به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی گفت: باید کسری فضاهای خالی مترو را با اتوبوس پُر کرده و مردم را از سرفاصله حرکت اتوبوس¬ها و زمان رسیدن آن¬ها به ایستگاه مطمئن کنیم تا با برقراری نظم و انضباط بتوانیم اتوبوس¬هایمان را سر ساعت به ایستگاه برسانیم.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که اتوبوس¬های فرسوده باید به تدریج از سطح شهر جمع¬آوری شوند و برخی از آن¬ها که امکان بازسازی دارند تعمیر کلی شده و بقیه اسقاط گردند، اظهار کرد: علاوه بر این، یک هزار دستگاه مینی¬بوس تحت پوشش اتوبوسرانی را نیز در سال جاری از رده خارج می¬کنیم و به رانندگانی که مینی¬بوس¬ خود را نوسازی نکنند، اجازه فعالیت در تهران نخواهیم داد.
وی با بیان این که 500 دستگاه اتوبوس فرسوده را بازسازی کرده و مجدداً به ناوگان باز می¬گردانیم، تصریح کرد: 500 دستگاه اتوبوس دیگر را نیز از رده خارج کرده و به جای آن¬ها اتوبوس¬های جدید وارد ناوگان می¬کنیم و البته در این مسیر به جای عملکرد متمرکز از سوی شرکت واحد، بخش خصوصی را بیشتر مشارکت خواهیم داد.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که خطوط اتوبوسرانی واقع در جغرافیای هر منطقه، در اختیار شهرداری همان منطقه قرار می¬گیرد و شرکت واحد صرفاً بر عملکرد ناوگان اتوبوسرانی نظارت خواهد داشت، اضافه کرد: 350 متر پیمایش برای رسیدن به اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی را مد نظر قرار داده¬ و به این منظور شبکه¬ای ماتریسی و سیستمی شعاعی را در دستور کار قرار داده¬ایم.
وی با تأکید بر این که ایستگاه¬های مترو و اتوبوس به صورت شطرنجی در محدوده مرکزی شهر احداث و شبکه حمل و نقل عمومی در این محدوده تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: در محدوده مذکور دو رینگ پر سرعت ایجاد می¬شود و یک سری خطوط منطقه¬ای که به صورت شعاعی عمل می¬کنند و نیز چند خط فیدر یا همان تغذیه کننده استقرار خواهد یافت.
تهران تحت پوشش کامل مترو و اتوبوسرانی قرار می¬گیرد
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر 80 درصد شبکه حمل و نقل عمومی پیاده¬سازی شده و صرفاً باید آن را تکمیل کنیم، اظهار کرد: به عنوان نمونه همه خطوط پیش¬بینی شده بی آر تی جز دو خط بزرگراه صدر و نیز بزرگراه شهید همت که صبح¬ها و عصرها در ساعات اوج ترافیک ماشین¬ها سانت به سانت در آن حرکت می¬کنند و جلو می¬روند، باقی مانده¬اند.
وی با بیان این که در شهر انسان محور، این حق بدیهی همه انسان¬هاست که با آرامش و به سرعت به مقصد برسند، تصریح کرد: شبکه اتوبوس¬های تندرو که در قالب شبکه¬ای متصل به هم عمل می¬کنند این حق را برای شهروندان فراهم کرده¬اند، ضمن این که خودروهای امدادی از جمله آمبولانس و آتش¬نشانی نیز حق استفاده از این خودروها را دارند.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که کمال بی انصافی و دور از عقلانیت است که خودروهای امدادی در ترافیک بمانند، چون دارندگان خودروی شخصی می¬خواهند همه شبکه معابر را اِشغال کنند، اضافه کرد: شهر تنها در مالکیت مالکان خودروهای شخصی نیست، بلکه استفاده از شهر و امکانات آن حق همه مردم شهر و از جمله افرادی است که با اتوبوس و مترو رفت و آمد می¬کنند و یکی از راه¬های احقاق این حق، زیر پوشش قرار دادن کل شهر توسط شبکه¬ای از خطوط مترو و اتوبوسرانی است.
وی در پایان با تأکید بر این که مسافران باید بدانند چه موقع اتوبوس به ایستگاه می¬رسد و به سرعت در حال پیاده¬سازی این سیستم در کل شهر هستیم و در محموع تهران را به صورت کامل تحت پوشش خطوط اتوبوسرانی و مترو قرار خواهیم داد، خاطرنشان کرد: به این منظور، علاوه بر بهره¬برداری از 30 کیلومتر خط جدید مترو تا پایان امسال، یک سری خطوط جدید اتوبوسرانی را به ویژه در شرق و جنوب شرق تهران به خطوط موجود اضافه می¬کنیم.