به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی صبح امروز در دومین همایش ملی سیره و معارف رضوی در سالن شورای دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص موضوع نشست مبانی و مشخصههای زندگی معنوی در سخن و سیره رضوی در مذاهب نو ظهور بیان داشت: 4500 عنوان کتاب از سال 70 تا 89 از کتابهای ادیان نو ظهور در کشورمان ترجمه شده است که 20 میلیون نسخه از این کتابها منتشر شده است و این در حالی است که کتابهایی که از سیره ائمه(ع) منتشر میشوند به جلد چهارم تیراژ هم نمیرسند.
وی در پاسخ به این سوال رونق افراطی گرایی را چه تعبیر میکنید و چرا در یک جامعه شیعه تمایلات غیر دینی صورت میگیرد گفت: پدیدههای اجتماعی تک عاملی نیستند بلکه علل متعددی سیاسی، اقتصادی، دینی و روانی دارند که این کارها صورت میگیرد.
این استاد دانشگاه قم با بیان اینکه این حرف غلط است که میگویند بسیاری از مردم میدانند اما عمل نمیکنند افزود: من میگویم اغلب مردم نمیدانند با این توضیح که کلیات را اغلب مردم میدانند اما جزئیات را نمیدانند به طور مثال چند درصد از مردم میدانند صلوات دور ضریح امامان معصوم(علیها السلام) اذیت کردن بقیه مردم است؟اینها مصداق آزار و اذیت است.
وی با طرح این سوال که چند درصد مردم آموزش آداب زیارت دیدهاند گفت: ما گواهینامه رانندگی میگیریم ولی چند درصد به ما یاد دادهاند از بوق برای چه چیزی استفاده کنیم اینها جزء اخلاقیات کاربردی است که در ما کم است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: مهمترین شاخصههای دینهای نوظهور نبودن بر پایه خدامحوری است، در معنویتهای دروغین خدا نادیده گرفته شده است.
حجت الاسلام شریفی افزود: خدامحوری در معنویت اصیل اسلامی مبتنی بر عرفان و شناخت توحید و موحد است، امام رضا(ع) در حدیثی درجات توکل به خدا را بیان میکنند که از مهمترین این شاخصهها عقلانیت است.
این استاد دانشگاه گفت: معنویت حقیقی، معنویت عقلانی است، معنویت بدون عقلانیت انسانی نیست، همانطور که عقلانیت منهای معنویت، از انسان موجودی خشک و خشن میسازد.
وی افزود: در قرآن حدود 300 آیه درباره دعوت به تعقل وارد شده است که در قرآن عقل جزء منابع دین است ولی در انجیل و تورات حتی یک جمله در این زمینه نیامده است؛ باید به جرات بگویم شیعه تنها مذهبی است که عقل را جزئی از دین میداند.
حجت الاسلام شریفی در ادامه در خصوص مبارزه با معنویت گرایی انحرافی گفت: یکی از گروههایی که امام رضا(ع) با آن مواجه بود صوفیان بود؛ این گروه مقارن با تولد امام رضا(ع) یعنی نیمه اول قرن دوم هجری تشکل اولیه خود را یافتند و در زمان امام رضا(ه) نحلههایی را پیدا کرده بودند.
وی ادعای دروغین، صلح تمامی ادیان نوظهور را در برخی از ادیان مانند مسیحیت و بودیسم پارهای از معنویتهای نو پدید دانست.