به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، علیرضا بهرامی، منتقد و کارشناس ادبی در نشست بازخوانی و نقد کتاب «بچه های کارون» که روز گذشته در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد؛ با بیان اینکه با ذهنیت دانشجویی به این نشست آمده ام و قصد دارم فراتر از این کتاب صحبت کنم، گفت: چند روز پیش که با من تماس گرفتند تا در این برنامه حاضر شوم، گفتند شما به عنوان کارشناس اثرهای احمد دهقان در این نشست حضور دارید؛ و من یاد مسعود کیمیایی و حواریون دور و برش افتادم؛ اما باید بگویم که احمد دهقان ویژگی هایی را دارد که می تواند انسان را منقلب کند.
بهرامی با اشاره به کتاب جنجالی احمد دهقان گفت: این چند شب که کتاب های داستانی ایشان را مرور می کردم به این نتیجه رسیدم که بیشتر از هر چیز طرفدار تفکر وی هستم؛ چرا که آثار دهقان مبانی جامعه شناختی دارد.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه هر فسادی، فساد مالی نیست، اظهار داشت: در مسیر توسعه، فساد، جهل و یا خط قرمزهای ساختگی باعث ایجاد حصارهای امنیتی می شود؛ متاسفانه ادبیات دفاع مقدس ما نیز دچار این مشکل شده است.
وی با بیان اینکه در همه کشورها از تئاتر برای صنعت گردشگری استفاده می کنند، افزود: متاسفانه تئاتر شهر ما با اتفاقاتی که پیرامون آن رخ می دهد تا چند سال آینده تخریب می شود.
بهرامی با بیان اینکه بعد دیگری از واقعیت جنگ در آثار احمد دهقان دیده می شود، افزود: ما باید بدانیم که همیشه نمی توانیم طالب و خواهان جنگ باشیم؛ چرا که جنگ وحشی است و عاطفه ها را مورد هدف قرار می دهد.
این کارشناس ادبی افزود: همه دهشتناک هایی که احمد دهقان در «بچه های کارون» روایت کرده بخشی از واقعیت جنگ است؛ با این حال تعجب می کنم که چرا برخی افراد می گویند که اثر احمد دهقان اثر درستی نیست.
وی با اشاره به شخصیت مادر این داستان افزود: در واقع شخصیت مادر به این دلیل در داستان آمده که فضا را لطافت ببخشد و این کار بسیار خوبی بوده است.
بهرامی در خصوص ویژگی های آثار احمد دهقان تصریح کرد: مهمترین ویژگی کتاب های احمد دهقان این است که قهرمان هایشان آسمانی نیستند؛ همین نکته باعث می شود که مخاطب که احساس کند کتاب فرمایشی نیست؛ در واقع اگر نگاه کتاب فرمایشی باشد لطمه بزرگی به آن می زند و قهرمان داستان نمی تواند برای من جوان الگو باشد.
وی اظهار داشت: شخصیت داستان بچه های کارون بسیار شبیه به حسن باقری است در حالی که تا به حال شاید حسن باقری را برای ما یک موجود خاص معرفی می کردند؛ همه آدم هایی که برای دفاع از کشور رفتند مانند خود ما بودند.
بهرامی با بیان اینکه نگاه رسمی متعلق به تریبون های رسمی است، تصریح کرد: اگر این نوع نگاه را داشته باشیم رزمنده های ما همیشه یا در حال نماز خواندن بودند یا فقط به دنبال شهادت؛ اما این داستان به ما می گوید که زندگی در جنگ هم جریان داشته است.
وی با بیان اینکه داستان بچه های کارون برای همه دنیا ترجمه پذیر است، افزود: که همه استانداردهای جهانی را دارد اما حال و هوای بومی را نیز حفظ کرده است. دهقان مولفه های هنری را در این اثر به خدمت گرفته و با تعلیق های دل پذیر خواننده را جذب می کند.
بهرامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چاپ کردن این کتاب توسط سوره مهر باعث موفقیت آن شده است یا نه گفت: به نظر من اگر خیلی از آثار توسط حوزه هنری چاپ نمی شد و ناشر دیگری آن را چاپ می کرد بیشتر دیده می شد، مانند نگاهی که به ادبیات فرمایشی داریم به حوزه هنری هم داریم.
وی افزود: گاهی احساس می شود که حوزه هنری کتاب را برای خودشان چاپ می کند؛ اتفاقا اگر چنین آثاری در خارج از چارچوب دولتی منتشر شود، بازخورد بهتری هم دارد.
در ادامه برنامه مازیار میری، کارگردان فیلم «پاداش سکوت» با بیان اینکه در ابتدا باید بگویم خیلی خوشحالم که فرهنگسرای انقلاب به احمد دهقان و کتابش توجه کرده است؛ گفت: البته احمد دهقان به بی مهری ها عادت کرده است. وی برای من بدون شک یکی از چند نویسنده معاصر در حوزه جنگ و دفاع مقدس است.
وی با بیان اینکه احمد دهقان ادبیات نمایشی را تصویری می نویسد، افزود: متاسفانه ما همیشه در به تصویر کشیدن داستان ها دچار مشکل هستیم؛ اما احوی یکی از نادرترین نویسنده های این سال های است که می تواند این کار را به خوبی انجام دهد.
کارگردان «پاداش سکوت» با بیان اینکه از خواندن کتاب «بچه های کارون» بسیار ذوق کردم، اظهار داشت: این کتاب هیجان انگیزترین کتابی بود که خواندم، درست است که در ساختن آن دچار مشکلاتی شدم؛ اما در هر صورت امیدوارم که بی مهری ها نسبت به او کم شود.
میری در پایان در خصوص سی و دومین جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: طبیعتا جشنواره امسال آیینه سال قبل سینمای ایران است اگر سینمای درخشانی داشتیم پس جشنواره درخشانی هم خواهیم داشت؛ امیدوارم که این روزهای باقی مانده روزهای پرباری برای جشنواره باشد.