به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، تایر یا لاستیک خودرو برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است به کار برده میشود. تایر، قطعهای لاستیکی است که بر روی چرخ وسیله نقلیه سوار میشود به نحویکه با سطح زمین همواره در تماس است و با کاستن از شدت ضربات ناشی از عوارض جاده و تحمل بار واردشده، حرکت چرخ و جابهجایی وسیله نقلیه را بسیار آسان میکند.
نسل اول تایرهای تولید شده فلزی بوده است که بر روی گاریها سوار میشدند. هنگامی که چرخ در آب فرو میرفت، انقباض فلز بر روی چرخ باعت میشد تا آن دو به یک دیگر متصل و محکم شوند از این رو در اتومبیلهای ابتدایی و دوچرخهها از تایرهای لاستیکی توپر استفاده میشد. به توجه به اشکالاتی که این نوع تایرهای توپر ایجاد کرد از این رو در سال 1845 تایرهای بادی اختراع و در سال 1888 تکمیل شد.
امروزه مقاومت تایرهای خودروها برای مصارف مختلف بسیار با اهمیت است از این رو تلاشهایی در این زمینه شده است.
در این راستا محققان کشور موفق به عرضه تایرهای مقاوم و ضد گلوله شدند. مواد اولیه این تایرها شامل 15 مواد چون کائوچوی طبیعی و مصنوعی، مواد فوم زا، روغنهای صنعتی و مواد شتاب دهنده پخت لاستیک هستند.
ضد گلوله و ضد پنچری بودن این تایرها از اهداف مهم این محققان بوده است از این تایرهای تولید شده در توپهای ضد هوایی، توپهای دوربرد، لیفتراکها، لودرهای معادن و همچنین برای مصارف توانبخشی برای ویلچپرها قابل استفاده است.
از آنجایی که این تایرها در دمای بیش از 170 درجه سانتیگراد پخته میشوند از این رو می تواند دمای از منهای 25 تا مثبت 150 درجه سانتیگراد و هر نوع شرایط آب و هوایی را تحمل کند و پنچر نشود.
عمر مفید این تایرها 6 سال است و تا زمانی که نخ این تایرها از بین نرود میتوان از آن بهره برداری کرد. این تایرها همچنین در برابر اشیای تیز که در آنها فرو میرود مقاوم هستند.
تولید تایرهای ضد پنچری برای موتور سیکلتها از دیگر برنامههای این پژوهشگران است.