به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشر ساقی مجموعه «فیلمفارسی» را که شامل درس گفتارهای سینمایی سید حسن حسینی است در قالب چهار دیویدی منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، مجموعه درسگفتارهای سینمایی انتشارات ساقی دربرگیرنده محصولاتی در حوزه مطالعات سینمایی است که با فرمت دی وی دی ویدئو عرضه میشود و «فیلمفارسی» نخستین قسمت از این مجموعه آموزشی است.
لازم به ذکر است، «فیلمفارسی» تحلیل جدی درباره جریان اصلی سینمای ایران تا مقطع سال 1357 است.
بخشی از مقدمهای که سید حسن حسینی برای این مجموعه نوشته، به شرح ذیل است:
فیلم های جریان اصلی سینمای ایران طی سه دهه (57-1327) در زمان نمایششان در نوشتههای غالب منتقدان بازتابی جز تمسخر و ناسزاگویی نیافتهاند. بیشتر منتقدان آن دوران کوشیدهاند تا با زدن برچسب «فیلمفارسی» بر این آثار، از بررسی جدی این پدیده طفره روند. تلاشهای سالیان اخیر در این زمینه، رویکردهای صرفاً تقویمی و رویدادشمارانه که به اشتباه یا مسامحه تاریخنگاریشان مینامیم هم گرهی از این معضل تاریخی نگشودهاند و این همه در حالی است که «فیلمفارسی» هم به عنوان سندی از فرهنگ عامه واجد اهمیتی انکارناپذیر در هر گونه مطالعهی جامعه (و مردم) شناسانهی آن دوران است و هم به عنوان ادامهی طبیعی سنت روایت شفاهی تاثیری به همان اندازه مهم بر جنبههای مختلف فیلم (و سریال) سازی امروز ما بر جا نهاده است.
بیتوجهی عمومی منتقدان ایرانی به واکاوی وجوه گوناگون این پدیده، بیش از آنکه عدم قابلیت «فیلمفارسی» برای نقد جدی را به نمایش گذارد، از واقعیتی تلخ یعنی ناکارآمدی نظام نقد فیلم ایران در بررسی سینمای عامهپسند بومی پرده برمیدارد.
هدف اصلی از ارائه این مجموعه، ارائه الگوهایی برای خوانش این پدیده با روشهای نقد فیلم امروز بود. ابزار انتقادی که در این محصول از آنها بهره گرفتهام، گذشته از تکیهی چند سالهام به دستاوردهای دانش پدیدارشناسی، نظریهی ژانر (خصوصاً دستاوردهای جدید این نظریه پردازی ها در مورد ژانرهای ملودرام و موزیکال)، نظریههای رایج در مورد فیلم عامهپسند و سینمای ملی، نظریهی بوطیقای تاریخی و نظریهی Camp بوده است.
با توجه به کاهش روزافزون تعداد کتابخوانها در جامعه ما، شاید تلاش برای یافتن قالبهای تازه در این عرصه تنها وسیله برای جلوگیری از مرگ مطالعه باشد.