به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» نشست خبری عوامل سریال پرده نشین بعد از ظهرامروز با حضور کارگردان، تهیه کننده و عوامل این سریال در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
سیدمحمود رضوی در ابتدای این نشست گفت: دو سال و نیم از مرحله تحقیقات و نگارش سریال می گذارد از بهمن ماه سال گذشته سریال پرده نشین وارد مرحله پیش تولید شده. در ابتدا قرار بر این بودکه عبدالرسول گلبن به عنوان سرپرست نویسندگان و کارگردان با این گروه همکاری کند اما این کار از ابتدای خرداد ماه به کارگردانی بهروز شعیبی کلیدخورد.
وی در ادامه افزود: این سریال در ابتدا قرار بود 30 قسمت باشد اما 31 قسمت به همراه پشت صحنه ضبط شده است و آخرین قسمت آن در شام غریبان امام رضا (ع) با پشت صحنه کار تمام می شود.
رضوی در ادامه بیان داشت: سریال پرده نشین کار سنگینی بود که مرحله تحقیقات و نگارش ونویسندگان تا آخرین مراحل ضبط فیلم در حال نگارش بودند چون فیلمنامه هر لحظه نیاز به بازنویسی دارد نتیجه ای که از سریال پرده نشین دیده شد، نتیجه تلاش تک تک عوامل بود تا در نهایت یک کار خوب و استاندارد ارائه شد.
شعیبی: نگران بازخوردها و ارتباط تماشاگر با پرده نشین هستم
همچنین در ادامه بهروز شعیبی کارگردان سریال پرده نشین گفت: تمام دلخوشی و خوشحالی من در این است که با یک گروه درجه یک همکاری کردم و به نظر بهترین کسانی بودند که در نقش ها قرار بگیرند.
برق نورد: حاج آقا مهدوی دومین نقش روحانی من بود
در ادامه هومن برق نورد با بیان اینکه حاج آقا مهدوی دومین روحانی من بود گفت: ده سال پیش با آقای زرین پور در نقش یک روحانی همکاری کردم که به دلیل همزمانی پخش آن سریال با سریال وفا شاید آن گونه که باید دیده نشد خیلی از نقش حاج آقا مهدوی نترسیدم چون مطمئن بودم دقت نظر را آقای رضوی و شعیبی دارند.
بهروزی شعیبی در ادامه نشست با بیان اینکه تجربه شبیه پرده نشین را در دهلیز داشتم اظهار داشت: در انتخاب بازیگران سریال پرده نشین مبنا را بر توانایی بازیگران و محبوبیت آنها گذاشتیم.
وی ادامه داد: فرهاد آئیش در حال بازی تئاتر سوغات بود و از نظر ظاهر بسیار نزدیک به شخصیت حاج آقا شهیدی شده بود هومن برق نورد نیز می تواند گفت در مورد او زودتر به نتیجه رسیدیم همه به توانایی او اشاره داشند و در دیدار اولی که با وی داشتم برای او مشخص شد که می تواند در این نقش بازی کند.
شعیبی در ادامه با اشاره به شخصیت و فعالیت هنری مهران رجبی عنوان کرد: به جرئت می توان گفت که یکی از بازیگران خوب سینما مهران رجبی است لحن بازی و گویش و توانایی او منحصر به فرد است منتقدانی که به مهران رجبی به خاطر بازی وی در برخی نقش ها نقد می کنند و خرده می گیرند اگر به جایگاه هنری و فعالیت وی نگاهی بیندازند دیدگاهشان در مورد او تغییر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: متأسفم که در فضای نقد و نوشتار سینمایی تفکیک پذیری وجود ندارد.
در ادامه تراب نژاد فیلمنامه نویس این سریال با اشاره به اینکه طرح اولیه این سناریو را عده ای از طلاب که به این کار علاقه داشتند از میان خاطرات خود نوشته اند افزود: پرده نشین خاطراتی بود که توسط عده ای از طلاب نوشته شد که نتیجه آن طرحی شد که گلبن زحمت آن را کشید اتمسفری در فیلمنامه به خودی خود جای گرفت با رفتن گلبن چارچوب اصلی حفظ شد اما فقط چند کاراکتر فیلمنامه تغییر کرد.
ویشکاآسایش بازیگر نقش هدی در سریال پرده نشین که با سریال های چون امام علی، مختارنامه و نردبان آسمان شناخته شده است در خصوص نحوه همکاری خود با بهروز شعیبی اظهار داشت: در ابتدای کار قصه من را بسیار جذب کرد نقش هدی بسیار متفاوت از نقش های بود که تا کنون بازی کرده بودم پیاده کردن این نقش که هم سرد باشم و هم ارتباط خوبی با اطرافیانم برقرار کنم برایم جالب بود با همکاری با بهروز شعیبی علاقه داشتم و در هفته دوم فیلمبرداری مطمئن بودم کار خوبی ارائه خواهد شد.
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه علاقه دارد در نقش های متفاوتی بازی کند افزود: پس از قطام، ویژگی ها این نقش بر من تحمیل شده بود که باید شخصیت های در آن سبک بازی کنم همه کارهای که به من پیشنهاد می شد شبیه قطام بود به خاطر همین یک مدت کارها را کنار گذاشتم تا زمانی که «ورود آقایان ممنون» به من پیشنهاد شد و اکنون نیز که با همکاری در سریال پرده نشین را بازی کردم.
وی با اشاره به انتخاب «سارا بهرام» به عنوان فرزند او و اختلاف سنی بسیار کم آنها تصریح کرد: در روند قصه به عمد این اتفاق افتاد که بیننده بگوید او به دخترش نمی خورد.
سارا بهرام بازیگر سریال پروانه و مائده پرده نشین در ادامه نشست با بیان اینکه پرده نشین جزو شانس های زندگی من بود بیان داشت: آن عشقی که همه ما در قاب تلویزیون می بینیم به خاطر انرژی و گرمی است که در پشت صحنه وجود دارد.
در ادامه سارا رسول زاده بازیگر نقش هاجر با اشاره به اینکه همکاری با عوامل سریال یکی از خوش شانی های من بوده است گفت: پرده نشین اولین کار من بود و من هیچ گاه روبه روی بازیگران حرفه ای کار نکرده بوده و ابتدا فکر می کردم کار سختی باشد امیدوارم توانسته باشم جواب اعتماد شعیبی را خوب داده باشم.
مولایی: شعیبی با قلبش پرده نشین را ساخت
رضایی مولایی بازیگر نقش مجید با اشاره به اینکه شخصیت های مثبت و منفی در این سریال به خوبی جا افتاده است گفت: آن چیزی که در قصه وجود دارد و همه آن را دوست دارند جدا زا نگاه هنرمندانه شعیبی این است که او فیلم را با قلبش ساخته است.
محسن کیایی بازیگر نقش براتعلی با اشاره به حساسیت های بهروز شعیبی در ساخت این کار گفت: در هر برداشتی که انجام می شد شعیبی می گفت عالی است برداشت اول برداشت دوم تا اینکه به برداشت چهلم می رسیم این نشان دهنده حساسیتی بود که شعیبی به کار خودداشت و کاراکتر نوع نگاه به زندگی و شخصیت بهروز شعیبی در کار مستطر است و دیده می شود.
تراب نژاد فیلمنامه نویس این سریال در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص به تصویر کشیدن برخی از کاراکترها و شخصیت ها گفت: پلیسی که در سریال به تصویر کشیده شد مهم نیست که وجود خارجی داشته باشد یا نه ما عمل درستی که پلیس باید انجام دهد را به تصویر کشیدیم ولی اینکه در واقعیت چگونه است را کاری نداریم.
همچنین بهروز شعیبی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور شخصیت روحانیت در تلویزیون بیان داشت: پرهیز از شعارزدگی و ارائه تصویری از روحانیت دو نکته اصلی بود که در سریال وجود داشت و نکته ای که برای ما بسیار مهم بود صداقت بود. پنج طلبه اصلی سریال از ماه ها پیش انتخاب شده بودند و از چهار ماه قبل از بازی چند سفر به قم داشتند و یا با طلاب تهران در ارتباط بودند. حضور مشاوران مذهبی آقای اسدی زاده نیز تا آخرین مراحل تدوین همراه کار بوده است.
سیدمحمود رضوی در ادامه با اشاره به نقش مشاوره مذهبی گفت: در سریال پرده نشین بخش های مختلف مشاوره و ناظر وجود داشت لحظه به لحظه مشاوران در ارتقا کیفی و کمی کار و ملموس تر شدن کار به ما کمک کردند مشاورانم ارتباط مدامی با عوامل سریال داشتند.
در ادامه هومن برق نورد از ارتباط خود با مشاور مذهبی سریال صحبت کرد و افزود: برای منبرها حساسیت ویژه ای داشتم و برای درست بودن منبرها و یک تیک رفتن آنها بسیار مهم بود با آقای اسدزاده ارتباط بسیاری داشتم و با ایشان از پشت تلفن چندین بار بالای منبر سخنرانی های بالای منبر را تمرین می کردم از جمله منبر شب اربعین که که از روز قبل من با ایشان به صورت تلفنی تمرین کردم تا در نهایت ایشان نحوه سخنرانی بنده را تأیید کردند.
«پرده نشین» روحانیت را به جامعه نزدیک تر کرد
بهروز شعیبی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا سریال پرده نشین آشتی بین جامعه روحانیت و برخی از اقشار جامعه بود توضیح داد: آشتی لفظ مناسبی برای این موضوع نیست چرا که آشتی همواره در پی قهر به وجود می آید پرده نشین ارتباط روحانیت را با برخی از اقشار جامعه نزدیک تر کرد. پرده نشینی در واقع بازبینی یک نوستالوژی است که فعال اجتماعی و سیاسی است که ارتباط خود را بامحیط اطراف برقرار است.
وی افزود: روحانیون معتبر و چهره های شاخص بسیاری وجود دارند و هر شاخصه ای را که در نظر می گرفتیم شبیه به شخصیتی می شد اما هیچ شخصیت سیاسی اجتماعی مورد نظر ما نبود. روحانیون این سریال ویژگی ها دارند که ممکن است شبیه برخی از شخصیت های روحانی جامعه باشند.
شعیبی همچنین در خصوص انتخاب لوکیشن ها گفت: مدیر تولید و طراحان صحنه کار بسیاری مهم و حساسی انجام دادند فعالیت آنها باعث ایجاد آرامش خاطری برای ما شد خانه آقای شهیدی تا چند روز قبل از شروع فیلمبرداری هنوز آماده نشده بود و این دقت و پیگیری در همه ما وجود داشت که از یک معماری ایرانی و اسلامی در کار استفاده کنیم.
فیلم های حاتمی مرجع من برای پرده نشین بود
شعیبی در ادامه با بیان اینکه همیشه از خود می پرسیدم ویژگی کارهای حاتمی چیست افزود: برای پرده نشینی دو بار کارهای حاتمی را دیدم و وقتی پرده نشین را قرار شد کارگردانی کنم بهترین مرجع خود را حاتمی دیدم استفاده از معماری و فضای یکدست و زیبایی در کارهای ایشان بوده است زیبایی شناسی بسیار مهم است.
وی بابیان اینکه زیبایی شناسی به ویژه در فضای امروز رسانه مهم است تصریح کرد: ما سرزمین غنی داریم اما هیچ گاه به خاطر سهل انگاری از آن استفاده نمی کنیم همیشه سراغ ساده ترین و راحت ترین لوکیشن ها می رویم حتی در طراحی لباس های پرده نشین این دقت نظر واستفاده از منابع ایرانی و اسلامی وجود دارد.
تراب نژاد فیلمنامه نویسی پرده نشین در خصوص برخی از کاراکترهای سریال به خصوص شخصیت حاج آقا میرزایی گفت: رو شدن دست میرزایی باعث جذابیت بیشتر داستان شد چرا که وقتی دستش رو می شود وارد اعمال دیگری می شود.
شعیبی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه سرانجام گلشن آباد کجاست توضیح داد: برای همه ما محدودیت های وجود دارد چرا که وقتی اسم یک منطقه پیش کشیده می شود مردم آن منطقه دنبال نکات منفی از فیلم هستنددر فیلم هم حوزه علمیه دو پرچم جمهوری اسلامی ایران را دارد و هم کلانتری و جای هیچ نقدی را در سریال نگذاشتیم که گلشن آباد وجود خارجی ندارد گلشن آباد منطقه ای است که خودمان ساخته ایم.
در ادامه تراب نژاد گفت: جنس فیلمنامه ای که نوشته شد فیلمنامه روابط بود نه اتفاق تبعات این بحران ها را در خانواده های سریال می دیدیم یکی از نکاتی که باعث شد سریال دیده شود شخصیت هاست که در متن زنده بیرون بیاید و من بعید می دانم سکانسی وجود داشته باشد که رابطه ای را جلو نبرد.
در ادامه هومن برق نورد در پاسخ به این سوال که آیا بازی در نقش روحانیت نقش های کمدین آن را محدود می کند یا نه بیان داشت: تعداد نقش های جدی من از طنز بیشتر است فیلم های چون بیگانه، زمانه در مسیر زاینده رود نقش های طنز به این دلیل دیده می شود که چون زمانی مانند عید پخش می شود.
وی افزود: وحشت این را ندارم که با بازی در نقش حاج آقا مهدوی ژانر کاریم تغییر کند من با کارگردانی های کار می کنم که دانش کار را داشته باشند چرا که او حتما توانایی های ما را می بیند.
سیدمحمود رضوی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب در این سریال روحانت و جامعه بازاری در کنار هم قرار گرفته اند یا نه توضیح داد: ما کسی را در مقابل کسی قرار ندادیم. میرزایی شخصیت منفی ندارد اما فردی زیاده خواه است که به دنبال منافع خود است.
در ادامه شعیبی گفت: در فیلم طلا و مس در پرداخت شخصیت روحانی به من کمک نکرد اما ما حصل این فیلم در ارتباط با مخاطب قرار گرفت و به پرده نشین بسیار کمک کرد.
رضوی در ادامه با بیان اینکه خط قرمزها را خود ما می سازیم گفت: نگاه ما خط قرمزها را می سازد و به خاطر شناختی که از شعیبی و نویسندگان داشتم هیچ نقدی در مطرح کردن مسئله ای وجود نداشت و ما اساسا به دنبال طرح مسئله نبودیم.
شعیبی در خصوص ارتباط خود با بازیگران گفت: به جرئت می توانم بگویم که سخت ترین کار زندگی ام را انجام داده ام از همه بازیگران تشکر می کنم چرا که همه اهل گفتگو و کار بودند.
وی در خصوص تیتراژ پایانی سریال گفت: تیتراژ پایانی کار حاصل ارتباط ما با آقای علیرضا قربانی است و تجربه های است که علیزاده و قربانی با هم داشتند از همان ابتدا هم تلاش داشتیم تیتراژ پایانی به عهده قربانی باشد.
در پایان سید محمود رضوی یادآور شد: سریال پرده نشین در زمانی ساخته شد که تلویزیون بدترین شرایط مالی خود قرار داشت. از تک تک اعضای گروه تشکر می کنم که با سریال همکاری کردند.