به گزارش خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» از مشهد، انصاري امروز در همايش «مديريت اسلامي در فرهنگ رضوي در موضوع نگاه قرآن كريم به مديريت» در دانشگاه فردوسی مشهد به بيان دو نگاه تفصيلي به قرآن پرداخت و گفت: در موارد موضوعات خارج از قرآن به قرآن ارائه ميكنيم و نظر قرآن را در آن موضوع جويا ميشويم؛ اما در نوع تفسير ديگر موضوعات را از دل قرآن استخراج كرده و مورد بررسي قرار ميدهيم.
وي با طرح اين سوال كه بايد ديد مفهوم مديريت با كدام يك از اين دو نوع تفسير تناسب دارد ادامه داد: ما در قرآن بايد موضوعي را به عنوان، موضوع عام مديريت پيدا كنيم و اين ساختار را مورد بررسي قرار دهيم در واقع تفسير قرآن به معناي استفاده بهينه از اين آيات در زندگي انسان است.
مفسر برجسته قرآن سه كليدواژه شكر قرآني، ذكر و تفكر را به عنوان پارادايم مفهوم قرآني عنوان كرد و ادامه داد: بسياري از مباحث قرآني ربطي به مديريت ندارد و بسياري از مباحث مديريتي نيز ارتباطي با قرآن ندارد؛ اما در نوع تفسيرما از قرآن در خصوص " مديريت" بايد گفت كه بسياري از تفسيرها، تفسير به راي است.
وي به بيان مفهوم تفسير به راي پرداخت و عنوان داشت: اين كلمه به معناي اين است كه انسان موضوعي را در ذهن خود پخته باشد و براي اثبات فكر خود به سراغ قرآن بيايد تا آن را مستندسازي كند اين كار غلط محض و اشتباه بزرگي است زيرا انجام تفسير نياز به تسلط و آشنايي جامع به آيات قرآن دارد.
انصاری با بيان اينكه در آفرينش تمام هستي ماهيت از خدا و به سوی خدا دارد اضافه كرد: انسان نيز در همين چارچوب خلق شده و هر فكر و فعل كه در وجود انسان صادر ميشود اگر در مسير «انا لله و انا اليه راجعون» نباشد محكوم به فناست.
اين مفسر قرآن افزود: مفهوم مديريت نيز اگر در همين مسير باشد؛ بايد مبتني بر حق و عدل صورت بگيرد زيرا تمام افكار و عقل بايد به سوي خدا باشد.
وي با بيان اينكه تمام مباحث قرآني در سه كلمه خدا، انسان و طبيعت خلاصه ميشود اظهار داشت: اين حوزه ارتباطي بين اين سه عامل، مفهوم تمام آيات قرآن را تشكيل ميدهد، حرص مشتاقانه به سعادت و نيك نامي زماني ميسر ميشود كه انسانهاي داراي درجه بالاتر نسبت به ساير انسانها با رافت و معرفت عمل كنند.
انصاری در پايان خاطر نشان كرد: موانع دروني و نقصاني پيش روي ماست و براي رسيدن به قلههاي موفقيت نياز به صف شكني است، اين صف شكني يعني همان تقوا و ارتباط با خدا.