به گزارش گروه اجتماعی "خبرگزاری دانشجو"، رحمت اله حافظی در برنامه تلویزیونی نبض ، اظهار کرد: اگر به اقداماتی که برای بهبود وضعیت کیفیت هوا صورت گرفته شده است اشاره ای نشود از انصاف به دور است چراکه تعداد روزهای پاک شهر تهران در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته به طوری که از سه روز به هشت روز افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه این آمار نشان می دهد که یا این اقدامات اثرگذار بوده است یا شرایط جوی مساعد بوده است، تصریح کرد: هنوز نمی توان با اطمینان صحبت کرد که زمستان امسال هوای با چه کیفیتی خواهیم داشت اما بدون شک به مداخلات بیشتری نیاز است تا کیفیت هوا بهبود یابد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه الگوی هوا در 10 سال گذشته تغییر یافته است، گفت: در گذشته آزبست و سرب در هوا وجود داشت و امروز ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بیشترین تهدید کننده سلامت مردم هستند.
حافظی با بیان اینکه چرا سرطان در کشور از 11 هزار نفر در سال 68 به 70 هزار نفر در سال 88 و 100 هزار نفر در حال رسیده است، افزود: نمی خواهم بگویم که همه این سرطان ها ناشی از آلودگی هوا بوده است اما بر اساس گزارش و مستندات علمی آلودکی هوا سرطان زا است و در رتبه یک مواد سرطان زا در دنیا قرار دارد. بنزن و گوگرد سرطان زا است. سوال اینجاست چرا گوگرد موجود در سوخت ما به جای 50ppm بر حسب گفته مسولان امر 8 هزار ppm است. چه کسی باید به مردم پاسخ دهد؟
وی ادامه داد: آیا تولیدات خودرو ما استاندارد است وقتی که یک وانت در هر 100 کیلومتر 20 تا 30 لیتر بنزین مصرف می کند؟ بارها خودروسازان قول داده اند که تولیدات خود را استاندارد کنند اما هر بار با تخلف به قول خود عمل نکرده اند. چه کسی پاسخگوست.
خودروسازان قول خود را زیر پا نگذارند
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی یک مادر در یک خانواده به سرطان دچار می شود، این بیماری تنها سرطان مادر نیست بلکه سرطان خانواده است، تاکید کرد: اثرات مخرب اجتماعی که این بیماری ایجاد می کند برای اقتصاد کشور و روح وروان جامعه هزینه ایجاد می کند. خواهش من این است که خودروسازان جدی تر به تعهدات خود عمل کند و هر بار قولی را که می دهند زیر پا نگذارند.
حافظی از مجلس خواست تا قوی تر در این زمینه برخورد کنند و اعلام کرد: اگر خودروساز داخلی توان رقابت ندارد، اجازه ندهند مردم بیش از این اسیب ببینند، اجازه دهند که خودروی استاندارد جایگزین شود مگر اینکه تعهد کنند و پاسخ گوی تعهد خود نیز باشند.
سوخت موجود یورو 4 نیست
وی با اشاره به مطالعه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با همکاری دانشگاه شریف و دو مجموعه بین المللی درباره کیفیت هوا از زمستان سال 90 تا پایان زمستان 92، گفت: بر اساس نمونه برداری های موجود در مجموع کیفیت سوخت از منظر بنزن و عدد اکتان و گوگرد بهبود یافته است . سوخت پاک موجود یورو 4 نیست، اما نسبت به سوخت پتروشیمی ها بهتر است. گوگرد این سوخت پاک بین 21 تا 270 ppm است متوسط آن 100 ppm و میانگین آن 77/5 ppm است در حقیقت در میانگین 8 برابر استاندارد است.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از اواخر سال 88 و اوایل سال 89 میزان ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون رشد شدیدی یافت، افزود: متاسفانه در این زمان قانون الزام معاینه فنی خودروها از دو سال به 5 سال توسط نمایندگان مجلس افزایش یافت. سوال اینجاست که چرا نمایندگان این تصمیم را گرفتند، اگر استاندارد موجود استاندارد نبود بهتر نبود سازمان استاندارد ملاک های استاندارد را ارتقا می داد و اگر مراکز معاینه فنی به تعداد کافی وجود نداشت بهتر نبود تعداد آنها را در مدت زمان کمتر از یکسال افزایش می دادند و اگر برگه معاینه فنی خرید و فروش می شد بهتر نبود برخورد قانونی صورت می گرفت، در مجموع این اقدام مجلس خطای فاحشی بود.
وی از ورود سوخت پتروشیمی ها به شبکه سوخت رسانی به عنوان علت دیگر یاد کرد و ادامه داد: جلساتی با کمیسیون بهداشت و فراکسیون محیط زیست مجلس برای کاهش زمان معاینه فنی خودروها داشتم و خواهش کردم که این اقدام اصلاح شود. متاسفانه با این اقدام سایر کلانشهرها نیز دچار آلودگی هوا شدند، شهر شیراز و سنندج چه صنعتی دارند که الوده شوند، این اقدامات بود که موجب شد پروازهای شهر سنندج در یک روز به دلیل آلودگی هوا لغو شود.
حافظی در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفت هوای تهران، سوخت گازوئیل تحویلی به شرکت اتوبوسرانی 3640 ppm است، تاکید کرد: در شورای شهر تهران مصوبه ای برای مجهز کردن اتوبوس های شرکت واحد شهر تهران به فیلتر دوده تصویب شد نکته اینجاست که این فیلترها تا گوگرد 250 ppm پاسخگو است و بیش از این کارآیی ندارد.
صدور جریمه غیابی
وی همچنین از ایجاد بانک اطلاعات مراکز معاینه فنی خودروهای تهران خبر داد و گفت: این بانک در اختیار پلیس راهور قرار گرفته است. پلیس راهور در اینده نزدیک بر اساس این اطلاعات به صورت غیابی برای خودروهای فاقد معاینه فنی معتبر که به مراکز معاینه فنی مراجعه نمی کنند، جریمه صادر خواهد کرد.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه به دلیل نبود ضمانت اجرایی، پلیس نمی داند با خودروی آلاینده فاقد معاینه فنی چه کند، افزود: قانونگذار باید تعیین کند خودروی منتقل شده به پارکینگ چه باید شود.
وی درباره برداشت کاتالیست از خودروها نیز گفت: برای خودروهای عمومی قدرت نظارت وجود دارد اما در مورد سایر خودروها نه، اما وجدان مردم بهترین حکم است کسی که کاتالیست را از خودروی خود برمی دارد به خود و خانواده و جامعه خیانت می کند. این اقدام هیچ منفعتی برای کسی ندارد و تنها خسارت زا است.
حافظی با اشاره به اینکه در مراکز معاینه فنی تهران ظرفیت مازاد دارند، تاکید کرد: این مراکز در صورتی که الزام معاینه فنی برای خودروها به 6 ماه کاهش یابد نیز می تواند با اساس زمانبدی شماره پلاک ها خدمات دهی کند و اگر نیاز باشد تعداد مراکز افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت توسعه مترو در سال 50 کیلومتر است اما به دلیل منابع محدود در عمل 30 کیلومتر در سال توسعه داریم، افزود: متاسفانه در چند سال گذشته دولت، تکالیفی که مجلس برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تعیین کرده بود را انجام نداده است از این بابت حدود 7 هزار میلیارد تومان شهرداری از دولت مطالبه دارد.
وی در پایان با بیان اینکه موتورسکیلت های بنزینی آلایندگی بالایی دارند و باید موتورسیکلت های برقی جایگزین آن شود، گفت: مقدمات ورود و تولید موتورسیکت های برقی در کشور فراهم شده است در نگاه اول شاید هزینه خرید آن بالا باشد اما پس از سه سال هزینه های یک موتورسیکلت برقی نسبت به موتورسیکلت بنزینی بسیار کمتر خواهد بود البته تسهیلاتی برای خریداران موتورسیکلت های برقی فراهم شده است. در این راستا نیز بانک شهر تسهیلات 7 میلیون تومانی بدون بهره برای این منظور اعطا خواهد کرد.