حمیدرضا غزنوی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: اتاق بازرگانی نهاد مهمی است و جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان نماینده بخش خصوصی شناخته می شود، اما از تمام کل بخش خصوصی نمایندگی نمی کند و بخش بازرگانی در آن غالب است.
وی افزود: در گذشته این اتاق تنها اتاق بازرگانی بود و کار آن صدور کارت بازرگانی برای اعضا بود و تولیدکنندگان در آن نقشی نداشتند.
این کارشناس حوزه صنعت در خصوص علت غلبه تجارت و بازرگانی بر تولید در اتاق ایران گفت: وقتی قرار شد اتاق بازرگانی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبدیل شود، لازم بود تا اساسنامه تغییر کند و چون کار طبق سبقه در دست تجار بود، آنها هم اساسنامه را طوری اصلاح کردند تا نقش و سهم تجارت بیشتر باشد.
وی ادامه داد: اصلاح این وضعیت نیاز به حرکتی جمعی دارد و باید همه صنعتگران و تولیدکنندگان به طور کلی برای تغییر شرایط تلاش کنند.
غزنوی گفت: اصلاح وضعیت فعلی نیازمند تعاملات بیشتر انجمن های تخصصی حوزه صنعت با اتاق بازرگانی ایران و همچنین تعاملات بیشتر میان انجمن ها با یکدیگر است.
کارشناس حوزه صنعت در پاسخ به این سوال که چرا بخش تولید و صنعت فعالیت های اجتماعی کمتری نسبت به بخش تجارت دارد، گفت: در گذشته عموماً به خاطر اینکه بخش های تولیدی در قبال حضور در عرصه های عمومی متضرر می شدند، از این کار خودداری می کردند و همین مانعی شد برای شکل گیری یک نهاد منسجم و یکپارچه به نمایندگی از تولیدکنندگان.
وی ادامه داد: در واقع نهادهای مختلف برای واحدهای تولیدی که دیده می شدند و در عرصه های عمومی حضور پیدا می کردند، سنگ اندازی و مانع تراشی می کردند؛ مانند اطلاعیه ای که برای دریافت وجوه به منظور کارهای خیریه در روزنامه صادر شده بود و تعداد کسانی که برای دریافت کمک مراجعه کردند، چندین برابر خیرها بودند.
غزنوی در پایان در خصوص ضرورت حضور تولیدکنندگان در عرصه عمومی گفت: مواردی وجود داشته که واردکنندگان به دلیل غیبت تولیدکنندگان و صنعتگران از فرصت استفاده کرده و به جای آنها در نشست های گوناگون اظهارنظر می کردند.