عضو مجمع تشخیص با اشاره به سن هاشمی گفت: به نظر من مدیریت کردن جلسات الان برای هاشمی رفسنجانی سخت تر از گذشته است.
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، برنامه «شناسنامه» این هفته با حضور محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از شبکه سه سیما پخش شد.
صفارهرندی در ابتدای برنامه در مورد سابقه مبارزات انتخاباتی خانواده اش گفت: اگر بخواهیم زندگی مرحوم رضا صفار هرندی را تحلیل کنیم، از لحاظ فکری ارتباط نزدیکی بین ایشان و مرحوم پدر من ( برادر ایشان) پیدا می کنیم. به نظر می رسد فضای عمومی خانواده ما متاثر از نوع نگرش و گرایش سیاسی مرحوم پدر ناخودآگاه به این سمت و سو قرار می گیرد.
وی ادامه داد: شاید مبارزات دوره ملی شدن صنعت نفت اصلی ترین انگیزهها را برای حضور در صحنه های مبارزاتی به خانواده ما بخشیده باشد. پس از آن هم وقتی نهضت حضرت امام آغاز شد، این ارتباط نزدیک تر و وسیع تر شد تا اینکه در ماجرای ترور نخست وزیر رژیم شاه به نقطه اوج خود رسید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مرحوم پدر من وضعیت ویژهای داشتند. وی در حالی که مثل بقیه مردم به کسب و کار مشغول بودند، همزمان در جایگاه اقامه نماز جماعت و مورد اعتماد مردم بودند و در یکی از جنوبی ترین محلات تهران و در میان مردم محروم دروازه غار به عنوان یک روحانی معتمد شناخته می شد.
"پدر در نوجوانی جذب استادی به نام آیت الله شیخ محمد تقی بروجردی می شوند که از اوتاد بود. ایشان پدر را تحت جاذبه های معنوی خود قرار می دهند و در نهایت پدر علوم و معارف دینی را تا سطح غریب الجتهاد نزد ایشان می گذرانند".
صفار هرندی افزود: پدر اداره کننده مسجدی بود که در حلقه شاگردانش برخی از جوان ها مثل شهید اندرزگو، شهید بخارایی، شهید نیک نژاد و ... هم دیده می شد.
وی همچنین گفت: دوره طولانی زندگی ما با پدر طبعاً ما را تحت تاثیر وی قرار داده است. بهره ما از دوران معاشرت با عمو، دوازده سال بود، یعنی وقتی عمویم شهید شد من دوازده سالم بود. اما واقعیت این است که خیلی بیشتر از سن دوازده سالگی تحت تاثیر جاذبه های شخصی و روحی- معنوی عمویم قرار داشتم. ایشان برایم جنبه یک شخصیت اسطوره ای داشت که بعد از پدرم، مسائل زیادی را از ایشان آموختم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه زمانی که ترور حسن علی منصور اتفاق افتاد، من یازده سال سن داشتم و فکر می کنم کلاس پنجم بودم، خاطرنشان کرد: پسر فراش مدرسه که هم کلاس ما بود از مادرش شنیده بود که در شهر خبر ترور منصور پیچیده است. او این خبر را به من داد و من هم حتی این فکرش را هم نمی کردم که این مساله ارتباطی به خانواده ما داشته باشد.
"وقتی به خانه آمدم هم می گفتند محمد بخارایی این کار را انجام داده است. من میدانستم بخارایی کیست و با عمویم ارتباط دارد. این بی اطلاعی تا شب ادامه داشت تا اینکه ماموران شهربانی به منزل ما ریختند و جست و جو کردند و آنجا بود که فهمیدیم این ماجرا با ما هم نسبتی دارد".
صفار هرندی اظهار داشت: فضای سیاسی خانه با شهادت عمو ملتهب تر و جوشان تر شد. در کنار این موضوع مسائل دیگری هم وجود داشت که تاثیرگذار بود. مثلاً معلم کلاس پنجم من فردای روز شهادت عمو که به مدرسه رفتم، من را کنار کشید و تسلیت گفت و اظهار داشت که باید به این اتفاق افتخار کنید و بدانید این راه با قدرت بیشتری ادامه پیدا میکند.
وی اضافه کرد: این برای من جالب بود که معلم ام هم این طور فکر و صحبت می کند. چند روزی از شهادت عمو نگذشته بود که دیدم درب مدرسه شلوغ است. داخل مدرسه که شدم، گفتند پلیس آمده و دو تن از معلمان مدرسه را برده اند. مدتی بعد مشخص شد این دو نفر در یک گروه 55 نفره که بعداً به حزب ملل اسلامی معروف شد، فعالیت داشتند که در تدارک اقدامات بزرگ ضد حکومتی بودند. امثال آقایان سرحدی زاده، جواد منصوری و بسیاری دیگر نیز در این گروه بودند.
سروش معلم قرآنم بود، شهید رجایی معلم هندسه
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: وقتی به دبیرستان علوی رفتیم هم دوستان و معلمانی را پیدا کردیم که فضای سیاسی ذهنی ما را تشدید می کردند. مرحوم شهید رجایی یکی از معلمان ما بودند که در خدمت ایشان درس هندسه را آموختیم. یک سال هم آقای عبدالکریم سروش معلم ما بود که درس آموزشگاه شیمی و قرآن را به ما می آموختند. کمال خرازی هم معلم دیگر ما بودند که با ایشان درس آزمایشگاه فیزیک را می گذراندیم.
صفار هرندی در پاسخ به اینکه آیا به حزب اعتقاد دارید، گفت: شاید این موضوع در ناخودآگاه بنده وجود دارد که چنین میراثی را از سیره پدر برده باشم. من سال 59 وارد سپاه شدم و من بیشتر از هرچیز تحت تاثیر این بیان حضرت امام هستم که ایشان فرمودند هرکس می خواهد در سپاه بماند، نباید تحت تاثیر حزب باشد و هر کس در حزب است، نباید وارد سپاه شود. در آن روزگار سپاه برای ما مهم تر از هرچیز دیگری بود.
وی با بیان اینکه عضو هیچ حزبی نبوده ام، اظهار داشت: زمانی که حزب جمهوری اسلامی راه افتاد، فکر میکردیم همه باید بروند و عضو این حزب شوند. به همین دلیل هم بود که میلیون ها نفر اعلام کردند می خواهند در این حزب عضویت داشته باشند.
میرحسین موسوی مرا در گزینش حزب جمهوری رد کرد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی برای عضویت در حزب جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کردم، من را برای مصاحبه فراخواندند. مصاحبه کننده هم آقای میرحسین موسوی بود که بعد از مصاحبه، از دید ایشان پذیرفته نشدم و بعد هم دیگر با من تماس نگرفتند و من هم موضوع را دنبال نکردم.
صفارهرندی افزود: این موضوع هم زمینهای شد که دیگر رغبتی برای حضور در حزب های سیاسی نداشته باشم. اگرچه شخصاً علاقه ای برای حضور در حزب و سازمان های حزبی نداشته و ندارم، اما به شدت طرفدار کار تشکیلاتی هستم و معتقدم جای خالی حزب در کشور ما به شدت حس می شود. بسیاری از مشکلاتی که امروز در کشور داریم به نداشتن یک مدل حزبی مربوط می شود. البته الگوهای ارائه شده وارداتی که تا امروز وجود داشته را ناکارآمد و غیرقابل اعتماد می دانم و به همین دلیل هم بوده که کارشان رونق نگرفته است.
وی ادامه داد: فکر میکنم تا زمانی که مدل حزبی تراز ِ انقلاب خود را پیدا نکنیم، تحزب در کشور ما ناکام میماند. فکر میکنم ما از این نقطه آسیب میبینیم و باید به فکر چارهای برای آن باشیم. این عقلانی است که ما باید تشکیلات داشته باشیم. اگر ما در انتخابات آدم محور و شخص محور کار می کنیم، به این دلیل است که کار تشکیلاتی انجام نداده ایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همین میشود که یک نفر میآید و با گرفتن یک علم به دست عده زیادی را به سمت خود می کشاند. اما این شخص کیست؟ چه کاری می خواهد انجام دهد؟ چه تیمی دارد؟ از کجا میدانید دو سال دیگر چه چیزی می گوید؟ به همین دلیل هست که حتی وقتی بهترین آدم ها هم می آیند، بعد از مدتی یا خود ِ آن آدم ها کار را خراب می کنند یا ما ضایعشان می کنیم. این درست نیست که این بار سنگین را به دوش یک نفر بیاندازیم و از او توقع داشته باشیم که یک مملکت را راهبری هدایت کند.
صفارهرندی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد ارتباط با انجمن حجتیه گفت: ما بدون اینکه وارد شبکه رسمی ضد بهایی (حجتیه) شویم، یک حلقه خصوصی داشتیم که یکی از معلمان مدرسه به ما گفت من عصاره حرف هایی که آنجا مطرح است را به شما میگویم و شما نیازی نیست شما وارد آن شبکه شوید. قالب جلسات این حلقه در منزل ما انجام می شد و ما بدون شرکت در آن شبکه، از طریق معلممان که در جلسات آن ها شرکت می کرد، نظریاتشان را دریافت می کردیم.
وی ادامه داد: نکته جالب این بود که عکس امام در یکی از قفسهها بود و ما این عکس را در معرض دید دوستان قرار می دادیم. این درحالی بود که انجمن حجتیه نسبتی با امام نداشت، اما معلم ما به آن عکس احترام می گذاشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در هر صورت ما در این جلسات اطلاعات خوبی را دریافت کردیم، خاطرنشان کرد: اتفاقاً از همان جا به این نقطه نظر رسیدیم که وقتی مدیران کشور، مملکت را به سمت حاکمیت ضد دینی می برند، در این حد که بسیاری از رجال تاثیرگذار مملکت بهایی بودند، این حرکت (حجتیه) خیلی مضحک است و فایده چندانی ندارد و باید به دنبال راه دیگری بود.
طرفداران انجمن حجتیه بعد از انقلاب به سمت راهاندازی تشکیلات ضدکمونیستی رفتند
صفار هرندی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب بهاییت محو شد، گفت: همه کسانی که در انجمن های ضد بهایی کار میکردند، به سمت راه اندازی تشکیلات فکری ضد کمونیستی آمدند و بهاییت موضوعیت خود را از دست داد.
وی همچنین گفت: انجمن حجتیه به چند دسته تقسیم می شود.بعضی از اعضای این انجمن با شروع انقلاب رابطه خود را با انجمن قطع کردند و به انقلاب پیوستند که چهره ای مثل آقای پرورش یکی از این افراد بود که از سال 54 که یکی از رجال انجمن حجتیه بود، ارتباط خود را با آن ها قطع کرد و به انقلاب پیوست.
وزیر سابق ارشاد با بیان اینکه فکر میکنم حساب این افراد که زیاد هم هستند را باید جدا کرد، به تشریح دسته دوم پرداخت و گفت: دسته دیگر کسانی بودند که هم دوست داشتند انجمن حجتیه باشد و هم می خواستند با انقلاب باشند، در واقع جمع این دو را می پسندیدند. کسانی که «عباد صالح» را راه اندازی کردند جزو این دسته بودند که فکر می کنم نگاه مصلحانه ای داشتند.
"دسته سوم هم کسانی بودند که انقلاب را انحراف میدانستند و زیر بار آن نمیرفتند. این دسته فکر می کردند این بخل ورزی به امام عصر (عج) است که ما بیاییم و حکومت تشکیل دهیم و معتقد بودند حکومت حق امام زمان (عج) است و هر وقت لازم باشد با اراده خداوند ایشان می آید و ما نباید دخالتی داشته باشیم".
صفار هرندی با بیان این مطلب که این همان نگرشی بود که باعث خروش و اتمام حجت امام با آن ها شد، گفت: بعد از این ماجرا بود که انجمن حجتیه کارهای خود را متوقف و تعطیل کرد.
وی افزود: اوایل انقلاب معروف بود که بعضی از اعضای حجتیه وارد مرکز اسناد شدند و بسیاری از اسناد ساواک را برداشتند و از آن ِ خود کردند. یا در بعضی کانونها و محیط های اداری هم حضور پیدا کردند که به تدریج و با مشخص شدن زاویه داشتن آن ها با انقلاب، به صورت اتوماتیک حذف می شدند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برچسب انجمنی روی پیشانی برخی ماند، در حالی که این موضوع به سابقه قبل از انقلاب ها مربوط بود، یادآورشد: این افراد بعد از پیروزی انقلاب در کانون های انقلاب حضور داشتند و همراهی می کردند و فکر می کنم داوری کردن با نگاه به پیشینه قبل از انقلاب آن ها، جفا در حقشان بود.
صفارهرندی همچنین گفت: زدن برچسب انجمنی بودن به افراد گاهی هم از روی بی اطلاعی و عدم آگاهی است. مثلاً یک بار یکی از افراد نام یکی از مراجع را برد و گفت ایشان هم انجمنی بوده؟ این در حالی است که واقعاً اینطور نبود و نباید در نوع قضاوت های خود اینطور اشتباه کنیم.
حسین شریعتمداری از موسسین دفتر سیاسی سپاه بود
وی در ادامه در مورد تاسیس دفتر سیاسی سپاه گفت: دفتر سیاسی سپاه جزو اولین بخش هایی بود که در سپاه تاسیس شد و آقای حسین شریعتمداری را میتوان جزو موسسین این دفتر نام برد. در فضای به شدت سیاسی اول انقلاب لازم بود که عناصر حاضر در سپاه، تحلیل درستی از شرایط سیاسی جامعه داشته باشند. محصولات دفتر سیاسی که تحلیل ها و اخبار به روز بود، به صورت بولتن در سطح سپاه و برخی از ارگان های بیرونی نیز توزیع می شد.
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه ادامه داد: بعدها و با جدی تر شدن جنگ، دفتر سیاسی ماموریت جمع آوری اطلاعات جنگ را هم به عهده گرفت و آنچه در قرارگاه ها میگذشت را برای تاریخ ثبت و ضبط می کرد.
صفارهرندی همچنین در خصوص حضورش در روزنامه کیهان هم گفت: سابقه حرفهای من در زمینه مطبوعات، مربوط میشود به همان دفتر سیاسی که در طول ماه چند بولتن را آماده و منتشر می کردیم. اما سال 73 که وارد کیهان شدم، کار ژورنالیستی به شدت حرفه ای را تجربه کردیم.
وی ادامه داد:کیهان به اعتبار سوابق و لواحقاش روزنامه بزرگی است. به هرحال کیهان روزنامه 80 ساله این کشور است و همیشه روزنامه اثرگذاری بوده است. شاید قبل از انقلاب موثرترین روزنامه بوده و بعد از انقلاب هم به نسبت همیشه تاثیرگذاری های برجسته ای را داشته است.
روزنامه به تاثیرگذاری کیهان نداریم/ به نوع صفحه بندی و چاپ کیهان انتقاد داشتم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم تاکید کرد: حیف است که الان بخواهم نسبت به روزنامه قضاوت شتاب زدهای داشته باشم، اما این روزنامه هنوز هم تاثیر گذار است و شاید از حیث تاثیرگذاری، روزنامه ای شبیه به کیهان نداشته باشیم.
صفار هرندی با بیان اینکه همیشه ناراحت بودم که بعد از زحماتی که متحمل میشدیم، باید کار را طوری ارائه میدادیم که مردم پسند نیست، اظهارداشت: نوع صفحه بندی و نوع چاپ و... بخشی از انتقاد من به روزنامه بود. مساله دیگر این است که هیچ شرکت و سازمانی هیچ وقت نباید خودش را از یافته های به روز اطراف بی نیاز بداند. کیهان باید بیش از این ها پویایی خود را هم در جذب کادر و هم در آرایش عمومی کارش در نظر داشته باشد.
وی در مورد انتخاب به عنوان وزیر ارشاد دولت نهم هم توضیح داد: همیشه این شبهه مطرح بوده که آیا کسانی که در یک حوزه ای تخصص دارند، میتوانند به همان خوبی مسولیت اجرایی آن حوزه را به دست بگیرد؟ معروف است که یک نظریه پرداز اقتصادی در دوران بعد از جنگ جهانی دوم نظریات خوبی را مطرح می کرد و مدیران اجرا می کردند و موفق هم بود، اما همان آدم وقتی راسا عهده دار امور شد، کار را خراب کرد. ما سابقه و تجربه کار رسانهای را داشتیم و به لطف خدا موفق بودیم و کامیابیهایی داشتیم. از حیث برآورد اولیه شاید این انتخاب بی راه نبود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هیچ کس را نمیشد پیدا کرد که در همه امور فرهنگی دست داشته باشد. البته یک روزنامه نگار در تمام این حوزه ها دستی بر آتش دارد. وقتی شما روزنامه منتشر می کنید در عرصه های مختلف حرف دارید و این حوزه ها را میشناسید.
دوست دارم مصاحبههای کیهان با احمدینژاد را یکبار دیگر بخوانم
هرندی ادامه داد:من و آقای احمدی نژاد در دانشگاه علم و صنعت با هم بودیم و یکدیگر را می شناختیم و هر از چندگاهی یکدیگر را می دیدیم. زمانی که در روزنامه کیهان بودم هم گاهی خبرنگاران را برای مصاحبه با ایشان فرستادم که اتفاقاً مصاحبه های خوبی هم از آب درآمد و دوست دارم بروم و یک بار دیگر آن ها را بخوانم. در هر صورت ما یکدیگر را می شناختیم، اما اینطور نبود که ایشان روی شناخت فردی خودش بخواهد من را انتخاب کند.
وی با بیان اینکه احمدی نژاد کارگروهی را برای این موضوع تشکیل داده بود، افزود:نام 40-50 نفر در لیست انتخاب این کارگروه وجود داشت، حتی نام وزیر قبل از ما (آقای مسجد جامعی) هم در این لیست وجود داشت.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: این کارگروه فعالیت داشت و گزینهها را مورد بررسی قرار می داد. در نهایت به 2-3 نفر رسیدند که به گفته دوستان، نام من همیشه در جایگاه اول یا دوم بوده است. زمانی که آقای احمدی نژاد این 2-3 اسم را برای هماهنگی با رهبر معظم انقلاب خدمت ایشان بردند، آقا هم فرمودند که فلانی خوب است.
صفارهرندی گفت:گاهی که میگویند انتخاب صفارهرندی تحمیلی بوده، خنده ام می گیرد.
وی ادامه داد:واقعیت این است که وقتی وزارت به من پیشنهاد شد از قبول آن امتناع داشتم. به آقای احمدی نژاد گفتم انتخاب من به دو جهت باعث حمله به شما می شود. اول اینکه من سپاهی بوده ام که به شدت به آن افتخار می کنم و حاضر به کوتاه آمدن از اعتقادم نیستم. دوم این که کیهانیام و به آن دلبستهام و نمی توانم از کیهان دل بکنم. از طرفی دوست ندارم از سوی کسانی که با کیهان دشمنی ندارند و یا روی سپاه حساسیت دارند به دولت شما لطمه ای وارد شود.
احمدینژاد میگفت من چندبرابر تو "سپاهی" و "کیهانی" هستم
صفارهرندی تصریح کرد: وقتی این موضوع را مطرح کردم، ایشان گفت خدا پدرت را بیامرزد، خود ِ من چند برابر تو کیهانی و سپاهی هستم. این بهانه خوبی نیست!
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از «شناسنامه» گفت: در ابتدای کار قول و قراری در مورد انتصابها بین ما نبود. من هم وزیر آقا اجازهای نبودم و تیم خودم را مطابق چیزی که میخواستم بستم و اعلام کردم، او هم مخالفتی نکرد. البته وی همان موقع اسم یکی از آقایان را آورد و گفتند ایشان برای معاونت سیاسی خیلی خوب است. من در پاسخ گفتم ایشان اگر فیلم بسازد، بهتر است. من دوست دارم ایشان فیلم بسازد.
صفارهرندی در ادامه برنامه در مورد عدم حضور در هئیت دولت و نامه ای که خطاب به دولت نوشت هم اظهار داشت: آقای احمدی نژاد دچار انتخاب هایی شده بود که با آداب و عادات گذشته و عهد ابتدایی که داشتیم، هماهنگ نبود.
وی تاکید کرد: توقع این بود وقتی رهبری معظم انقلاب یک مساله ای را تدبیر و مصلحت اندیشی می کنند، دولتی که خودش را نزدیک ترین دولت به ولایت و رهبری معرفی می کرد، روی حکم، تدبیر و مصلحت اندیشی رهبری تردید نکند. انتظار ما این بود که بگویند ما اشتباه کردیم و نظر صائب را انتخاب می کنیم.
از یک جایی به بعد سلایق درونی احمدینژاد تغییر کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد علت تغییر احمدی نژاد دولت نهم و دهم گفت: ما نمیتوانیم دلایل این تغییرات را بگوییم و احمدی نژاد خودش باید بیاید بگوید. این مسائل به درون آدم ها مربوط است نه بیرون آن ها. من فکر می کنم احمدی نژاد از جایی که سلایق درونی اش تغییر کرد و نظام درونی که به آن معتقد بود را جابه جا کرد، این تغییرات بیرونی در او برجسته شد. باید از او پرسید که در دل شما چه گذشت که بین دیروز و امروز شما اینقدر تفاوت دیده می شود؟
صفار هرندی در ادامه در مورد حضور در عرصه بصیرت افزایی ماجرای انتخابات 88 گفت: سختی های این مسیر زیاد به چشمم نمی آمد، چون نتایجش برایم ارزشمند بود. من می دیدم بعضی از جوان هایی که رگ گردنشان متورم می شوند و شعار می دهند، دچار وهم شده اند، اما بچه های خوبی هستند و ما اگر بتوانیم آن ها را از این وهم خارج کنیم، آن ها هم حرف ما را تکرار می کنند.
به مدعیان تقلب میگفتم چرا رای روستاها را نمیبینید؛ علیه من شعار میدادند
وی ادامه داد: یک وقتی من گفتم چرا به شهرستانها و روستاها نمی روید؟ شاید آنجا جور دیگری رای داده شده است. شاید در تهران کاندیدای شما رای بیشتری داشته باشد، اما در روستاها و شهرستان ها مردم جور دیگری انتخاب کرده اند و 90 درصد به احمدی نژادی رای داده اند که شما دوستش ندارید. چه بخواهید، چه نخواهید این کار را کرده اند! مگر نمی گویید این حق مردم است که انتخاب کنند؟ خب آن ها اینطوری انتخاب کرده اند! گفتند دروغ است و شعار دادند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همانجا گفتم من هزینه سفر شما را به آن مناطق تامین می کنند تا از نزدیک ببینید. سه نفر آمدند و آن ها را به جنوب کرمان فرستادیم تا از نزدیک شاهد شرایط باشند. همان شب به دوستان تشکیلاتی خود در دانشگاه زنگ زدند و گفتند فلانی دست کم گرفته بود که گفته بود 90 درصد، اینجا 100 درصد به احمدی نژاد رای داده اند.
"اینکه موفق شدم سه جوان را که باطنی سالم و پاک داشتند را از توهم خارج کنم، برایم خیلی شیرین بود".
در زمان فتنه علاقه خاصی به احمدینژاد نداشتم، حقیقت برایم مهم بود
صفار هرندی با بیان اینکه من هیچ جا برای شعار دادن نمی رفتم و لزومی نمی دیدم که برویم و شعار دهیم، اظهارداشت: در آن زمان دیگر علاقه خاصی هم به احمدی نژاد نداشتم و نکته ای که برایم اهمیت داشت حقیقت بود و حس می کردم حقیقت در حال نابودی و قربانی شدن است. حقیقت این بود که 24 از 13 بزگتر است.
وی گفت:همیشه این آمادگی را داشتهام که اگر مشورت من به عنوان یک مشورت دهنده بتواند کارساز باشد، کمک کنم. البته بعضی جاها را گفته بودم که نمی خواهم دیگر وارد آن شوم. مثلاً دیگر نمی خواهم به کارهای اجرایی ورود پیدا کنم، چون گمان می کنم کارویژه من چیزی به جز کارهای اجرایی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فضای مجمع تشخیص انصافاً خوب است، تاکید کرد: آقای هاشمی تجربه طولانی در ریاست و اداره کردن جلسه دارند. مخصوصاً تجربه وی در اداره کردن مجلس تجربه خاطره انگیزی برای ماست و نمی توان آن را فراموش کرد.
مدیریت جلسات مجمع برای هاشمی سختتر از گذشته شده است
صفارهرندی ادامه داد: به نظر من مدیریت کردن جلسات الان برای وی(هاشمی رفسنجانی) سخت تر از گذشته است. به هرحال بنیه او تحلیل رفته و باید در سن 80 سالگی چنین جلسه ای را اداره کنند. از طرف دیگر کسانی که در مجمع هستند تمایلات و گرایشات مختلفی دارند و کار اداره جلسه یک مقدار از این جهت سخت می شود.
وی گفت:اکثر کسانی که آنجا نشستهاند نگاه اولشان این است که حرفی بزنند که بر مصالح نظام منطق باشد. این جا افتاده که اگر گروه بزرگتری به یک مصلحتی رسیده اند، هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جلسه نمیتواند جمع بندی آن ها را رد کنند و در نهایت نظری که استواری بیشتری دارد، مورد قبول واقع می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که احمدی نژاد به عنوان عضوحقیقی مجمع چه تفاوتی با آقای احمدی نژاد رئیس جمهور دارد، گفت: تعداد آمدن هایش بیشتر شده (خنده). طی هشت سالی که او عضو حقوقی مجمع بودند، شاید به همین اندازهای که از زمان عضویت حقیقی در مجمع حضور پیدا میکنند، در جلسات شرکت داشتند. در جلسات اولیه ایشان خیلی فعال نبود و بیشتر میشنید، اما اخیراً حرف هم می زند.