گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ به همت روابط عمومی و امور بین الملل موسسه روایت سیره شهدا سومین نشست از سلسله نشستهای شب شیدایی که با حضور مسئولان استانی، اندیشمندان، هنرمندان، شاعران، نویسندگان، ایثارگران و پیشکسوتان جبهه های نبرد حق علیه باطل با موضوع دعا و نیایش در دفاع مقدس در گلزار شهدای سوم خرداد قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار حوزه مقاومت و پایداری «خبرگزاری دانشجو»، در ابتدای برنامه شعرخوانی سیدمحمد بابامیری از شاعران آیینی استان که با استقبال گسترده حاضران در این برنامه همراه بود.
سخنرانی حجج اسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری و علیرضا پناهیان، بخش دیگری از محفل شب شیدایی را تشکیل می داد.حجتالاسلام مهدی ماندگاری در سومین نشست از سلسله نشستهای شب شیدایی با موضوع دعا و مناجات رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، ابراز کرد: دعا فقط بعد احساسی ندارد بلکه از منظر عقل هم میتوان به دعا و مناجات نگاهی ویژه داشت.وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام به تاثیر دعا اعتقاد راسخ داشتند، گفت: آنها اعتقاد به دعا را از حضرت امام(ره) آموخته بودند.کارشناس مذهبی رسانه ملی در ادامه خاطرنشان کرد: امام بزرگوار به عنوان معلم و مربی دعا و مناجات را با کلام گهربار خود به رزمندگان اسلام آموخت.وی با بیان اینکه مضامین دعا تبلور احساسات و عقلانیت است، به ذکر خاطراتی از دعا و نیایش شبانه رزمندگان اسلام در جبههها پرداخت و افزود: قسمت اعظم کار مبلغین روحانی در جبهه تفسیر و توضیح مضامین دعاها و مناجاتها بود.ماندگاری با اشاره به اینکه مناجات و دعا ذکر روز و شب دلاورمردان جبهه بود خاطرنشان کرد: فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس دعای «اللهم اهدنا من عندک» از زبانشان نمیافتاد چرا که باور داشتند اگر خدا هدایت کند، هیچگاه در مسیر گمراهی قرار نمیگیرند.
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با بیان اینکه انسان برای پرکردن سه خلاء هدایت، ضمانت و رفاقت در زندگی خود نیازمند دعاست، تصریح کرد: فرماندهان عزیز و رزمندگان غیور سپاه اسلام در شبهای عملیات به خدا التماس و التجا میکردند زیرا بر این باور بودند که «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» و «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم»راوی دفاع مقدس با اشاره به آیات قرآن کریم ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، در هر زمان و مکان و هور و آب و سنگر و... دعا نقش درخواست هدایت و ضمانت(حمایت) و رفاقت(ایجاد ارتباط) رزمندگان اسلام از طرف خداوند متعال را داشت. وی با بیان باور عدهای که میگویند با دعا انسان تخلیه میشود، تاکید کرد: اتفاقا دعا و نیایش انسان دقیقا محل بارگیری ره توشههای معنوی بود نه تخلیه و رزمندگان اسلام این موضوع را کاملا دریافته بودند.
ماندگاری یادآور شد: همه چیز در جبهه از ارتباط با خدا نشأت میگرفت و در آن فضا فقط خدا بود و خدا بود و خدا بود.حاج حسین کاجی رزمنده، جانباز و راوی 8 سال دفاع مقدس طی سخنانی دعای رزمندگان اسلام را از جنس هدایت، ضمانت و رفاقت دانست و خاطرنشان کرد: دعاها و مناجاتهای رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس در واقع درخواست هدایت، ضمانت و رفاقت از سوی خداوند متعال بود.وی اضافه کرد: نوع دیگر نگاه به دعا در بین رزمندگان و شهدا، دعا برای دیگران، دعا برای خود و دعا برای جلب دعای دیگران بود.
سخنران بعدی مراسم حاج علی مالکی نژاد رزمنده و جانباز 8 سال دفاع مقدس و مداح اهل بیت (علیهم السلام) بود. وی با اشاره به اهمیت روضه و مناجات در تقویت روحیه معنوی رزمندگان، خاطراتی را از دعا و مناجات خوانان دفاع مقدس بازگو کرد.
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با موضوع مناجات خوانی رزمندگان در دفاع مقدس بخش دیگری از سومین نشست شب شیدایی بود.وی گفت: کسانی که در جهاد فی سبیل الله حاضر می شوند و مخلصانه و مجاهدانه در راه خدا جان فشانی می کنند اینها خود به خود روحیه لطیفی پیدا می کنند که اهل مناجات می شوند. کارشناس فرهنگی مذهبی رسانه ملی در ادامه با اشاره به جایگاه و نقش دعا و مناجات در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: هیچ کس در جبهه برنامه ریزی نمی کرد که برنامه های مناجات رونقی پیدا بکند بلکه بصورت خودجوش این اتفاق می افتاد و مسئولین گردان ها و لشکرها همیشه در مقابل تقاضای روز افزون بچه ها برای این مجالس معنوی منفعل بودند. بچه ها ظرفیت های خیلی بالایی پیدا کرده بودند و ان جوشش درونی که بر اثر طهارت جهاد بود موجب می شد که اهل مناجات شوند.وی با اشاره به بی رونق بودن مجالس مناجات در جامعه، افزود: دلیل بی رونقی مجالس مناجات در جامعهاین است که ما افراد آلوده ای هستیم. آدمها متناسب با گناهانشان مناجات نمی کنند، متناسب با پاکی خود استغفار می کنند. هر که در این بزم پاک تر و باصفاتر است بیشتر الهی العفو میگوید و هر کس آلوده تر است کمتر الهی العفو را به زبان جاری می کند. این فضا در جبهه خیلی رونق داشت. و یک عده ای هم مثل من که اهل مناجات نبودند اینها با کوشش به مناجات می پرداختند. گروه اول با کشش به مناجات می پرداختند، اما گروه دوم سعی می کردند خودشان را هماهنگ سازند.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه تأکید کرد: پس ببینید بعضی ها با کوشش می امدند و تلاش می کردند که خود را با آن سیل خروشانی که خودجوش بود هماهنگ کنند و بعد در همین همراهی خیلی چیزها نصیبشان می شد. بعضی ها هم که از سر و رویشان دعا و مناجات می بارید.وی مناجات های کششی، کوششی و تنهایی را موجب رونق گرفتن فرهنگ مناجات و دعا و حفظ روحیه در دفاع مقدس دانست و افزود: مداومت در مناجات اثر خوبی را در فرد و جامعه در پی خواهد داشت. ما با کمی ایستادگی بر سجاده نماز می توانیم اثر مناجات را مشاهده کنیم.حجت الاسلام پناهیان در پایان سخنرانی خویش تأکید کرد: گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دعا و مناجات خوان هشت سال دفاع مقدس امری لازم و ضروری است. ما بعدها در آن دنیای آخرت مقام نورانی آنها را خواهیم شناخت.
در این مراسم که هر ماه با محوریت یک موضوع و با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در جوار گلزار شهدای سوم خرداد قم برگزار میشود، برادر حاج حسین حقی ضمن بیان مطالبی ارزشمند در رثای مصائب اهل بیت(علیهم السلام) و شهدای 8 سال دفاع مقدس روضه و مناجات خوانی نمودند.