نشست خبری «آذر پرویز شهدخت و دیگران» ظهر امروز با حضور عوامل فیلم در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، در ابتدای نشست خبری «آذر پرویز شهدخت و دیگران» که ظهر امروز با حضور عوامل فیلم در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، بهروز افخمی، نویسنده و کارگردان «سنپترزبورگ» درباره شکل گیری ایده و فیلمنامه گفت: وقتی که نوشتن فیلمنامه را شروع کردم تازه نگارش رمان تمام شده بود؛ بعد از اینکه فیلمنامه را نوشتم شش ماه بعد رمان اجازه انتشار گرفت.
در ادامه مرجان شیرمحمدی، بازیگر و طراح صحنه و لباس این فیلم عنوان کرد: من از همان ابتدای نگارش رمان فکر میکردم فضا و داستان مناسب برای فیلمنامه شدن است. بعد که فیلمنامه را نوشتم فکر کردم برای شروع، کارگردانی فیلمنامه این کار برایم سنگین است و قرار شد بهروز افخمی، کارگردانی آن را برعهده بگیرد و من بازیگر باشم.
در بخش دیگری از این نشست سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده فیلم ابراز داشت: باید به دنبال قصه گشت. پیدا کردن قصه در دوره حاضر سخت شده که بخشی از آن میتواند اقتباس از یک رمان باشد. این فیلم اقتباس از یک رمان بود، البته ممکن است هر آدمی برداشت متفاوتی از یک پیام اجتماعی در فیلم داشته باشد که باید ببینیم در نهایت بازخوردش در جامعه چه خواهد شد، در حال حاضر هم در حال نگارش فیلمنامهای براساس رمان جامهداران نوشته ناهید طباطبایی هستیم.
گوهر خیراندیش، یکی از بازیگران این فیلم که در نشست حضور داشت در خصوص نحوه همکاریاش در این فیلم تصریح کرد: وقتی با مرجان شیرمحمدی برای دیدن خانواده شهدا به آبادان رفته بودیم وی از من خواست در این فیلم بازی کنم که البته من بسیار خوشحال شدم. قرار شد از میان دو نقش در این فیلم یکی را انتخاب کنم، اما در نهایت از من خواستند هر دو نقش پری و شهدخت را بازی کنم، اما به دلیل تصادفی که در جاده نیاک در صحنه فیلمبرداری برایم پیش آمد این مسئله امکان پذیر نشد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه جادههای ما مجهز به آمبولانس نیستند. وقتی من را به نیاک انتقال دادند یک اتاق خالی به نام آمبولانس بود که دو شخصی که آنجا بودند معلوم نبود که آیا شغلشان این است یا نه، از این رو خواهش کردم من را با ماشین خودمان به بیمارستان لاله ببرند و بعد برای جراحی پلاستیک به بیمارستان دیگری منتقل شدم که در نهایت ادامه کار با خانم شهین تسلیمی انجام شد و خدا را شکر وقفهای در فیلمبرداری صورت نگرفت. خوشبختانه با دعای خیر مردم روند بهبودی من نیز طی شد.
در بخش دیگری از این نشست افخمی در پاسخ به این پرسش که یک رمان باید چه ویژگیهایی داشته باشد که مناسب اقتباس سینمایی باشد، بیان کرد: فکر نمی کنم رمان باید دارای مشخصه خاصی باشد، جز اینکه دربرگیرنده قصه خوبی باشد، البته غیر از رمان گاوخونی، رمانی غیرعادی ای وجود ندارد که نتوان آن را به فیلمنامه تبدیل کرد. این رمان تصویر است، اما در عین حال قابلیت تبدیل به فیلمنامه را ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این روزها قصه مناسب و داستانی که بتواند مخاطب را جذب و درگیر کند آن قدر سخت پیدا میشود که فکر میکنم یک فیلمنامه مناسب و خوب نیاز به شرط دیگری ندارد و همین که قصه گیرایی داشته باشد، کافی است.
در ادامه این نشست افخمی درباره رابطه ادبیات و سینما ابراز داشت: به نظرم هیچ دلیلی ندارد که سینما سعی کند به شکل تصنعی مستقل از ادبیات باشد، در حالی که باید خیلی هم خوشحال باشد که متاثر از ادبیات شود. به نظرم سینمای داستانی چیزی جز قصه گویی در فرم پیچیدهتر و صنعتی نیست و تمام توان سینمایی به ادبیات بازمیگردد. شیوههای دکوپاژ، فصلبندی و تدوین در سینما همه برگرفته از ادبیات است، به عبارت دیگر سینما هنر مستقلی نیست و تمام کسانی که در این زمینه ادعا کرده و کوشش میکنند با ادبیات مقابله کنند به نتیجه قطعی نرسیدهاند.
وی ادامه داد: متاسفانه در سینمای ایران این خرافه وجود دارد که فیلمی که از راوی استفاده میکند، ادبیات زده است، در حالی که من معتقدم این حرف معنای روشنی ندارد و خرافه است.
کارگردان «آذر پرویز شهدخت و دیگران» در ادامه اظهار داشت: با هیچ نظریهای در زمینه هنر و فیلم سازی موافق نیستم و معتقدم فیلمسازی یک مهارت است که بتدریج با فیلم ساختن بدست میآید، بنابراین کسانی که سعی میکنند با نظریه پردازی فیلمساز شوند به جایی نمیرسند؛ چون فیلمسازهایی که به نظریههای هنر و فیلمسازی اهمیت میدهند فیلمهای بدی میسازند.
این کارگردان گفت: باید سعی کنیم تا جایی که ممکن است از روایت تمام داستان خودداری شود و بیشتر سعی بر این باشد که داستان به تصویر تبدیل گردد.
امیرعلی دانایی، بازیگر فیلم «آذر پرویز شهدخت و دیگران» یکی دیگر از حاضرین در این نشست بود که عنوان کرد: بعد از هشت سال کار که درگیر سریال کلاه پهلوی و پخش آن بودم، یک نکته مهم در ادامه مسیرم، کار کردن با کارگردانهای بزرگ بود و نکته مهمتر که ادامه راه را برایم روشنتر میکرد، حضور در فیلمهای آقای مهرجویی و افخمی بود.
همچنین در بخش دیگری از این نشست افخمی درباره ساخت این فیلم عنوان کرد: مسافرت من و خانم شیرمحمدی به کانادا در ساخت این فیلم خیلی تاثیر داشت، البته ما به دلیل شرایط سیاسی به آنجا نرفتیم و به خاطر ساخت یک فیلم به کانادا سفر کردیم، منتها این مسافرت با یک شرایط سیاسی و هجوم یک گروه ایرانی به کانادا مواجه شد و چیزهایی دیدیم که انتظارش را نداشتیم و این مسائل در اینکه این فیلم را این گونه ساختهام بسیار تاثیر داشت.
کارگردان کشورمان در ادامه تصریح کرد: آذر پرویز شهدخت و دیگران یک فیلم کمدی است و برای طیف تماشاچیانی که در حال حاضر به سینما میروند، این فیلم را ساختهام؛ تماشاچیانی که الان به سینما میآیند باریکبین، دقیق و به دنبال کنایه و متلک هستند و این تنها فیلمی است که برای نوجوانان شاید خیلی جذابیت نداشته باشد، البته خودم بیشتر دوست دارم پسربچهها، نوجوانان و آدمهای پرشور و پرتحرک فیلمم را ببینند، اما متاسفانه الان سینمای ایران 80 درصد تماشاچیان واقعی یک فیلم را از دست داده است.
در بخش پایانی این نشست افخمی درباره ساخت فیلم «سن پترزبورگ 2» گفت: فکر نمی کنم ساخت قسمت دوم این فیلم امکان پذیر باشد؛ چون یک مشکل به وجود آمده و آن این است که هر دو بازیگر اصلی این فیلم در حال حاضر سوپراستار شده و جمع کردن این دو نفر در کنار یکدیگر کار سادهای نیست، از طرفی فیلم «سن پترزبورگ 2» فیلم گرانی خواهد شد و 50 درصد کل بودجه فیلم را باید به دستمزد این دو نفر اختصاص دهیم.
وی خاطرنشان کرد: «سن پترزبورگ 2» فیلمی است که ساختش احتیاج به فیلمنامه دارد و یک نوع کمدی کارتونی است که طنزش متفاوت با طنز این فیلم است، بنابراین خیلی امیدی ندارم سری دوم سنپترزبورگ ساخته شود.