مسعود دانشمند، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو" با اشاره به سرگردانی 1700 کامیون در مرز ایران و ترکیه اظهار داشت: متاسفانه این مشکلی است که مابین ایران و ترکیه به وجود آمده است و لازم است برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود.
وی افزود: مشکل این است که در ابتدای کار ایران برای کامیونهای ترک عوارضی وضع کرد و ترکیه نیز واکنش متقابل نشان داد و یکسری عوارض جدید برای کامیونهای ایرانی وضع نمود. اما مسئله به اینجا ختم نشد و دو کشور چندین بار این تعرفهها را افزایش دادند و امکان افزایش بیشتر نیز وجود دارد.
دانشمند ادامه داد: ایران اعلام کرد که دیگر سوخت سوبسیددار به کامیونهای ترک نمیفروشد و همین مورد نیز اختلافاتی بین ایران و ترکیه به وجود آورد که از چندی پیش مرزهای دو کشور بسته شود.
وی با تاکید بر اینکه این اختلافات بایستی بین ایران و ترکیه و وزارتخانههای حمل و نقل دو کشور حل و فصل شود، تصریح کرد: ما به آقای داوودیان، معاون وزیر راه توضیحات لازم را ارائه کردیم و صراحتا نیز اعلام کردیم تصمیم ایران برای عدم تحویل سوخت سوبسیددار به کامیونهای ترک موجب واکنش این کشور در جلوگیری از ورود کامیونهای ایرانی میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در ادامه اضافه کرد: ترکیه گفته است که کامیونهای ایرانی باید سوخت خود را از داخل کشور ترکیه و بدون هیچ تخفیفی خریداری کنند.
وی افزود: از سوی دیگر ترکیه نیز عوارض وضع شده بر روی محصولات ایرانی را افزایش داده است که بر اساس آن عوارض ۸۰ سنتی برای هر تن کالا، به یک یورو و ۶۰ سنت افزایش مییابد.
به گفته دانشمند تعداد کامیونهای ورودی از ترکیه عموما بیشتر از تعداد کامیونهای خروجی از ایران است و اگر 1700 کامیون ایرانی در ترکیه متوقف شده است طبیعتا بیش از 2500 کامیون ترک نیز در ایران متوقف شده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع که هر دقیقه ترکها یک تعرفه و ایرانیها نیز تعرفهای جدید وضع نمایند مشکلی را حل نمیکند. دو کشور باید بر اساس معاهدات قبلی به همکاری با یکدیگر ادامه دهند و بر مبنای این توافقنامه عمل کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، در اواسط مهرماه ترکیه تعرفهای 750 دلاری را برای کامیونهای ایرانی اعمال میکند، اما این اقدام موجب تحمیل هزینههایی بیشتر بر ترکیه شده است. روز بعد از آن نیز ایران در واکنش به این اقدام تعرفه دریافتی از کامیونهای ترک را به 1500 دلار افزایش داد و موجب تشدید اختلافات شد. پس از این اقدام، ترکیه نیز متقابلا تعرفه کامیونهای ایرانی را به 1500 دلار افزایش داد.
در پی ادامه اختلافات ایران و ترکیه بر سر تعرفه کامیونهای عبوری از خاک دو کشور، دولت ترکیه قصد دارد با دور زدن ایران، کالاهای خود را از طریق مسیر پیچیدهتر گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان به آسیای مرکزی انتقال دهد. به گونهای که بر اساس اظهارات ستین نوح اوغلو، رئیس اتحادیه بینالمللی حملونقلکنندگان، کامیونهای ترک که برای رسیدن به جمهوریهای ترک زبان از ایران به عنوان مسیر ترانزیتی عبور میکردند، از این پس از مسیر دیگری که از گرجستان و آذربایجان عبور میکند، از سیستم بارگیری بین باکوی آذربایجان و ترکمنباشی ترکمنستان استفاده خواهند کرد.