به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، باز هم داستان افزایش نرخ کرایه تاکسیها در پی افزایش قیمت بنزین تکرار شد. در اولین روز کاری هفته بود که مسافران باز هم بیخبر از همه جا افزایش نرخ کرایهها را تجربه کردند و رانندگان تاکسی نیز این کار خود را به افزایش قیمت بنزین گره زدند. به نظر میرسد هر بار اقدامی بهانه افزایش قیمت در بخشهای مختلف میشود و این بار نیز بهانه به دست بخش حمل و نقل کشور افتاده است.
این اتفاق در حالی افتاد که پیش از این مسئولان مکررا از ثابت ماندن نرخ تاکسیها خبر داده و گفته بودند تعیین تکلیف این موضوع را به زمان دیگری موکول میشود.
البته این افزایش نرخ کرایههای بخش حمل و نقل تنها به تاکسیها ختم نشد، بلکه نرخ کرایه برخی ناوگان اتوبوسرانی نیز از این جریان تبعیت کرد.
گلایه شهروندانی که صبح روز گذشته با تاکسی عازم مقصد خود شدند، حکایت از افزایش 200 تا 500 تومانی کرایهها و حتی افزایش 1000 تومانی در مسیرهای طولانی دارد. آیا تاکسیرانها سرخود دست به افزایش قیمتها زدهاند؟
چیزی که بیش از این افزایش نرخ مسئله ساز شده است، انکار مسئولان و سخنان آنان مبنی بر غیرقانونی و خودسرانه بودن این افزایش قیمتها است. صحبتهایی که سبب شده تا مسافران در این سرگردانی باقی بمانند که کرایه بیشتری پرداخت کنند یا خیر.
توافق شورای عالی ترافیک با شورای شهر
سید مهدی یدی همدانی، دبیر شورای عالی ترافیک در همین زمینه گفت: در حال حاضر نرخ کرایه تاکسی در هیچ شهری به طور رسمی افزایش پیدا نکرده و افزایش نرخ کرایهها تابع شرایطی است که هنوز مهیا نشده است.
وی افزود: هنوز سیاستهای کلی دولت در خصوص نرخ کرایهها اعلام نشده و شورای شهر نیز افزایش کرایهها را اعلام نکرده است، بنابراین هر میزان افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی غیرقانونی است.
یدی همدانی با اشاره به صحبتهای استاندار تهران مبنی بر اجرا نشدن افزایش نرخ کرایههای تاکسی گفت: با شورای شهر تهران توافق شده است که تا اعلام سیاستهای کلی دولت در این خصوص، نرخهای جدید ابلاغ نشود و همه سازمانهای تاکسیرانی بر افزایش خودسرانه نظارت و با آن برخورد کنند.
بهانهای که بهانه نیست
این افزایش قیمتها در حالی است که بررسیهای کارشناسان حمل و نقل نشان میدهد که سهم سوخت در این بخش بیش از 7 درصد نیست و این بدان معناست که حتی اگر قیمت سوخت به میزان 100 درصد نیز افزایش پیدا کند، بر هزینه حملو نقل تاثیر بسیار ناچیزی دارد و 93 درصد هزینههای این بخش را عوامل دیگر تحت تاثیر قرار میدهند.
به غیر از این موضوع 31 فروردین ماه بود که ستاد حمل و نقل در اطلاعیهای از واریز بنزین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: برای حمایت از خدمات حمل و نقل عمومی و جلوگیری از افزایش کرایهها سهمیه اردیبهشت ماه خودروهای عمومی تاکسی، وانتبار، آژانس و سایر خودروهای عمومی همانند ماههای قبل بدون تغییر سهمیه و قیمت از اول اردیبهشت اعمال میشود و این سهمیهها تا زمان اجرای فاز دوم اعتبار دارد که با آغاز فاز دوم سهمیههای جدید اعمال میشود.
این بدان معناست که تاکسیها سوخت خود را با قیمت سال گذشته دریافت کردهاند، پس چه بهانهای برای افزایش نرخ کرایهها باقی میماند؟
هرگونه افزایش نرخی تا نیمه اردیبهشت غیرقانونی است
میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران میگوید: هرگونه افزایش نرخی تا نیمه اردیبهشت غیرقانونی است. امیدواریم با مقدمات طی شده بتوانیم در نیمه اردیبهشت نسبت به اجرای نرخ جدید کرایه تاکسیها اقدام کنیم.
وی همچین ادامه میدهد: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در اسفند 1392 مصوب شد فارغ از اجرای هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت حاملهای انرژی و سوخت، نرخ کرایه تاکسی تهران از ابتدای سال 1393 افزایش یابد و این مصوبه نیز مورد تائید فرمانداری قرار گرفت، اما مدیریت شهری به منظور تعامل و همراهی با دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانهها بنا به درخواست وزارت کشور، اجرای افزایش روال عادی نرخ کرایه تاکسی را موکول به زمان اعلام قیمتهای جدید سوخت کرد.
کمی بعد فرمانداری تهران به نمایندگی از دولت مجددا از شهرداری تهران خواست تا اجرای افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسیها را مدت کوتاهی پس از اعلام افزایش قیمتهای سوخت موکول کند و مدیریت شهری تهران نیز در این زمینه همراهی کرد و برچسبهای نرخ جدید توزیع نشد، اما حالا با تعیین تکلیف مرحله دوم طرح هدفمندی یارانهها قطعا نرخهای جدید را از نیمه اردیبهشت در سطح شهر تهران اجرا خواهیم کرد و هرگونه افزایش نرخی تا آن زمان غیرقانونی است.
رانندگان بلاتکلیفاند و مسافران سردرگم
محسن پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز با توجیه گرانیهای اخیر میگوید: به دلیل این که هنوز تصمیم دقیقی درباره زمان افزایش نرخ کرایهها گرفته نشده، ناهماهنگی و سردرگمی رانندگان تا حدودی طبیعی است، از طرفی باید منتظر بمانیم و ببینیم تصمیم مشترک استانداری و شهرداری درباره زمان افزایش نرخ چیست؟
وی میافزاید: ظاهرا افزایش نرخ کرایهها جمعه شب منتفی شده و شنیدهها حاکی است که حتی برچسبهای نرخ جدید چاپ شده، اما توزیع آنها فعلا منتفی شده است.
تدبیر این افزایش قیمتها با چه کسی است؟
بله هنوز نرخهای جدید تاکسیرانی برای افزایش قیمتها ابلاغ نشده است، هنوز هم برچسبهای جدید چاپ شده بر روی تاکسیها نصب نشده است، هنوز هیچکدام از این اتفاقها نیفتاده است اما رانندگان محترم ناوگان حمل و نقل عمومی منتظر نماندهاند و کرایهها را میانگین بین 200 تا 500 تومان افزایش دادهاند.
مدیران مسئول این بخش نیز تنها از غیرقانونی بودن این کار سخن میگویند و معلوم نیست چه کسی و چه زمانی به برخورد با این متخلفان خواهند پرداخت.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز تنها از شهرونداندرخواست میکندتا تخلفات تاکسیهای گردشی و خطی را در سطح شهر با سامانه 137 یا واحد بازرسی سازمان تاکسیرانی تهران در میان بگذارند تا تاکسیرانی هم بتواند با متخلفان برخورد کند.
آیا به راستی برخوردی صورت میگیرد؟
400 توماني 625 تومان شد آيا رانندگان تاکسي در اين کشور زندگي نمي کنند و يا تورم بر زندگي آنها اثري ندارد...