به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو" از شانا، یوسف رشیدی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه آلودگی هوا تنها به موضوع سوخت مربوط نیست، گفت: موضوع آلودگی هوا تنها مربوط به سوخت و یا به یک ارگان و سازمان مربوط نمیشود، بلکه عوامل و ارگانهای مختلفی در رفع آلایندگی هوا مسئول هستند.
وی افزود: کشوری همانند فرانسه هرچند از سوخت استاندارد، خودروهای پیشرفته و استاندارد، حمل و نقل عمومی و شبکه مترو وسیع و گسترده برخوردار است، اما سال گذشته به دلیل افزایش آلودگی هوا مجبور شد طرح زوج و فرد عبور خودروها را در خیابانهای خود اجرا کند.
رشیدی تصریح کرد: در برخی شرایط بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز با وضع اینورژن یا وارونگی هوا مواجه میشوند و مجبورند تدبیری خاص و ویژه برای مقابله با آلودگی هوا اتخاذ کنند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از راهکارهایی که در گذشته برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفت گفت: در سالهای گذشته شاهد بودیم که برای کاهش آلودگی هوا سعی شد آسمان تهران آب پاشی شود، در صورتی که اگر از تجربه دیگر کشورها در زمینه کاهش آلودگی هوا استفاده میشد و یا سعی میکردیم سوخت و خودرو خود را استاندارد کنیم و یا حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک را گسترش میدادیم دیگر شاهد اینگونه ابتکارات عجیب نبودیم.
وی در خصوص توزیع بنزین یورو٤ در تهران نیز افزود: براساس گزارش وزارت نفت، سوختی که از ١٥ تیرماه در تهران توزیع شده است، دارای استاندارد یورو٤ بوده، بنابراین توزیع بنزین یورو٤ در تهران کاملا صحت دارد.
رشیدی درباره احتمال دستکاری در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به میزان آلایندگی هوای تهران تاکید کرد: بنده مدتی در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران فعالیت داشتم، از آن زمان تاکنون چیزی به عنوان دستکاری در آمار و اطلاعات مربوط به میزان آلایندگی هوا مشاهده نشده است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: اطلاعات دستگاههای سنجش آلودگی هوا محرمانه نیست و ما میتوانیم نسخه چاپی چنین اطلاعاتی را در اختیار دانشجویان قرار دهیم که در گذشته نیز چنین کاری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ما حتی میتوانیم کلید ایستگاههای سنجش آلودگی هوا را در اختیار افراد مدعی قرار دهیم تا خود دستگاههای سنجش آلودگی را آنالیز کنند.