به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، وحید یامینپور عصر روز گذشته در جمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه تهران با موضوع «جریان شناسی فرهنگی» در هتل آپارتمان رواق مشهد، با اشاره به سوالاتی که رهبر انقلاب در زمینه سبک زندگی اسلامی در خراسان شمالی مطرح کردند با طرح این سوال که زن الگو در جامعه ایران اسلامی چه الگوی است، بیان داشت: ما با مطالعه تاریخ متوجه میشویم زیربنای بسیاری از تغییرات اجتماعی در ایران زنان هستند.
وی افزود: البته سوالهایی در خصوص سبک زندگی در گذشته نیز مطرح شده بود؛ بهطوری که پاسخهایی که در ابتدا به این سوالات داده شد از سر شیفتگی به مظاهر تجدد بود مثلا آخوندزاده با نوشتن کتابی منشأ عقبماندگی ایران را استفاده از الفبای عربی دانست که باید الفبای لاتین را جانشین آن کنیم.
این فعال سیاسی با بیان اینکه در زمان پهلوی شاهد جوجهکشی در حوزه فرهنگ بودیم، خاطرنشان کرد: در این دوران ما شاهد فشار حکومت برای تغییر لباس و کشف حجاب زنان هستیم.
یامینپور افزود: یک دغدغه سراسری برای دنیایی که خود غرب نبود؛ اما در اتفاقات غرب باید خود را میدید، شاهد هستیم.
وی به یک مثلث با سه زاویه اسلام، ایران و غرب اشاره کرد و با بیان نقش روشنفکران در ایران تصریح کرد: روشنفکران ما هر کدام یک طرف غش کرده اند؛ چون روشنفکران در پیش از حکومت رضاخان در قدرت نبودند و مردم برای حرفهای آنها ارزشی قائل نبودند، چون رویه متعارف آنها با سیر فرهنگی مردم همراه بود رضاخان را سرکار آوردند، برای همین است که آنها از رضاخان خوب میگویند.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: روشنفکران ما دو زاویه اسلام و ایران را کلا نفی کردند که در این راستا میتوان به صادق هدایت و حسن تقیزاده اشاره کرد.
یامینپور بیان داشت: بعد از رضاخان شاهد زورگویی جریان جدیدی در ایران هستیم که برای نخستین بار برخی روشنفکران ما در مقابل غربزدگی افراطی ایستادند و شروع به نقد بنیادی آن کردند که میتوان به جلال آل احمد اشاره کرد.
وی با بیان اینکه فشار رضاخان باعث شد روحانیون در حوزه سیاسی و فرهنگی دست به مبارزه با پهلوی اول بزنند، بیان داشت: جمعی از روحانیون ما معتقد بودند که اسلام به همه سوالات میتواند پاسخ دهد که در این زمینه چهره شاخص آن را میتوان امام خمینی (ره) دانست.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه امام خمینی (ره) از دوران جوانی رخدادهای سیاسی و اجتماعی را رصد میکند، گفت: فشار رضاخان به حوزه علمیه یکی از دلایل جنبشی بود که سالها بعد به ثمر رسید؛ پارادایم فرهنگی دهه 40 این بود که اسلام میتواند به سوالات پاسخ دهد.
یامین پور با بیان اینکه جمهوری اسلامی را امام(ره) ابداع کرد و پای آن ایستاد، تأکید کرد: ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران پیشینه تاریخی ندارد که در رأس آن ولی فقیه باشد.