به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، رجبی دوانی امشب در سلسله همایش های سبک زندگی اسلامی با عنوان ابعاد سیاسی و اجتماعی قیام امام حسین (ع) در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی بیان کرد: چگونه می شود 120 هزار نفر در واقعه غدیر حاضر باشندو با پیامبر بیعت کنند و آنگاه بعد از دو ماه این قضیه به حاشیه رانده شود.
وی ادامه داد: هنگامی که در زمان حیات پیامبر ایشان را درک نکردند مسلما بعداز رحلت ایشان نیز فرامین ایشان را زیر پا خواهند گذاشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینکه اسلام تحول بسیاری را در زندگی فردی و اجتماعی مردم ایجاد کرد تصریح کرد: بعد از رحلت پیامبر و بعد از توطئه سقفیه، عصبیت های قبیله ای بازگشت و ارزش های جاهلی احیا شد همچنین همان غارتگری های دوره جاهلیت برگشت.
استاد حوزه ودانشگاه ابراز داشت: علی (ع) را خودشان بر سر کار آوردند اما هنگامی که ایشان برصدد برآمد که واقعه غدیر را زنده کنند آنان فریاد برآوردند و به ایشان اجازه نداند این حادثه به دلیل عدم درک و فهم ولایت از جانب آنان بود.
مسئول مرکز مطالعات حدیث ولایت افزود: یک پوسته ظاهری از اسلام در آنان وجود داشت مانند کشورهای عربی که صف نماز می بندند اما بر ضدنماز و اسلام عمل می کنند آن دوره نیز این گونه بود.
وی با اشاره به اینکه عضو شدن این ارزش ها و عدم درک ولایت از جانب دشمنان باعث شد حضرت علی (ع) نتواند اقدامی انجام دهد خاطرنشان کرد: همین عامل نیز سبب پذیرش صلح از جانب امام حسن (ع) شد البته معاویه نیز خواهان عدم صلح بود که بتواند امام حسن (ع) از میان بردارد اما امام حسن (ع) به دلیل جهان بینی که داشتند صلح را پذیرفتند.
وی افزود: چنانچه امام حسن (ع) صلح را نمی پذیرفت اسلام محو می شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در پاسخ به این سوال که چرا امام حسین (ع) در مقابل یزید ایستاد ابراز کرد: با توجه به اینکه شرایط کاملا تغییر کرده بود و امام وظیفه داشت در مقابل یزید بایستد تا اسلام را نگاه دارد بنابراین امام حسین (ع) وظیفه داشتند در مقابل یزید ایستاده و نهی از منکر را این گونه ادامه دهند.
رجبی دوانی تأکید کرد: اگر چه در ظاهر امام حسین (ع) شکست خورد اما در واقع با ورود اسرا به کوفه یزید رسوا و پیروزی امام حسین (ع) واضح شد.
مسئول مرکز مطالعات حدیث ولایت در ادامه تصریح کرد: حتی برخی از منسوبان ائمه نیز به شکل صحیح ولایت را درک نکرده بودند و شگفت هنگامی است که در زمان قیام امام حسین (ع) تنها 17 نفر از بنی هاشم دراین قیام شرکت کرده بودند.
استاد حوزه دانشگاه تأکید کرد: امام حسین (ع) کسی بود که به عنوان امام هزینه بزرگی را متحمل شد و تکلیف مردم را روشن کرد و این تکلیف را از دیگر امامان بعد از خود برداشت.
وی در خصوص دلایل همراه بودن زن و فرزندان امام حسین (ع) در این حادثه بیان کرد: امام حسین (ع) طبق دستور یزید یا باید با وی بیعت می کرد یا گردن زده می شد و با توجه به اینکه امام حسین (ع) بیعت را نپذیرفت و از مدینه بیرون آمد چنانچه زن و فرزندان خود را با خود همراه نمی کرد قطعا جان آنان به مخاطره می افتاد.
رجبی دوانی ادامه داد: دلیل دوم این است که امام در این زمان جلای وطن می کرد بنابراین ایشان با خانواده حرکت کردند همچنین با توجه به اینکه جان امام در مکه و مدینه در خطر بود بنابراین در این مسیر همه وظیفه داشتند از جان امام دفاع کنند و این عامل زن و مرد نمی شناسد.
وی افزود: در نهایت اینکه امام حسین (ع) دعوت به کوفه شدند بنابراین برای جنگ حرکت نکرده بودند و در نظر داشتند بزرگ ترین معروف را اقامه کنند منتهی امام به کوفه نرسیدند و در کربلا شهید شدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه برخی خودی ها در آمار کشته های دشمن اقراق کردند تصریح کرد: به طور دقیق آماری در خصوص کشته های دشمن نداریم اما آنچه مشخص است این است که هر کدام از این بزرگواران چند تن از سپاه دشمن را کشتند.
مسئول مرکز مطالعات حدیث ولایت در خصوص برداشتن بیعت از همراهان توسط امام در شب عاشورا خاطرنشان کرد: امام فرمودند دشمنان تنها با من مشکل دارند و چنانچه می خواهید من بیعت را از شما برمی دارم و در نهایت اصحابی که به این معرفت رسیدند در همان شب عاشورا پرده ها توسط امام کنار زده شد و اصحاب امام فردای خود را بعد از شهادت مشاهده کردند و همین عامل باعث شد که آنان در روز عاشورا بر هم پیشی گیرند.
رجبی دوانی تأکید کرد: چنانچه توطئه سقیفه رخ نمی داد هرگز این انحرافات و تباهی ها صورت نمی گرفت و هر مسلمانی به شایستگی بدون کشتار و با سلوکش اسلام را نشر می داد.
وی یادآور شد: حضرت زینب (س) در زمان شهادت بردارشان گفتند تو در روز جمعه کشته نشدی بلکه در روز دوشنبه یعنی زمان رخ دادن توطئه سقیفه کشته شدی.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: امروز نیز وهابیون و تکویری ها ریشه همان دشمنی هاست و ریشه این انحرافات امروز را نیز بایددر توطئه سقیفه جست وجو کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ظلمی که بر این برجستگان صورت گرفته ظلمی است بر تمامی جهانیان.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قبل از ظهور تنها دو حرف در اختیار بشر است و بعد از ظهور 25 حرف دیگر از علم در اختیار انسان قرار می گیرد و این پدیده به این معنا نیست که این عظمت در اختیار امام علی (ع) نبوده است خیر این عوامل به دلیل بی بصیرتی مردم زمان رخ داد.
رجبی دوانی یادآور شد: امام علی (ع) دروازه علم بودند بنابراین چنانچه مردم به این لیاقتی می رسیدند از همان ابتدا به این علوم و نعمات دست می یافتند.
وی در پایان گفت: چنانچه مردم همان سبک زندگی را که در زمان پیامبر پایه ریزی شده بود بر همان اساس عمل می کردند هرگز واقعه عاشورا رخ نمی داد.