به گزارش خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، چندی پیش در یکی از رسانه ها گزارشی با عنوان عرضه بنزین اصلاح شده به جای بنزین یورو 4 در شهرها منتشر شد که شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با ارسال توضیحاتی اعلام کرد بنزین اصلاح شده اصطلاح تخصصی در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش و تنها برای کارشناسان و مهندسین این سازمان قابل درک است.
متن توضیحات شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به شرح زیر است:
از دی ماه سال 1392 برنامهریزی برای توزیع بنزین یورو 4 ( با مشخصات اصلی؛ بنزن حداکثر 1 درصد، آروماتیک حداکثر 35 درصد، گوگرد 50 جزء در میلیون، اولفین 18 درصد، درجه آرامسوزی 91 و دیگر مشخصات طبق استاندارد یورو 4...) در 8 کلانشهر در معرض آلودگی زیست محیطی بر اساس استاندارد مصوب شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران (که کاملاً منطبق بر استاندارد 4904 اداره استاندارد و استاندارد بینالمللی یورو 4 میباشد)، در دستور کار قرار گرفت.
توزیع بنزین یورو 4 با استفاده از بنزین یورو 4 تولیدی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ابتدا در شهر اراک (به میزان 600-500 هزار لیتر در روز) و سپس در شهرهای تهران و کرج شروع شده و از اوائل سال جاری 3 شهر فوق تحت پوشش کامل توزیع بنزین یورو 4 تولید داخل قرار گرفتهاند.
از مرداد ماه سال جاری نیز با تمهیدات نرمافزاری و تأمین بعضی مؤلفههای مورد نیاز روزانه 800 هزار لیتر از 3 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز مطابق استاندارد یورو 4 در شهر تبریز توزیع شده است. مابقی بنزین تولیدی پالایشگاه مزبور کما فی السابق بنزین معمولی با مشخصات و استاندارد بنزین معمولی است که در دیگر شهرها توزیع میشود.
این گزارش حاکی است در شهر مقدس مشهد نیز به عنوان ششمین کلانشهر، توزیع بنزین یورو 4 به صورت محدود با استفاده از بنزین یورو 4 وارداتی شروع شده و برای دو کلانشهر اهواز و شیراز نیز برنامهریزی توزیع بنزین یورو 4 در دست اقدام است.
لازم به ذکر است: مجموعه بنزین توزیعی در اراک، تهران و کرج کمتر از 15 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند میباشد. مضافاً در هیچ یک از استانهای لرستان، همدان، مرکزی و آذربایجان شرقی هیچگونه بنزین به اصطلاح «اصلاح شده یا پاک»ادعائی که کاملاً مغایر با اطلاعات اعلام شده است، توزیع نشده است.
بنزین تولیدی پالایشگاه شهید تندگویان تهران، بنزین با استاندارد معمولی است که به هیچ عنوان در شهر تهران و دیگر کلانشهرها توزیع نمیشود.
در بعضی از پالایشگاهها برخی از فرآیندههای اصلاح مؤلفههای زیست محیطی بنزین تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است که بالطبع کیفیت بنزین را در آن مؤلفه اصلاح نموده است، اما این به معنی بنزین با استاندارد یورو 4 نمیباشد. برای مثال با بهرهبرداری از واحد کاهش بنزن از بنزین تولیدی در پالایشگاه تبریز، میزان بنزن کل بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد 1 درصد در بنزین رسیده است که این مؤلفه بنزین اصلاح شده است، اما کماکان تحت عنوان بنزین معمولی توزیع میشود.
اگر چه هیچ سوختی حتی بنزین یورو 4 به طور کامل عاری از عوامل آلاینده نیست، ولی میتوان با اقداماتی از افزایش آلودگی هوا تا حد قابل توجهی جلوگیری کرد و میزان آلایندههای بنزین را کاهش داد، چنانکه تلاش این شرکت برای ارتقای سطح کیفی بنزین پالایشگاهها نیز در همین راستا میباشد و مردم شریف ایران و خصوصاً کلانشهرهایی که بنزین یورو 4 در آنها توزیع شده است به خوبی شاهد به ثمر نشستن این فعالیتها میباشند.
امید است درج چنین مطالبی از روی اشراف نداشتن به مباحث تخصصی صنعت نفت باشد.
ضمنا مزید اطلاع خوانندگان در نامه نگاری های داخلی یک سازمان از اصطلاحاتی استفاده می شود که ادبیات آن برای کارشناسان و مهندسین همان سازمان قابل درک است."