به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، نیما حسنی نسب شب گذشته در اولین مناظره جشنواره اسکار که با حضور منتقدین برنامه هفت به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار شد، با بیان اینکه اسکار جشنواره نیست و ما چیزی به نام جشنواره اسکارنداریم، گفت :سینمای جشنوارهای اختراع ملت ماست و سینمای ایران، ساز و کار مشخص و جهانی ندارد و در پروسه تولید، توزیع و چرخه عرضه و تقاضای محصولات فرهنگی قرار نمیگیرد.
وی گفت: فیلم و فیلمساز به جهت اینکه دچار بحران هویت شدهاند به جاهای تخصصی مانند جشنوارهها برای دیده شدن نیاز دارند.
این منتقد سینما گفت: راهیابی ایران به سینمای جهانی بتدریج از اوایل انقلاب با مطرح شدن فیلمهایی مانند «خانه دوست کجاست» و «دونده» صورت گرفت.
حسنی نسب افزود: راهیابی به جشنوارههای جهانی دریچههای تازهای به سینمای محلی و بومی گشوده است و باید جایزههای جشنوارههای خارجی را بر مبنای هنری و یا سیاسیبودن آن ارزیابی کرد.
وی گفت: برای رقابت در فضای اسکار فیلمی را انتخاب میکنند که به الگوها و استانداردهای غرب نزدیک باشد.
منتقد سینما در رابطه با فیلم جدایی نادر از سیمین گفت: کارگردانان به جهت اینکه بتوانند گشت و گذاری در اروپا داشته باشند بخشی از فیلمها را با الگوهای غرب برای جشنوارههای سینمایی می سازند.
حسنی نسب به وجود طراحی جزوههای فیلمسازی برای شرکت در جشنوارهها اشاره کرد و گفت: در این جزوهها المانها، نمادها و دستهبندیها برای شرکت در هر یک از جشنوارههای کن، برلین و ونیز مطالبی بیان شده است.
وی کیفیت استاندارد قصهگویی، دقت فرهادی در نوشتن یک قصه پرتنش و اجرای خوب کارگردان و بازیگران را از جمله نقاط قوت مورد قبول این فیلم در جشنواره خارجی عنوان کرد.
این منتقد سینما گفت: بعضی ها بر اساس شانس تاریخی جایزه را به خود اختصاص می دهند و قصه فیلم درباره الی، بهتر و روانتر از جدایی نادر از سیمین و مستحق دریافت جایزه بود.
حسنینسب درباره اعطای جایزه اسکار به فیلم آرگو گفت: آرگو فیلمی است که جایزه اسکار آن را میشل اوباما به کارگردان آن اعطا کرده که برای نخستین بار در تاریخ اسکار نشان داد که این مسئله تا چه میزان سیاسی بوده است.
در ادامه فراستی گفت: جایزه اسکار در تاریخ 85 سالگی اساسا برخلاف اروپا رو به سوی صنعت و نگاهش و علت وجودیش صنعت سینماست و بسیاری از بزرگان سینمای آمریکا جایزه اسکار گرفتند بسیاری هم نگرفتند و در دادن جایزه اسکار متغیرهایی وجود دارد که نمی توان تعریف کرد که خط و ربط اسکار چیست.
وی گفت: از دهه 60 دوستان سینمایی ما تصمیم گرفتند فیلم های ما را به جشنواره فرهنگی ببرند.
منتقد سینما افزود : در دوران 8 سال دفاع مقدس به سینمای جنگ و دفاع ما ضربه زدند ولی به سینمای جشنواره ای بال و پر دادند.
فراستی گفت: ما با افرادی طرف هستیم که به هر قیمتی برای گرفتن جایزه از غرب گدایی می کند این فیلم ها فقرزده و جهل زده است.
وی گفت:فیلم هایی که روی خط غرب ساخته می شود سوژه از طرف غربی هاست.
منتقد سینما گفت: فیلمی که مخاطبی ندارد و بر اساس سوژه غربی ها اما با پول دولت ساخته می شود و قیافه اپوزیسیون می گیرد این سینما، سینمای مریضی است .
فراستی گفت: با فیلم هایی که برای خودمان ساخته نشده و با مسائل ما مماس نباشد و برای گرفتن جایزه از غرب ساخته شود مخالفم.
وی گفت: ساختن فیلم خوب برای گرفتن جایزه جهانی نمی شود، بلکه اگر اثری ملی باشد می تواند جهانی نیز باشد و عکس آن غیر ممکن است.
منتقد سینما گفت: فیلم جدایی نادر از سیمین فیلم بدی است شخصیت پردازی ناقصی دارد، تبدیل به شخصیت جدی انجام نشده است، کنش هایشان برای خودشان نیست، دوربین بی هویت است و هر حرفی که می زند به من ایرانی توهین می کند.
فراستی گفت: دادن جایزه اسکار به کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین نشان دهند این بود که ما کاملا تحت سیطره تحریم هستیم.
وی در رابطه با فیلم آرگو گفت: آرگو فیلمی معمولی است، ویژگی خاصی ندارد، اندازه هایش در حد اسکار نبوده و میزان حساسیتش که در ایران وجود دارد بی دلیل است؛ چراکه ما همیشه دنبال افراط و تفریط هستیم.