به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، حسن رحیم پور ازغدی امروز در نخستین نشست شهرسازی اسلامی و چشم انداز شهر شیراز بیان کرد: در معماری شهر سازی اسلامی تنها نباید به کلیات اکتفا کرد؛ اینکه معماری و فضای سبز شهری اسلامی باشد یا نه تأثیر مثبت و منفی در شهر میگذارد.
وی با اشاره به اینکه اگر به معماری و شهر سازی دقت کنیم که به غیر از جنبه فنی آن به پیام زیبای مفهوم شناسی بر میخوریم، افزود: بوی شهر در روحیات و اخلاق شهروندان تأثیر گذار است، پیامبر(ص) گران ترین عطر را در بازار میخرید و استفاده میکرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن بر روی صدا و حق شنیدن صدای خوب و بهداشت صوت تأکید دارد، هر چیزی که به اعصاب مردم ضرر زند حرام است که حق وتو هم دارد، گفت: باید بررسی کرد که امروز مدیریت ترافیک با مال، اعصاب و جان این ملت چه کرده است؟ وقت مردم محترم است و نباید منتظر بیان شکل و روش جزئیات باشیم؛ چرا که خدا به ما عقل داده که نباید آن را آکبند به آن دنیا ببرد.
پور ازغدی ادامه داد: عقل و تجربه در ذیل وحی همان علوم اسلامی انسانی میشود، برخی تصور میکنند که تمدن اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معماری و شهرسازی اسلامی یعنی جایگزینی مطلق وحی به جای تجربه که اینگونه نیست.
وی عنوان کرد: صنعت، معماری، کشاورزی و ساختار مدیریتی توقیفی نیست و حق نداریم آن را به شریعت نسبت بدهیم که شاید بدعت هم با انجام آن مرتکب شویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این نکته که برخی به حساسیتهای شخصی خود زیادی بها میدهند که اینها در شریعت ما نیامده است، خاطرنشان کرد: معماری اسلامی ما را برخی تنها مختص زمان صفویان میدانند.
پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تبلیغات شهری میتواند هم باعث مصرفزدگی و هم باعث بهبود سبک زندگی شود، افزود: مجموعه معماری و شهرسازی به اضافه اسراف، یک ترکیب غیر اسلامی است.
وی کسانی را که معتقدند شهر مقوله مدرن و جدیدی است را غربزده ذکر و تصریح کرد: در هیج جایی از قرآن و حدیث نیامده است که معماری اسلامی باید چگونه باشد؛ یعنی گفته نشده که کاشی و حجم آن چگونه باید باشد؛ اما ممکن است یک معمار اسلامی با الهام گرفتن از آیات، فضا، حجم و رنگ یک ساختمان را در نظر بگیرد.
این اندیشمند اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر کسی معماری اسلامی را تنها به گنبد ساختن نسبت بدهد باید گفت که اینگونه نیست.
پور ازغدی ادامه داد: اسلام عبارت است از هستی شناسی، انسان شناسی و جهان شناسی؛ در این سه دسته تعالیم و آموزههایی آمده است.
وی همچنین با بیان اینکه آیا نوع معماری به اخلاق اسلامی صدمه میزند یانه؟ بیان کرد: باید کرسیهای بحث مانند این نشست مکرر برگزاری شود و در آن سیاسی استدلال نشود و جنبههای ایجابی و سلبی آن را در نظر بگیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ حاکم بر جامعهای درست پیش رود و مدیریتها خوب عمل کنند و ایمان به توحید و عدالت داشته باشیم از دورن این اخلاق اسلامی، شهر اسلامی متولد میشود.
پور ازغدی ادامه داد: در تفکر اسلامی هرگز شیطان بر انسان حاکم نیست، در برابر سینما و معماری باید مسئولیتپذیر باشیم، اسلام به همه چیز کار دارد نه تنها مسجد؛ چرا که اسلام دینی نمادین نیست و دینی است که باید نهادینه شود.
وی در پایان با ذکر این نکته که تفاوتها در درجه اول تربیتی است که آثار آن در ساختمانها مشخص میشود، اما انسان است که بر معماری تأثیر گذار است، بیان کرد: در شهر اسلامی باید پروژههای درستی در دستور کار قرار گیرد، معماری اسلامی ناظر بر مسائل انسانی است تا سنگ و چوب.