به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرکل برنامه¬ریزی این معاونت با ارائه گزارشی از وضعیت اعتبارات حمل و نقلی کلان¬شهرهای کشور گفت: امیدواریم با مدیریت جهادی در پایتخت و سایر کلان¬شهرها و کمک دولت، شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل شهری در کشور باشیم، هر چند در اختصاص اعتبارات دولتی مشکلات و موانع جدی¬ای وجود دارد.
مهندس مسعود رنجبریان با اشاره به این که بالاترین ردیف اعتباری که هر سال به کلان¬شهرها اختصاص داده می¬شود، ردیف عمرانی مترو است که صرفاً در تهران و مشهد به بهره¬برداری رسیده، اظهار کرد: البته با گذشت سه ماه از سال 93، هیچ نقدینگی¬ای در این ارتباط به تهران تزریق نشده است.
وی با بیان این موضوع که با گذشت هر سال شاهد کاهش اعتبارات دولتی کلان¬شهرها در حوزه حمل و نقل هستیم، اظهار کرد: این در حالی است که وضعیت باید بر عکس باشد و کلان¬شهرها هر سال باید اعتبارات بهتر و بیشتری نسبت به سال قبل از آن دریافت کنند تا بتوانند نسبت به توسعه زیرساخت¬های حمل و نقلی اقدام نمایند.
رنجبریان با بیان این که اعتبارات دولتی کلان¬شهرها در حوزه حمل و نقل از یک هزار و 116 میلیارد تومان در سال 92 با 27 درصد کاهش به 815 میلیارد تومان در سال 93 کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: کاهش 301 میلیارد تومانی اعتبارات حمل و نقلی، وضعیت بغرنجی را برای کلان¬شهرها ایجاد کرده است.
وی یارانه بلیت مترو که صرفاً مربوط به تهران و مشهد است، یارانه بلیت اتوبوس، واگذاری اتوبوس بابت نوسازی اتوبوس¬های فرسوده و سهم شهرداری¬ها بابت اخذ جرایم رانندگی را از جمله ردیف¬های اعتباری کلان¬شهرها بر شمرد و اضافه کرد: در اغلب این ردیف¬ها، میزان اعتبارات سال به سال کاهش یافته است.
رنجبریان با اشاره به این که چند سال است از دولت اتوبوس دریافت نکرده¬ایم و به جز سهم شهرداری¬ها از محل اخذ جرایم رانندگی، بقیه ردیف¬های اعتباری کلان¬شهرها رو به کاهش بوده، اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مبلغ کل ردیف¬هایی که کلان¬شهرها بر اساس قانون بودجه کل کشور می¬توانند از آن¬ها استفاده کنند، مجموعاً یک هزار و 723 میلیارد تومان است.
وی با بیان این که بر اساس اسناد بالا دستی و قوانین موجود، این مبلغ خیلی کمتر از مبلغی است که می¬تواند تخصیص داده شود، تصریح کرد: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی که در سال 89 به تصویب رسید، ظرفیت خوبی برای حمل و نقل درون شهری دیده شده که دولت با استناد به آن می¬تواند بالغ ¬بر 4 هزار میلیارد تومان بابت توسعه زیرساخت¬های حمل و نقلی پیشنهاد بودجه بدهد.
رنجبریان با تأکید بر این که اعتبار مصوب مجلس، حتی نصف مبلغی که در سال 89 به تصویب رسیده نیز نیست، اضافه کرد: با این وضعیت اعتباری، سهم حمل و نقل عمومی در کلان¬شهرها که بر اساس قانون باید به 75 درصد برسد، هیچ¬گاه به این عدد نمی¬رسد، به ویژه آن که از همین اعتبارات محدود نیز معمولاً 30 تا 40 درصد و نهایتاً 60 تا 70 درصد نقدینگی تخصیص داده شده است.
مدیرکل برنامه¬ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: معمولاً رقمی که به کلان¬شهرها اختصاص می¬یابد، خیلی پایین¬تر از ارقامی است که بر اساس قوانین موجود می¬تواند به آن¬ها تخصیص یابد و از این رو از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت انتظار می¬رود حداکثر همراهی و همکاری را جهت استفاده حداکثری کلان¬شهرها از ظرفیت¬ها و مبالغی که بر اساس قانون امکان استفاده از آن¬ها را دارند، به عمل آورند.