمانی که به جمع آن ها می رود خود با مسائلی روبرو می شود که گرایش پیدا کرده و در این زمینه کتاب می نویسد؛ متاسفانه این کتاب در دوره هاشمی به چاپ رسید؛ البته این به معنای آن نیست که قبل از دوره اصلاحات چنین وضعی حاکم نبود، بلکه در آن دوران ترجمه این کتاب ها به صورت آزادانه صورت می گرفت و ترویج می شد. در حال حاضر هم این موضوع استمرار دارد به طوری که در دانشگاه ها و حتی خوابگاه ها جوانان جذب این فرقه ها می شوند.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: طبیعتا انسان علاوه بر یک سری از نیازهای اولیه اعم از خوراک، پوشاک، مسکن و امنیت به دنبال دسته دیگری از نیازهای خود می رود که علم جویی، زیبایی و کمال مطلق در این دسته از نیازها قرار می گیرند. به عبارتی دیگر اگر دین به زیبایی در جامعه عرضه شده و نیازهای یک جوان را به خوبی برطرف کند؛ طبیعی است که جوان به سراغ نیروی مطلق دیگری نخواهد رفت، اما اگر به نیاز جوان پاسخ ارضا کننده، اشباع کننده و اقناع کننده ندهد، قطعا به سراغ منبع دیگری می رود که برای وی ارضا کننده باشد.
وی گفت: البته کاملا واضح و مبرهم است که دلیل این امر به نحوه عرضه دین در جامعه بر می گردد؛ در واقع ما دراین زمینه دچار مشکل هستیم، درحالی که اسلام در ذات خود هیچگونه مشکلی ندارد و از هرگونه نقصی مبراست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در تعبیر این فرقه ها باید گفت؛ همانند ظرفی است که در آن الماس، طلا، نقره و سم سیاه نور در کنارهم قرار داده شده باشند؛ در حالی که ماهیت هرکدام نامشخص باشد. حال اگر یک دانشجوی دکترای فلسفه اسلامی با این ظرف روبرو شود زود اجزا را از یکدیگر تشخیص خواهد داد؛ اما اگر دانشجویی به عنوان مثال رشته دندان پزشکی و یا سایر رشته های غیر مرتبط با آن مواجه شود، تشخیص آن ممکن نخواهد بود. البته باید توجه داشت اطلاق عنوان فرقه برای این ها درست نیست، به عنوان مثال به بهایی می توان عنوان فرقه را نسبت داد اما این ها به عنوان یک جریان فکری معنوی و یا گرایش های معنوی فکری تلقی می شوند.
وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از شیوع عرفان های کاذب در دانشگاه ها گفت: به عقیده من برخوردهایی که تاکنون با این فرقه ها و عرفان ها صورت گرفته اشتباه بوده؛ مسئولین بیشتر این فرقه ها را کوبیده اند و بیشتر شاهد سیاه نمایی و نفی مطلق این فرقه ها بوده ایم؛ درحالی که تا به حال این روش جواب نداده و بالعکس جوان ها بیشتر جذب این فرقه ها شده اند.
وی با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه انسان به آنچه از او منع می کنید هریس است، اظهار داشت: بهترین روش اتخاذ یک برخورد معقولانه برای مقابله با فرقه های انحرافی است، به عنوان مثال باید کتاب اشو را در فضای دانشگاه میان دانشجویان نقد و بررسی نماییم؛ چراکه آثار اشو ترکیبی از خیر و شر است و می توان با تحلیل این کتاب به دانشجو فهماند اشو در کنار تعابیر منفی دارای تعابیر درستی هم هست که باید به آن ها توجه داشت. در آثار اشو مطالبی در تعارض با ادیان آسمانی، توحید، معاد و نبوت دیده می شود و زمانی که یک جوان این کتاب را مطالعه می کند، ضمن اینکه جنبه های مثبت را می پذیرد توحید و اعتقادش به معاد رو به سستی می رود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه این موضوع بیشتر در میان جامعه علمی و قشر با سواد کشور به چشم می خورد و طبیعا دانشگاه یکی از این زیر مجموعه ها است. البته با توجه به اینکه یکسری از دانشجویان تابع شهرستان هستند و به خوابگاه می روند اگر یک نفر در خوابگاه به این فرقه ها روی آورده باشد و این مبحث را مطرح کند، کم کم یک جلسه تشکیل شده، افکار در میان سایرین ترویج می باید و در نهایت تبدیل به یک گرایش می شود؛ لذا باید توجه داشت که محیط دانشگاه حساس تر است.
كمكم هم جمهوري مان و هم انقلابمان دارد اسلامي اش پاك ميشود
نكند در عمل هم اتفاق بيافتد