در هیاهوی سیاسی ابتکار عمل تیم مذاکره کننده هستهای، به دنبال گمگشتهای هستیم که از تحقق نیافتن حماسه خود دلگیر است و ...
گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ در هیاهوی سیاسی ابتکار عمل تیم مذاکره کننده هستهای، به دنبال گمگشتهای هستیم که از تحقق نیافتن حماسه خود دلگیر است و در جستوجوی راهکاری مناسب جهت بسترسازی و مهمتر از آن انسانهای موظف برای اجرا میگردد.
حماسه اقتصادی سلام!
حماسه اقتصادی نگران از آن است که چرا جدی گرفته نمیشود؟ مگر دولت و مردم به فکر یک اقتصاد ایدهآل که هم اسلامی باشد و هم کشور را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند نیستند؟ پس چرا حداقل شروع به احیای گفتمانسازی برای اقتصاد مقاومتی نمیکنند؟!
جالب است بدانیم اقتصاد مقاومتی بر پایه و اساس سرمایه معنوی افراد و جامعه استوار است. بدون معنویت و سلامت معنوی، مقاومت شکننده است. بنا بر تعریفی اقتصاد مقاومتی همانند اقتصاد موازی عمل میکند، یعنی اقتصادی که علاوه بر فعالیتهای مرسوم خود به دنبال مقاومسازی، آسیبزدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی و اجتماعی است.
همه میدانیم که راهحلهای بزرگ برای مشکلات بزرگ یک شبه جواب نمیدهند لذا باید بسترسازی کرد. برای شروع حماسه اقتصادی هم ابتدا نیازمند احیا گفتمان آن هستیم. این موضوع مهم به عنوان یک پیشبرد برای اهداف کشور باید در نظام آموزشی جدی گرفته شود و از مقطع دبستان با آوردن شعر و داستانهای زیبا تا دانشگاه با برگزاری کلاسهای درس ویژه و انجام فعالیتهای پژوهشی و کارآفرینی توسط اساتید و دانشجویان فرهنگسازی شود و به عنوان گفتمان در بین آحاد مردم شناخته شود.
البته نباید وظیفه رسانه را هم در خلال این گفتمانسازی نادیده گرفت. فرهنگسازی برای مصرف کالاهای ایرانی نیازمند تفکر، مطالعه، نگاه عمیق، برنامهریزی و در نظر گرفتن ابعاد روانشناختی اجتماعی این موضوع است که صدا و سیما و دیگر دستگاههای تبلیغاتی باید در این خصوص اهتمام جدی داشته باشند. در کنار این تلاشها نکتهای وجود دارد – در باب کیفیت و مرغوبیت کالا - باید از تولیدکنندگان داخلی خواست تا فرهنگ کارآفرینی که خود یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی است را به واسطه تولیدات با کیفیت خود رشد و توسعه دهند تا سبب شود الگوسازی موفق اقتصادی را در کشور تجربه کنیم.
پس اگر نگاهی دقیقتر داشته باشیم خواهیم یافت برای تکمیل زنجیره اقتصاد مقاومتی همه ما سهمی داریم، سهم دولت: پشتیبانی از تولیدات داخلی، سهم سرمایهداران و کارگران: تقویت چرخه تولید و مهمتر از همه سهم مردم: مصرف تولیدات داخلی است. اگر ما توانستیم تولیدات داخلی را رونق دهیم، مسئله تورم حل خواهد شد؛ مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال حل خواهد شد و اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد.
در انتها توصیه میکنم هرگز ترکیب معجزهزای گفتمانسازی + فرهنگسازی را فراموش نکنیم و خودمان نیز آمر به معروف باشیم.
منبع:دلگیری حماسه از اقتصاد— نشریه حاشیه – بسیج دانشجویی پیام نور چناران – زهیر قاسمی