به گزارش خبرنگار سیاسی"خبرگزاری دانشجو"، در ابتدای سخنان خود از نمایندگان مجلس برای آنکه به عنوان مخالف و موافق فرصتی را برای گفت و گو در خصوص نظام دانشگاهی کشور فراهم کردند، تشکر کرد و گفت: اجازه می خواهم در محضر نمایندگان تشکر خودم را از ریاست محترم جمهوری به خاطر توجه خاص به توسعه علمی کشور و حسن اعتماد به من در معرفی به عنوان وزیر علوم اعلام کنم.
وی دغدغه مجلس را ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور دانست و گفت: همه ما این دغدغه را داریم چرا که توسعه علمی شرط لازم برای توسعه همه جانبه کشور است و لذا تمرکز صحبت خودم را برتوسعه علمی کشور قرار می دهم ولی چون در کمیسیون و فراکسیون های تشکیل شده فرصتی حاصل نشد که من به تشریح برنامه هایم بپردازم و بیشتر مسائل حاشیه ای مطرح شد صلاح می بینم که به صورت فشرده اهداف خود را در برنامه های توسعه ای علمی کشور بیان کنم.
وزیر پیشنهادی وزارت علوم در ادامه به چالش های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: چالش های که در بحث آموزش عالی داریم ارتقای کیفیت و استقرار نظام تضمین کیفیت، کارآمدی نظام آموزش عالی کشور است. ما باید به توانمندی خروجی های دانشگاه ها فعالیت کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم.
وی در رابطه با فعالیت دانشگاه و علم و صنعت گفت: باید به فکر منابع مالی دانشگاه ها باشیم از اولویت های برنامه های من کیفی سازی برنامه های آموزش عالی، تحقیقات و فناوری است، حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاه ها، مشارکت در توسعه اقتصادی و راهبردی حوزه اقتصاد دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد ملی، توسعه ارتباطات بین المللی با مراکز پژوهشی، توجه به علوم انسانی و نقش آن در توسعه می باشد.
دانش آشتیانی افزود: دانشگاه از سه حوزه علم و دین و جامعه برخوردار است که در روند کنونی گسستگی بین این سه عنصر وجود دارد فعالیت های علمی، فلسفی و رفتارهای دینی باید داشته باشد که باید طوری جهت گیری شود که منجر به کاربرد در جامعه شود و نیاز جامعه و منطقه را برطرف کند.
وی با اشاره به فعالیت های خود در آموزش و پرورش گفت: اساس کاری را که من می خواهم انجام دهم همین است که با این مدل در آموزش و پرورش کار کرده ام مطمئنم با همکاری نمایندگان محترم می توانیم دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را به نقطه ای برسانیم که اقتدار علمی منجر به اقتدار نظام گردد و دانشگاه ها را جای برای تولید ثروت کنیم.
وزیر پیشنهادی وزارت علوم به سخنان روحانی اشاره کرد و گفت: ما باید همچنان که ریاست جمهوری فرمودند دانشگاهی داشته باشیم که خود به اقتصاد کشور کمک کند من با جزئیات اجرایی برنامه ام تصمیم دارم دانشگاه را تبدیل به مکانی کارآفرین کنم.
وی افزود: توجه داشته باشید در انتهای برنامه ششم توسعه ما حدود 5/5 میلیون دانش آموخته دانشگاهی داریم که باید وارد کار شوند ما با برنامه ریزی می توانیم از طریق شهرک های تحقیقاتی و پارک ها فارغ التحصیلان را به کار بگیریم.
دانش آشتیانی در ادامه با ذکر مثالی به تشریح سخنان خود پرداخت و گفت: اگر ما بخواهیم یک فارغ التحصیل دانشگاهی را در حوزه صنعت به کار بگیریم باید 400 میلیون تومان برای او هزینه کنیم در بخش ict این مبلغ بابت زیرساخت ها 150 میلیون تومان ارزیابی می شود اما در پارک ها و مراکز رشد ما با عددی یک دهم این عدد یعنی 30 الی 40 میلیون می توانیم فارغ التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم.
وی به تولید ثروت کشور در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: مطمئنم که اگر دانشجویان در این پارک ها مشغول به کار شوند تولید ثروت کشور به مراتب بیشتر از بخش صنعت خواهد بود من با توجه به سابقه ام عزم راسخ دارم و شما می دانید که اگر بخواهم کاری را انجام دهم حتماً موفق به انجام آن خواهم شد.
دانش آشتیانی در ادامه خاطرنشان کرد: من در زمانی که در وزارت علوم بودم دانشگاه ها مشکل خوابگاه دانشجویی داشتند و با تمرکز من بر روی این مسئله با ساخت بیشتر از یک میلیون مترمکعب خوابگاه دانشجویی مشکل کشور را در این خصوص برطرف کردم.
همچنین در زمانی که پس از جنگ فرسوده بودن تجهیزات دانشگاهی، دانشجویان را از فعالیت های علمی باز می داشت و من نمی توانستم از طریق ارزی اقدام به خرید تجهیزات جدید کنم با تعامل خود با مجلس محترم وقت توانستم 400 میلیون تومان برای تجهیزات دانشگاهی دریافت کنم که مسلماً تعداد زیاد فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل وجود همین تجهیزات بود که اگر تزریق نمی شد سرنوشت علمی کشور مشخص نبود.
دانش آشتیانی اظهار داشت: برنامه هایی دارم که با هماهنگی شما نمایندگان و دستگاه های اجرایی باید انجام بگیرد و می تواند بستری را برای پیشرفت علمی آماده کند که اگر در دانشگاه حاشیه های سیاسی وجود داشته باشد و دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل شود این برنامه اجرا نخواهد شد.
وی افزود: شما دغدغه دارید اما جدای از آن می طلبد که اجرای این برنامه ها به دور از حاشیه باشد.
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: باید دانشجو و دانشگاه بسیج علمی شده و از پتانسیل و ظرفیت علمی دانشگاه استفاده شود و به دانشگاهی تبدیل شود که تولید ثروت کند و اگر همکاری وجود داشته باشد قطعا در این مسیر حرکت خواهد کرد.
دانش آشتیانی درباره سوابقش گفت: من در تمام دوران کاری چهل ساله ام همیشه سرباز این نظام بودم، من فرزند انقلابم و از زمان پیروزی انقلاب کارم را در سپاه شروع کردم و در دانشگاه نیز توجه خاصی به جنگ داشتم.
وی ابراز داشت: همان طور که روحانی گفت: کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم چه از طریق اعزام دانشجو چه از طریق فعالیت پژوهشی اساتید.
وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه برای دانشجویان کلاس گذاشتم و در صورت لزوم آئین نامه های آموزشی را در جبهه تغییر دادم.
دانش آشتیانی گفت: پس از جنگ رزمندگانی که در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند از طریق سهمیه رزمندگان وارد دانشگاه کردم و برای کیفیت علمی آنها ردیف بودجه تقویت علمی رزمندگان را به اجرا گذاشتم.
وی با بیان اینکه سعی کردم با توان علمی مناسب وارد شوم اظهار داشت: نمی دانم با چه زبانی باید بگویم که کسی که این خدمات را انجام داده چگونه می تواند مخالف بسیج باشد.
وزیر پیشنهادی علوم ابراز داشت: من خودم بسیجی ام و دست تمامی بسیجی ها را می بوسم اما باید ببینیم چه کسی خدمتگزار بسیج است.
دانش آشتیانی با اشاره به فرمان امام درباره تشکیل بسیج تصریح کرد: منظور امام تشکیل بسیج علمی و فرهنگی بود و هدف ایشان این بود که آقای جنگ تمام شده و برای خودکفایی کشور باید بسیج شوید و به خوداتکایی در علم برسید و توان تربیت متخصصین را داشته باشید.
وی افزود: در آن زمان بسیجی داخل دانشگاه وجود نداشت که بیرون کرده باشم بلکه پس از جنگ در مناطق مختلف پایگاه های بسیج داشتیم که نماد آنها در آن مقطع حفظ شهر و منطقه بود.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: در آن مقطع گفتم که اگر پایگاه بسیج داخل دانشگاه بیاید اعتبار بسیج لطمه می بیند چرا که امکان دارد تقابل رخ دهد.
دانش آشتیانی افزود: دو نگاه درباره حضور بسیج در دانشگاه ها وجود داشت که به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و این شورا مصوب کرد که اکنون صلاح نیست تا پایگاه بسیج در دانشگاه باشد و من نیز اجرا کردم و این دستور من نبود.
وی با بیان اینکه اکنون من با بسیج مخالفت ندارم ابراز داشت: حتما به عنوان نهاد در دانشگاه در جهت توسعه علمی با بسیج همکاری خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: این درست نیست من که این خدمات را برای بسیجیان و رزمندگان داشتم با آنها مخالفت داشته باشم.
دانش آشتیانی اضافه کرد: برای حضور من در دانشگاه ایلام به من گفتند که این دانشگاه جنگ زده است و با توان اجرایی که داریم برو و زیر ساخت های دانشگاهی آن را درست کن و آن زمان مردم در مضیقه بودند و من ضمن اینکه در وزارتخانه مشغول بودم شب راه می افتادم و صبح به دانشگاه ایلام می رسیدم و مجددا پس از اتمام کار شبانه به سمت وزارتخانه حرکت می کردم تا صبح به کارهای وزارتخانه برسم.
وی افزود: مسائلی را مطرح می کنند که مجبور می شوم پاسخ دهم و فقط می خواهم بگویم شما عملکرد مرا ببینید متوجه می شوید.
وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به اینکه برخی عنوان می کنند که من در حلقه ای هستم بیان داشت: من دانش آشتیانی شخصیت مستقل هستم و این را عملکردم می گوید.
دانش آشتیانی ادامه داد: زمان فرهادی وارد وزارتخانه شدم و در حلقه دیگران نبودم و به دلیل عملکردی که در دوره اول داشتم وزیر بعدی انتخاب کرد و اولین بار برای حضور خودم در وزارتخانه مخالف بودم چرا که سوءتفاهم هایی داشتیم که برطرف شد.
وی تصریح کرد: در مصاحبه ها گفتم که اگر وارد وزارت علوم شوم نیروی جدید به کار می گیرم چرا که برنامه من برنامه دیگری است بنابراین چنین وصله هایی به من نمی چسبد.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: می گویند من موسس حزب مشارکت بودم اما چنین نیست فقط در جبهه مشارکت حضور داشتم و آنچنان فعال نبودم که می توانید با مراجعه به روزنامه های آن ایام ببینید که آیا مصاحبه ای دارم که لطمه ای به نظام داشته باشد یا خیر.
دانش آشتیانی اظهار داشت: درباره تحصن نمایندگان باید بگویم که من در آن موقع معاون نبودم چرا عده ای این مسئله را مطرح می کنند و من نامه ای را امضا نکردم.
وی ابراز داشت: چرا کسی که می خواهد مسئولیت دانشگاه ها را به عهده بگیرد باید فراجناحی عمل کند.
وزیر پیشنهادی علوم بیان داشت: همه می دانند من چهره علمی، فرهنگی و مدیرم ولاغیر و فقط نامه ای درباره فرجی دانا را امضا کردم اما در آن نامه از مطالبی که عنوان کردند چیزی ندیدم و در آن آمده بود که دولت با تعامل و با همکاری مجلس اجازه ندهند استیضاح فرجی دانا انجام شود.
دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه چرا درباره مدرسه مفید این مجموعه آموزشی را جناحی می کنید اظهار داشت: شما می دانید چه کسانی در آن مدرسه بودند؟ فرزند دکتر زاهدی سردار نقدی و حسین شریعتمداری از محصلان این مدرسه بودند چرا می گویید این مجموعه جناحی است؟
وی افزود: مدرسه که نباید کار جناحی کند و شما فقط مرا خراب کنید نه یک مجموعه آموزشی را. من تمام تهمت ها را در راه نظام به جان می خرم و هیچ ابایی ندارم.
وزیر پیشنهادی علوم ابراز داشت: اولین بار که برای تصدی وزارت علوم به من پیشنهاد دادند نپذیرفتم اما وقتی دیدم کش مکش بین دولت و مجلس به یک مشکل ملی تبدیل می شود این مسئله را پذیرفتم.
دانش آشتیانی خاطر نشان کرد: اگر شما می خواهید دانشگاهی آرام داشته باشید و اگر می خواهید دانشگاهی طرفدار نظام و با تولید ثروت برای کشور داشته باشید به من رای دهید.